Gå til innhold

AMD slår sammen CPU- og GPU-avdelingene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en mistanke om at CPU avdelingen ønsker å nyttegjøre seg av noe av teknologien til GPU avdelingen for å få til bedre parallellisering på nye multicores.

Jeg kunne tenke meg å se usymetriske prosessorer der f.eks en kjerne er erstattet av et cluster med mindre parallelle floatingpoint kjerner (ala shadere).

(edit) Eventuelt integrere GPU i CPU?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er jo naturlig at CPU og GPU teamene skal jobbe tettere sammen fremover. På lang sikt ender vi antagelig opp med at GPU blir splittet i spesial purpuse hardware til postprossesering av bildet og i arrays av general purpose throughput CPU kjerner. Mao. vi får to typer CPU kjerne i maskina som kan gjøre hva som helst og tilbake til veldig simple skjermkort.

Lenke til kommentar
(edit) Eventuelt integrere GPU i CPU?

Det ligger i kortene og veikartet at dette kommer. Spørsmålet er bare hvordan og når. I første omgang blir det sikkert en relativt simpel sammenkobling av GPU og CPU på én brikke. GPU-delen blir sikkert på nivå med brikkesett med integrert grafikk. Dessuten jobbes det sikkert hardt på kompilatorsiden med å ta i bruk GPU-delen.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi vil se GPU som dedikerte skjermkort dø ut det neste tiåret pga effektkravet til gamerutgavene, men det er mye mulig at low-end grafikk tilsvarende det vi finner integrert på hovedkort i dag blir flyttet til CPU. Dersom slike mindre GPUer blir integrert i CPU bruker unified shaders kan jo dette gjøre CPU mye mer potent i massivt parallelle operasjoner (konvertering, kryptering osv...). Men som sagt, high end GPU har såpass massiv regnekraft og effektforbruk at jeg tror disse vil overleve lenge mot konkurranse fra mer effektgjerrige integrerte løsninger. Gamere er ikke noe glade i kompromiss på grafikk :p

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke vi vil se GPU som dedikerte skjermkort dø ut det neste tiåret pga effektkravet til gamerutgavene, men det er mye mulig at low-end grafikk tilsvarende det vi finner integrert på hovedkort i dag blir flyttet til CPU. Dersom slike mindre GPUer blir integrert i CPU bruker unified shaders kan jo dette gjøre CPU mye mer potent i massivt parallelle operasjoner (konvertering, kryptering osv...). Men som sagt, high end GPU har såpass massiv regnekraft og effektforbruk at jeg tror disse vil overleve lenge mot konkurranse fra mer effektgjerrige integrerte løsninger. Gamere er ikke noe glade i kompromiss på grafikk :p

Hvis effektbehovet for god nok spill opplevelse er 1kW i dag (kun GPU) hva er den da om 10 år? Forutsatt at grafikkprosessering/watt (i GPU eller massivt parallell CPU) blir fordoblet hver 18. mnd. og effektiviteten på drivere og software forbedres med 10% med samme intervall.

 

Svaret er 7,1 watt! 1000W/(2,1^(10/1,5))

 

Det er en myte at ingen datamaskin kan bli rask nok. Noen datamaskiner kan aldri bli for raske, men spillmaskiner havner ikke i den kategorien fordi de har så treg en motpart; mennesket.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke vi vil se GPU som dedikerte skjermkort dø ut det neste tiåret pga effektkravet til gamerutgavene, men det er mye mulig at low-end grafikk tilsvarende det vi finner integrert på hovedkort i dag blir flyttet til CPU.

På hele 10 år? Det er ikke mer enn 4 år siden dobbeltkjernede prosessorer kom til desktop. Den gangen snakket mange om at 4-8 kjerner var ganske utenkelig siden hver kjerne var på 50-60 watt. I dag selges desktop-prosessorer med under 20 watt per kjerne, der hver kjerne yter langt bedre enn enkeltkjernene gjorde for 4 år siden.

 

For CPU + GPU ser jeg for meg ulike kombinasjoner av antall x86-kjerner og antall shadere. Ingen slike løsninger vil erstatte en god (x86) spill-rig i år, men det er neppe så langt fram i tid som 10 år (eller 5 for den saks skyld) før vi har en brikke med under 100W TDP som gir bedre ytelse enn C7i 975 Extreme Edition + Radeon 4870 X2.

 

Ser man 5 år tilbake i tid så kunne man få Athlon64 4000+ og geforce 6800 Ultra SLI med tilsammen ~350 W TDP for rundt 12 000 kr. I dag er det enkelt å overgå den ytelsen for under 2000 kr med usle 100W til rådighet.

Lenke til kommentar

Vell, jeg skal ikke legge mye penger i et veddemål på 10 år, men 5 år burde i alle fall dedikerte GPUer for gaming overleve.

Anders, med regningen din der forutsetter du at den totale regnekraften som trengs (GPU + CPU) forblir lik. Regnekraftkravet til max instillinger i de nyeste og mest grafisk intensive spillene vil nokk fortsette å øke en del etter hvert som GPU-produsentene gir spillutviklerne mer ytelse de kan leke seg med. Og det vil alltid finnes entusiaster som ønsker seg å kjøre alt på max i de nyeste spillene med 100+ FPS :p

 

Jeg er ikke uenig i at en CPU/GPU integrert prosessor om 5 år vil kunne yte bedre enn 4870x2 eller 295 + i7 955 gjør i dag, men om trenden for regnekraft i dedikerte GPU-kort fortsetter som den har vært de siste 5 årene vil GPU fortsatt ha (grovt gjettet) 5-10x mer FLOPS, og høyere minnebåndbredde. Med de nivåene av regnekraft kan man kanskje begynne å snakke om realtime ray tracing i spill?

Lenke til kommentar

Spesial purpose regnekraft har aldri vært noen suksess over tid. Jeg ser absolutt ingen grunn til at GPU skulle være i noen særstilling her. Når det gjelder regnestykketmitt så er det kun ment å illustrere typisk 10års forbedring. Hva du kan gjøre med 1kW i dag kan du gjøre med ca 10W om 10 år. Videre har integrering store fordeler for samspillet i en maskin. med den regnekraften vi har om 10 år i en PC så vil det være katastrofalt for ytelsen å måtte sende data 10cm off-chip for videre prosessering. Det ville vært som om vi sendte data til en GPU farm i Australia i dag for rendering i et spill...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...