Gå til innhold

Test: ColorMunki, Spyder 2 og 3, Eye-One Display


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt OT:

Kjøpte en Eizo bundlet med Spyder 3 Pro, uten softwaren. Eizo hadde i stedet lagt ved sin egen programvare EasyPIX, noe jeg er svært misfornøyd med fordi jeg ikke har noe kontroll på justeringene. Kalibreringen ble heller ikke tilfredstillende. Anbefalinger av annen programvare motas med takk.

 

P.S. Fin test!

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar
Litt OT:

Kjøpte en Eizo bundlet med Spyder 3 Pro, uten softwaren. Eizo hadde i stedet lagt ved sin egen programvare EasyPIX, noe jeg er svært misfornøyd med fordi jeg ikke har noe kontroll på justeringene. Kalibreringen ble heller ikke tilfredstillende. Anbefalinger av annen programvare motas med takk.

 

P.S. Fin test!

3-dje parts programmer.

http://www.integrated-color.com/cedpro/coloreyesdisplay.html

http://basiccolor.de/

http://www.quato.de/english/icdisplay.php

Dei to førstnemte har prøveperiode.

Alle desse programma viser resultat på kalibrering, og fargenøyaktighet.

 

Eg har Basiccolor display 4, og er fornøgd med den. Betydeleg raskare enn programvaren som føl Eye-One Display 2.

Her er ei side med tilsvarande tester med litt fleire kalibreringsverktøy. http://www.tftcentral.co.uk/reviews.htm

 

Flott test. Vart litt skuffa over ColorMunki. Trudde den skulle score høgare.

 

EDIT: Basiccolor Display 4 er for øvrig identisk med Nec SpectraView sin kalibreringsprogrammvare.

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Noen kommentarer fra en Spyder 3 bruker:

 

Spyder 3 leveres i to varianter (Pro og Elite), forskjellen ligger i programvaren, hardware er den samme for begge.

Pro er litt billigere og har en del begrensninger i programvaren med at den ikke har den "avanserte" varianten av kalibreringsprosessen og den ikke kan kalibrere prosjektorer.

 

Det jeg reagerte mest negativt på med Sypder 3 var at kalibreringsprogrammet for en nybegynner i fargestyring fremstår som relativt lite brukervennlig og har et snodig oppbygd brukerinterface og menysystem. Jeg vil påstå at jeg har ganske mye over gjennomsnittlig erfaring med å hanskes med spesialprogrammer med dårlige og/eller uoversiktlige og kompliserte brukerinterface, men jeg må si at Spyder programvaren var ganske vanskelig å skjønne seg på til å begynne med. Dette forhold sammen med det faktum at hele konseptet med fargestyring ikke er av de enkleste prosessene å forstå, og at prinsipper og begreper var dårlig forklart eller ikke forklart i det hele tatt, førte til at frustrasjonen var merkbar til å begynne med, spesielt siden jeg slet med noen litt uforklarlige avvik fra forventet resultat.

I rettferdighetens navn må det sies at brukervennligheten har blitt litt bedre i de nyeste versjonene som ligger ute for nedlasting på supportsidene, de har lagt inn en del Wizard"-aktige steg som veileder bedre enn i de første versjonene jeg var borte i.

 

Etter å ha hatt en del spørsmål og småproblemer som jeg ikke så lett fant svar på, så er jeg ikke så overvettes imponert over Datacolor sin kundestøtte, og supportsidene deres flommer ikke akkurat over med hjelpeinformasjon. Etter mye søking på nett ser det ut som jeg ikke er den eneste som har erfaring med at kundestøtten deres kunne vært bedre. Jeg har funnet flere som klager på forum o.l. over at henvendelser til support blir besvart med generelle "ferdigkokte" svar og henvisninger til informasjon som ikke egentlig løser problemet deres.

 

Ellers en liten merknad angående installasjonen: Det settes opp som negativt for et av de andre produktene at installasjonsprogrammet som fulgte med kun var et "skall" som laster ned det egentlige programmet fra nettet. Det ser nå ut til at dette også kommer til å gjelde Spyder 3 i framtiden. Den nyeste versjonen av programvaren tilgjengelig på nettet (3.1.2) er bare et lite program som starter en større nedlasting hver gang du installerer på en ny PC.

Ikke noe stort problem for meg, men jeg vet ikke om jeg synes dette er noe framskritt.

 

Tross en del småproblemer er jeg alt i alt rimelig godt fornøyd med Spyder 3.

 

Jens

Lenke til kommentar
Kalibrering kan ha avgjørende betydning for hvordan skjermer viser fotografier. Vi har sett nærmere på noen av de mest kjente kalibreringsverktøyene.

 

 

 

Les mer

 

 

Jeg bruker Color Munki og opplever ikke at min Apple Cinema Display skjerm er for mørk.

Hadde Spyder 3 Elite før, og er mer fornøyd med Color Munki.

Dessuten så kan også Color Munki kalibrere projektorer.

Det skulle Spyder 3 Elite gjøre også, men resultatet ble ikke akkurat vakkert på Fotoklubben sin Epson EMP-TW1000.

I tillegg så er det printerkalibrering på munkien også :)

 

Så jeg er fornøyd med den til den prisen jeg ga for den. (3795 tror jeg på FotoVideo iforbindelse med en kampanje)

 

Andreas

Lenke til kommentar

Jeg har Color Munki og den eldre Eye One.

 

Kjenner meg ikke helt igjen i testen av Color Munki. Nå har jeg aldri brukt programmet på 'Easy' så kan ikke kommentere det.

 

Men det er da helt greit å sette sin egen Luminance? Jeg har satt min til 120 siden jeg synes det fungerte bedre og fordi jeg har to skjermer som jeg vil ha lik lysstyrke på.

 

Videre kan man sette påminnelsen til 4 uker hvis man vil. 1 uke som det står i anmeldelsen er riktignok default, men det kunne gått klarere frem fra teksten at det ikke er vanskelig å endre.

 

Min versjon av programvaren gi mulighet til å si i fra at skjermen ikke støtter kontrastjustering (min skjermer gjør ikke det).

 

Så ikke nevnt (mulig jeg misset det), men Eye One støtter ikke to skjermer. Det og mulighet til å kalibrere printer til papir var grunnen til at jeg oppgraderte til Color Munki. Synes kanskje dette er en egenskap som burde være belyst i en slik anmeldelse siden mange, og kanskje særlig fotografer, har to skjermer nå til dags.

 

Det er som alltid lurt å gjøre seg ordentlig kjent med verktøyene sine. Ulike typer av kalibrering er naturlig nok ikke noe de fleste utfører i tide og utide og jeg forstår hvorfor man derfor vil teste ut kalibrering i easy modus. Jeg vil imidlertid anbefale de som kjøper et slik verktøy å bruke litt tid på å sette seg inn i bruk og litt av teorien bak. Da får man mer ut av noe som for de fleste er ganske dyre ting.

 

Jeg er godt fornøyd med Color Munki til print-kalibrering også. Fikk betydelig forbedring av forholdet mellom skjerm og print etter kalibrering.

 

Nå er vel ingen av disse produktene dårlige, så jeg antar at de fleste blir forholdsvis fornøyd uansett hva de velger. For min egen del er jeg mer fornøyd med Color Munki enn med Eye One, spesielt fordi jeg fikk kalibrert begge skjermene og kraftig forbedret kvalitet på prints.

Lenke til kommentar
Så ikke nevnt (mulig jeg misset det), men Eye One støtter ikke to skjermer.

Jeg har Eye-One Display 2, det stemmer at softwaren deres ikke har støtte for mer enn 1 skjerm, men det er da null problem å kalibrere den ene først, switche hovedskjerm i windows til den andre og gjøre ny kalibrering.

 

Fikk fint kalibrert begge mine tilkoblede skjermer uten noe problem. Regner med at Eye-One softwaren oppdateres for å støtte dette etterhvert.

Lenke til kommentar

Noe som også kan være viktig for noen, er lisensbetingelsene. ColorMunki tillater ikke installasjon på mer enn tre maskiner, og det skal være en form for sperre som gjør at det ikke er mulig å installere på mer enn tre heller. Spyder har ubegrenset antall maskiner på samme lokasjon. Offisielt er det dog begrensning på max 5 bærbare PCer, men i følge Per Arnfinn Persen kan man se litt gjennom fingrene på akkurat dét...

Lenke til kommentar
Så ikke nevnt (mulig jeg misset det), men Eye One støtter ikke to skjermer.

Jeg har Eye-One Display 2, det stemmer at softwaren deres ikke har støtte for mer enn 1 skjerm, men det er da null problem å kalibrere den ene først, switche hovedskjerm i windows til den andre og gjøre ny kalibrering.

 

Fikk fint kalibrert begge mine tilkoblede skjermer uten noe problem. Regner med at Eye-One softwaren oppdateres for å støtte dette etterhvert.

 

Problemet jeg hadde (dette med XP) var at kalibreringen ikke holdt over reboot. Slik at man i praksis måtte kalibrere en skjerm hver gang man rebootet. Mulig vi snakker om kombinasjoner av skjermkort, os og Eye One her, men for meg fungerte det heller dårlig.

 

Noe som også kan være viktig for noen, er lisensbetingelsene. ColorMunki tillater ikke installasjon på mer enn tre maskiner, og det skal være en form for sperre som gjør at det ikke er mulig å installere på mer enn tre heller. Spyder har ubegrenset antall maskiner på samme lokasjon. Offisielt er det dog begrensning på max 5 bærbare PCer, men i følge Per Arnfinn Persen kan man se litt gjennom fingrene på akkurat dét...

 

Dette gjelder ikke lengre. De har fjernet denne begrensningen i den siste versjonen av programvaren.

Lenke til kommentar
Noe som også kan være viktig for noen, er lisensbetingelsene. ColorMunki tillater ikke installasjon på mer enn tre maskiner, og det skal være en form for sperre som gjør at det ikke er mulig å installere på mer enn tre heller. Spyder har ubegrenset antall maskiner på samme lokasjon. Offisielt er det dog begrensning på max 5 bærbare PCer, men i følge Per Arnfinn Persen kan man se litt gjennom fingrene på akkurat dét...

 

 

Jeg må arrestere deg litt på det du sier der. Det stemmer faktisk ikke.

Du kan installere Colormunki på så mange maskiner du har.

Det fikk jeg bekreftet når jeg kjøpte min, og i tilfelle du tviler så har jeg sakset fra hjemmesiden til Colormunki:

"ColorMunki Photo includes an end user license agreement (EULA) allowing a single user the ability to install and run unlimited installations of ColorMunki software on any number of computers that he/she owns."

 

Det du sier var tilfelle før, men det er endret nå :)

 

 

EDIT: Så først nå at en annen påpekt det med antall installasjoner av Colormunki. :)

 

Andreas

Endret av andreash
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...