Gå til innhold

Pidgin 2.6.1 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lekkert nok. Nå gjelder det bare å få brukerne over på XMPP da. Litt for mange som tviholder på MSN, trist og leit.

Agreed, men er ikke så lett når alle vennene dems også tviholder på msn, og XMPP og msn protokollene ikke snakker sammen. Da ender man opp med å velge, og ja, 99% velger da det samme som vennene sine.

Det går riktignok å koble seg til en jabberserver med transport for msn, men dette er ikke brukervennlig nok enda.

Lenke til kommentar

Jeg har 2 IM kontoer, en på MSN andre på Yahoo.

 

Prøvde å bruke Miranda i noen måneder... :nei: Håpløst program. veldig lett er den jo, men ganske brukerfiendtlig.

 

Installerte Pidgin 2 uker siden, MYE bedre alternativ. Denne er bedre enn MSN og Yahoo også. Synd at video/tale ikke fungerer på MSN/Yahoo protokoll ennå, så må ha de 2 programmene installert uansett.

Lenke til kommentar
Lekkert nok. Nå gjelder det bare å få brukerne over på XMPP da. Litt for mange som tviholder på MSN, trist og leit.
Agreed, men er ikke så lett når alle vennene dems også tviholder på msn, og XMPP og msn protokollene ikke snakker sammen. Da ender man opp med å velge, og ja, 99% velger da det samme som vennene sine.

Det løser man enkelt og greit ved å bruke IM-klienter som støtter begge standardene i en overgangsfase til de fleste av vennene kommer seg over på XMPP. At f.eks Pidgin kun støtter lyd/video via XMPP er noe som kan få flere til å bruke XMPP via Pidgin i stedet for MSN via Pidgin.

 

Pidgin er stilren og fri for reklame og bloat.

Lenke til kommentar

Primitiv? Du mener lite reklame og tullete bloat? Med pidgin kan du sende/motta meldinger og sende/motta file. Hva mer trenger man? Har smilefjes og bilder, status og muligheten til å endre navn. En god og oversiktlig liste over venner og har et meget brukervennlig og raskt GUI.

 

I tillegg har du en hal haug av plugins hvis du ønsker noe ekstra, f.eks. log og vise hvilken musikk du hører på.

 

Ser ikke det primitive i det.

Lenke til kommentar

Det at empathy bruker mindre ressurser er vel grunnen til at det er foretrukket i ubuntu 9.10 og Fedora 12. Godt å se at Pidgin ikke har tenkt å gi seg uten kamp. Ellers kan kopete nevnes som en god multi-protokoll chatklient. Den er standard i de fleste KDE-miljø.

 

Googletalk og Jabber er samme XMPP-protokollen, dette har altså allerede alle som har gmail-konto. Gmailkontoen kan i tillegg settes opp med MSN passport/Live.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Nei, da må man sette opp transport fra XMPP → MSN som nevnt ovenfor.

 

Man kan evt kjøre bitlbee som er transport fra IRC til alt annet man måtte ha.

Det faller sikkert i smak hos noen av de gamle traverne, men de bruker neppe pidgin til chat heller.

 

Det jeg mener er at man trenger ikke nødvendigvis en @live @msn eller @hotmail mailkonto for å bruke msn nettverket, man kan registrere MSN passport til en annen type mailadresse.

 

Man kan sågar bytte MSN-passport-kontoen til en annen adresse, men bytter man fra noe annet til @live @msn eller @hotmail sitter man i saksa, ingen mulighet til å bytte til noe annet.

 

Siden mange er i ferd eller vil forlate msn-nettverket er det en grei løsning hvis man kombinerer med pidgin (eller kopete)

 

Da kan man sette opp en meta-kontakt for hver person man kjenner. Særlig hvis noen man har lagt til har flere kontoer og man selv har flere kontoer. Da kan man prioritere internt meta-kontaktlisten for hver enkelt.

 

Eksempelvis

 

1. Min XMPP til den jeg kjenner sin XMPP

2. Min ordentlige msn til den jeg kjenner sin ordentlige msn.

3. Min ordentlige msn til den jeg kjenner sin slaskpost-msn.

4. Min slaskpost-msn til den jeg kjenner sin slaskpost-msn

 

At folk har flere forskjellige kontoer er løst i XMPP/Jabber ved at man bruker ressurser. (på bilde er det noen som har /home)

 

lolcatkonto/Jobb

lolcatkonto/Fritid

 

Kontoene prioriteres ellers ettersom hvilken protokoll man har øverst i oversikten over de kontoene man selv har.

 

meebo_accounts_pidgin.jpg

 

Merk at på bildet (som jeg fant på internett) er det gjort feil, XMPP skal være øverst, naturligvis ;) Da prater man med sin XMPP/Jabber konto til andre som måtte ha jabber.

 

Ett ekstra tips hvis man vil anonymisere seg er OTR Off-The-Record messaging. En plugin som enkelt lar seg installere i Pidgin og Kopete

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Personleg kunne eg tenkt meg at fil sendinga var raskare enn modem fart...
Hvilken protokoll gjelder det?

mest sannsynlig msn, hvor det kun støttes filoverføring via msn-serveren. Om da ikke en laster ned msn-pecan pluginen (alternativ msn/live støtte).

 

Lekkert nok. Nå gjelder det bare å få brukerne over på XMPP da. Litt for mange som tviholder på MSN, trist og leit.

Agreed, men er ikke så lett når alle vennene dems også tviholder på msn, og XMPP og msn protokollene ikke snakker sammen. Da ender man opp med å velge, og ja, 99% velger da det samme som vennene sine.

Det går riktignok å koble seg til en jabberserver med transport for msn, men dette er ikke brukervennlig nok enda.

det finnes xmpp/jabber servere der ute som tilbyr støtte for msn og andre. jabber.no er ett eksempel.

 

ah, ser det var nevnt, oops...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

"De to viktigste nyhetene er tale og video med Jingle, talestøtte for Gtalk, og tale og videostøtte for Gmail."

 

Hva menes her, protokollen som Gtalk og Gmail bruker er vel den samme, så hvorfor er de delt opp her?

 

Om vi snakker om Gtalk (Google sin klient) så har den fra før talestøtte tror jeg (vet ikke med video), og Gmail (logge inn på Gmail-konto via nettleser) så har den støtte for både tale og video fra før også.

Lenke til kommentar

At Pidgin kan snakke med de "to" protokollene er ikke noe nytt, det har de kunnet lenge, men at man kan benytte seg av video og tale er nytt. Det at Pidgin kunne snakke med protokollen som Google benytter seg av kunne de gjøre FØR Google sin IM-tjeneste eksisterte (da var Pidgin under et annet navn forresten).

 

Det jeg ikke viste var at det var noe som het Gtalk OG Gmail i Pidgin, i og med at Google sin IM-tjeneste er XMPP-basert vil man også kunne åpne en Google konto under dette valget i XMPP (var det man måtte tidligere), men siden @gmail.com har blitt en populær XMPP-server har den nok fått en egen entry for å gjøre det lettere for andre, dette er heller ikke en nyhet da det har vært tilgjengelig i tidligere utgaver.

 

Det jeg lurer på er følgende; siden video i følge artikkelen kun gjelder Gmail (antar da med tanke på måten det er skrevet at det gjelder Gmail i Pidgin ved hjelp av Jingle) hvordan vet man om man bruker Gmail eller Gtalk i Pidgin?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...