Gå til innhold

AMDs 12-kjerne kan imponere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På ukens Hot Chips-konferanse bekreftet en AMD-talsmann at "Magny-Cours" totalt sett ikke vil ha høyere effektforbruk enn dagens 6-kjerne. Til sammenligning bruker altså en 6-kjerne på 2,6 GHz circa 75W (Kodenavn "Istanbul").

AMD har også et par 6-kjerner med 105 Watt TDP. Disse går på 2,8 GHz. 12-kjernene kommer nok høyst sannsynlig til å bli delt i de samme tre TDP-gruppene som 6-kjernene. Altså 105W, 75W og 55W. Antageligvis blir det ikke noen større endringer på hver kjerne. Dvs. omtrent samme klokk for klokk trådytelse. Spenningsmomentet blir dermed klokkefrevkens (og dermed trådytelse). Jeg vil anta at klokkefrekvensene må litt ned. Mine kjappe anslag er:

 

2,0 Ghz 55W

2,4 GHz 75W

2,6 GHz 105W

 

Det er foreløpig ikke nevnt noe om hva slags klokkefrekvens 12-kjerne-prosessorene kommer til å kjøre på. Det er verdt å merke seg at "Magny-Cours" ikke er en "ekte" 12-kjerne, men to 6-kjerne-prosessorer smeltet sammen på samme sokkel med 45 nm produksjonsteknikk.

Dere kunne brukt anførselstegn rundt "smeltet" for å tydeliggjøre at det ikke er bokstavelig talt. Koblingsmetoden kalles Multi Chip Module (MCM) og har ingenting å gjøre med produksjonsprosessen til hver av brikkene (45nm).

 

Spenningsmomentet er hvordan AMDs 12-kjerne vil hevde seg mot Intels 8-kjerne. På omtrent samme tidspunkt kan også de første 16-kjerners prosessorene være aktuelle.

Hvilken 16-kjerne er det du sikter til?

(AMDs bulldozer 16-kjerne kommer i følge veikartene i 2011 og Intel "Sandy Bridge" stopper antageligvis på 8 kjerner)

Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke veldig stiv i fransk, og jeg veit at Magny-Cours er et område i Frankrike, men er dette også en pun fra AMD sin side? Med litt sleivete uttale kan det høres ut som "many cores".

ROFL! :!: Helt genialt ordspill fra AMD! Det blir veldig spennende å se hvordan utviklingen blir fremover. Er Intel sin 8-kjerner også "smeltet" sammen, eller er det faktisk 8 individuelle kjerner?

Lenke til kommentar
Intels førstkommende 8-kjerne med kodenavn "Becton" blir trolig 2 brikker a 4 kjerner (MCM). Kilde

Beckton er kun én brikke, hvilket kilden din bekrefter så langt jeg kan se. Det ser videre ut til at Beckton har fått cache hierarkiet som ble designet for Tanglewood. Altså ringbuss topologi med 8 stykk 3MB L3 cache. Antagelig får Poulson noe lignende. Ringbuss er kjent for å være den topologien som kan flytte mest data i forhold til kost og benyttet teknologi, men har ikke alltid lavest forsinkelse.

 

Når det kommer til ytelse på Magny-coure mot Nehalem-EX så er det neppe greit å se at den ene skal konsekvent bli bedre enn den andre. Jeg forventer at AMD sitt design vil ha bedre throughput på en del HPC workloads siden de vil ha høyere peak FLOPS rating. Nehalem EX ser imidlertid ut til å ha overlegen uncore og selve kjernene er nok bedre også, det er bare færre av de. Tråder har imidlertid Nehalem flere av per sokkel så database vil nok trives der. Cache coherency på Nehalem EX er vel noen strå vassere enn AMD sitt også så det er god grunn til å anta bedre skalering.

 

Edit: Har Magny-cours kun to (2) minnekanaler??? Tidenes designglipp siden P4 basert Xeon MP?

 

edit2: Fant at den hadde fått 4. :) ble litt skremt der et øyeblikk.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Hvordan vil denne arkitekturen gjøre det sammenlignet med andre på enkelttrådet tungregning?

 

Ie prosesser som står over lang tid og tygger 99.5% cpu? Sikkert ikke trivielt å svare på, men i utgangspunktet håper jeg det er slik at hver ekstra kjerne gir en til "worker" som jobber like bra som om den var alene i en maskin

Lenke til kommentar

For å få delt en prosess sånn du håper skal det en av to forutsetninger til:

1. Prosessen kan deles i helt uavhengige biter.

2. Utveksling av data mellom kjernene tar absolutt null tid.

 

Forutsetning 2 er umulig og forutsetning 1 gjelder ganske lite programvare. Mye programvare vil altså helst at den umulige forutsetning 1 var oppfylt. Siden det er umulig så vil mye programvare være begrenset av kommunikasjonen mellom kjernene. Det kan ta mange titalls og muligens over hundre klokkesykluser å utveksle data selv om det ligger på den fysisk samme brikken. Minnehierarkiet er også ulikt konstruert. Itanium er rett og slett bedre på kjerne-kjerne kommunikasjon. Mye cache hjelper også på.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det er nok noe pun involvert, men grunnen til navnevalget er nok formel-1 banen utenfor Magny Cours. AMD har hatt mange kodenavn som kommer fra steder med formel-1 baner. Shanghai, Barcelona, Istanbul, Lisbon, interlagos, Valencia og sikkert flere som jeg ikke kommer på i farta. AMD reklamerer en del på formel-1 biler også og har hatt samarbeid med Ferarri om design og markedsføring av bærbare PCer som Acer bygger. Markedsføringsmessig er jo ikke formel 1 det verste man kan assosiere prosessorene sine med ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...