Gå til innhold

40W Istanbul-sekskjerne fra AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kostnad per klokkesyklus? Er det AMD eller artikkelforfatters påstand?

 

(Kilden skriver ikke noe om det)

 

Kostnad per gigaflop/ytelse i sql, hva enn de regner. kansje average, dunno.

 

40W på 6core, jeg var skeptisk når jeg fikk høre om 6kjerne, når PHII fortsatt ikke var gitt ut, planene at de skulle komme som 40 W modeller, tenkte 1.5 ghz med en gang, bekjedende 1.8 er ikke mye heller, 2 hadde gjort seg mye bedre.

 

Uansett, jeg er rimelig imponert, 12 kjerne om noen måneder nå, 8-sokkel systemer fra både AMD og INTEL blir VEEEELDIG spennende.

 

Hvorfor?.

intel sine 8 cores og 8 virtuelle tråder(HT) som da yter ca som 3.3.

Vil amd sine 12 ekte kjerner vinne over 8 virkelige og 8 liksom kjerner ?

Og hvordan funkerer dette i stor skala ?

amd får 96 ekte kjerner i en 8 sokkel.

intel får 128, men bare 64 av dem er virkelige storkarer.

Lenke til kommentar

Bare sånn folk ikke skal bli helt villedet osv, så kan vi sitere Techreport.

 

As always, we should include a caveat about AMD's ACP ratings: they're not measured the same way as Intel's TDP ratings, even though AMD claims the two are comparable. For the record, Opterons with 40W ACP ratings actually have 60W TDPs

 

Sånn ellers er jeg mye mer interresert i hva 12-kjerne "many cores" vil komme på bordet med.

Lenke til kommentar

Er det egentlig lønnsomt å velge 40W modellen på 1,8 GHz fremfor f.eks en 75W modell på 2,6 GHz?

 

Regner man med effekten til hver maskin og antall maskiner som trengs i en klynge for å oppnå en viss ytelse så har jeg mistanke til at vinninga går opp i spinninga og vel så det. Eks:

 

10 servere har 330W per maskin (totalt) + 330W kjøling per maskin har en bestemt ytelse. Man bytter ut disse med 7 maskiner med 400W per maskin og 400W kjøling per maskin og samme ytelse. Ytelsen er lik, innkjøpskostnaden er lavere pga 30% færre maskiner, vedlikeholdskostnaden er redusert med 30%, energinivået er redusert med 18% til tross for mer energikrevende prosessorer. Reduksjonen kommer av færre maskiner.

 

Hvem er det disse 40W prosessorene er lønnsomme for?

Lenke til kommentar
Er det egentlig lønnsomt å velge 40W modellen på 1,8 GHz fremfor f.eks en 75W modell på 2,6 GHz?

 

Regner man med effekten til hver maskin og antall maskiner som trengs i en klynge for å oppnå en viss ytelse så har jeg mistanke til at vinninga går opp i spinninga og vel så det.

Så kaster du en 25.000NOK ESX enterprise lisens per sokkel på toppen av det der og ser at 40 watteren er ubrukelig til virtualisering i bedrifter.

Lenke til kommentar
Er det egentlig lønnsomt å velge 40W modellen på 1,8 GHz fremfor f.eks en 75W modell på 2,6 GHz?

 

Regner man med effekten til hver maskin og antall maskiner som trengs i en klynge for å oppnå en viss ytelse så har jeg mistanke til at vinninga går opp i spinninga og vel så det.

Så kaster du en 25.000NOK ESX enterprise lisens per sokkel på toppen av det der og ser at 40 watteren er ubrukelig til virtualisering i bedrifter.

Det forutsetter at bedrifter bruker ESX i entepriseversjon. Dette er den prosessoren fra AMD som gir best ytelse pr.watt såvidt jeg kan se, og kan godt hende den står seg godt mot Nehalem på virtualisering. Burde være marked for det.
Lenke til kommentar
Er det egentlig lønnsomt å velge 40W modellen på 1,8 GHz fremfor f.eks en 75W modell på 2,6 GHz?

 

Regner man med effekten til hver maskin og antall maskiner som trengs i en klynge for å oppnå en viss ytelse så har jeg mistanke til at vinninga går opp i spinninga og vel så det.

Så kaster du en 25.000NOK ESX enterprise lisens per sokkel på toppen av det der og ser at 40 watteren er ubrukelig til virtualisering i bedrifter.

Det forutsetter at bedrifter bruker ESX i entepriseversjon. Dette er den prosessoren fra AMD som gir best ytelse pr.watt såvidt jeg kan se, og kan godt hende den står seg godt mot Nehalem på virtualisering. Burde være marked for det.

Det er vel få virtualiseringsløsninger som er mye billigere per sokkel og samtidig tilbyr god nok pålitelighet. Vil vel påstå at ESX ikke er allverdens pålitelig heller, men det er en annen sak. De har i alle fall mulighet til å gjøre host reboot uten nedetid på VM gjennom vmotion. Det er da noe, og kanskje det som tar bort mest nedetid.

 

Generelt er ikke lav-ytelse kjerner veldig bra til virtualisering.

Lenke til kommentar
Det er vel få virtualiseringsløsninger som er mye billigere per sokkel og samtidig tilbyr god nok pålitelighet.
Jepp, men KVM begynner å bli rimelig moden nå hvis du kjører noe med relativt ny kjerne, og den er gratis.
Vil vel påstå at ESX ikke er allverdens pålitelig heller, men det er en annen sak. De har i alle fall mulighet til å gjøre host reboot uten nedetid på VM gjennom vmotion. Det er da noe, og kanskje det som tar bort mest nedetid.
Live migrering av gjesteOS har faktisk vært på plass en god stund på KVM. Synes også virtmanager begynner å bli skikkelig bra, absolutt verdt en nærmere titt.
Generelt er ikke lav-ytelse kjerner veldig bra til virtualisering.
Litt usikker her på hvordan det slår ut for forskjellige formål. Kan godt se for meg at nok minne er flaskehalsen i en del sammenhenger.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...