Gå til innhold

Er dette verdens beste kameraer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15k for X1 (verdt 12k mer enn sigma DP1?) og 53k for m9.. herre-min-jævla-gud.

 

For samme pris som M9 uten objektiv kan man altså få en 5D MKII og 35mm F/1.4L og 85mm F/1.2L..

 

Hmm.. elle melle..

 

Lett valg. M9 er bestilt. Det er denne 35mm fra Canon du tenker på, ikke sant?

Endret av swanky
Lenke til kommentar
Lett valg. M9 er bestilt. Det er denne 35mm fra Canon du tenker på, ikke sant?

 

That's the one. Litt større, men i tillegg så får man autofokus, noe leica ikke helt har skjønt seg på enda.. Og alt det der for ca samme pris som en M9 :) Skal man ha lite kamera til street shots kan man da for fader kjøpe seg en mFT eller X1

Lenke til kommentar
That's the one. Litt større, men i tillegg så får man autofokus, noe leica ikke helt har skjønt seg på enda.. Og alt det der for ca samme pris som en M9 :) Skal man ha lite kamera til street shots kan man da for fader kjøpe seg en mFT eller X1

 

Akkurat. Litt større. Men, bevares, nesten like bra som Leicaoptikk.

 

Edit: Det var forresten et fryktelig useriøst svar. Tar selvkritikk på det, og skriver et bedre (og mer rasjonelt under).

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Prøvde M9 i dag. Snasent kamera, men for dyrt for meg og er uansett ikke det beste innen min sjanger.

 

Det jeg må si er at pengene er verdt det om man jobber i lite lys, situasjoner hvor diskré lukkerlyd og utseendet er gull og hvor man vil pakke så lett som mulig.

 

Er jo bare å se på størrelsen på den ene 35mm til Leica lengre oppe her.

Lenke til kommentar

OK, vi prøver igjen.

 

Dersom utgangspunktet er at mor eller far skal kjøpe et kamera og ta bilde av snoppen, og de ikke har noe erfaring med målsøkere fra før så er jeg enig. Det blir for dyrt. Men...

 

I mitt tilfelle har jeg følgende Leicaobjektiv:

- 28mm Summicron ASPH

- 35mm Summilux ASPH

- 50mm Noctilux

- 50mm Summilux ASPH

- 50mm Summilux pre-ASPH

- 90mm Summicron ASPH

 

I tillegg har jeg et par Zeiss- og Voigtländerobjektiv. Dyrt som pokker, men anskaffet over en tiårsperiode. I tillegg har jeg to Leica MP (filmkamera).

 

Det at Leica nå kommer med en M9 m/fullformat, som jeg umiddelbart kan bruke min optikk på er faktisk en Guds gave. Det er faktisk billigere enn å kjøpe seg inn i et dSLR-system (og med goooood margin).

 

Ingenting ville gledet lommeboken min mer enn om jeg våknet opp en dag og faktisk *likte* dSLR. Men det gjør jeg ikke. Jeg hater de. Jeg er av den personlige og ytterst subjektive mening at de er for store. Leicaen har akkurat det jeg trenger, ikke noe mer. Autofokus er faktisk ikke en stor greie, og det er lenge siden jeg har følt meg hemmet av det.

 

Dyrt? Absolutt, jeg skulle gjerne sett det billigere. Men akkurat nå er det den beste løsningen jeg ser.

 

Er jo bare å se på størrelsen på den ene 35mm til Leica lengre oppe her.

Det er en Voigtländer :) Men Leica sin pre-ASPH 35mm Summilux er ca. like stor.

 

Og til slutt: Tenk på mulighetene! Du kan ta optikk som er over femti år gammel og sette den rett på kameraet! For ikke å snakke om dersom du har en enkel adapter - da raser vi 80 år tilbake i tid. Damn, jeg klarer nesten ikke å vente! :D

Endret av swanky
Lenke til kommentar
At M9 kom til å bli dyrt, var ikke noen stor overraskelse... Men 15000 spenn for et kompaktkamera? Herregud. Da tror jeg heller at jeg hadde gått for nye E-P1!

 

De tar jo 6000 for en rebrandet Panasonic LX3 så hvorfor ikke. Man betaler helt klart ekstra for merket, men på de "ekte" Leicaene er det en mekanisk kvalitet som er veldig sjelden i dag, og det koster. Jeg har ikke råd, og er egentlig ikke så veldig interessert i X1 heller, men jeg forstår hvorfor folk kjøper en Leica M.

Lenke til kommentar
Og til slutt: Tenk på mulighetene! Du kan ta optikk som er over femti år gammel og sette den rett på kameraet! For ikke å snakke om dersom du har en enkel adapter - da raser vi 80 år tilbake i tid. Damn, jeg klarer nesten ikke å vente! :D

 

Nikon sine dSLR uten fokusmotor (D40(x), D60, D3000, D5000) kan ta nikon non-ai optikk som ble introdusert i 1959...

Lenke til kommentar
At M9 kom til å bli dyrt, var ikke noen stor overraskelse... Men 15000 spenn for et kompaktkamera? Herregud. Da tror jeg heller at jeg hadde gått for nye E-P1!

 

De tar jo 6000 for en rebrandet Panasonic LX3 så hvorfor ikke. Man betaler helt klart ekstra for merket, men på de "ekte" Leicaene er det en mekanisk kvalitet som er veldig sjelden i dag, og det koster. Jeg har ikke råd, og er egentlig ikke så veldig interessert i X1 heller, men jeg forstår hvorfor folk kjøper en Leica M.

 

En annen viktig ting er jo at det er langt færre kjøpere å fordele utviklingskostandene på. Når det gjelder LX3, så kjøpte jeg faktisk det selv (istedenfor Leica D-LUX). Man driter jo ikke penger :D

Lenke til kommentar
Lett valg. M9 er bestilt. Det er denne 35mm fra Canon du tenker på, ikke sant?

 

 

En annen viktig ting er jo at det er langt færre kjøpere å fordele utviklingskostandene på. Når det gjelder LX3, så kjøpte jeg faktisk det selv (istedenfor Leica D-LUX). Man driter jo ikke penger :D

 

Tydeligvis gjør man det...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...