Gå til innhold

Skype-bruken eksploderer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skype ble nylig lansert i versjon 4.0 med blant annet bedre lyd og videokvalitet.

Linux-utgaven er offisielt på v2.0 ennå. v3.0 hoppes vist over. v4.0 er i hvert fall under utvikling.

 

Os-kompatibiliteten er altså under utbedring.

Det var jo gode nyheter. Forhåpentligvis lager de en multiplatforms-klient når de først er i gang.

 

Men jeg er igrunnen veldig enig med mandela, at Skype har så god kontroll over VOIP-markedet er ikke heldig i det hele tatt. Du får ikke 400 millioner brukere til å bytte så lett, selv om du skulle ha hatt et teknisk helt overlegent produkt.

Selv håper jeg at protokollen blir åpnet slik at vi får alternative implementasjoner, men det blir vel med håpet tipper jeg. Mer sannsynlig er vel at noen forsøker å reverse-engineere skiten.

Lenke til kommentar
Når det er snakk om VOIP er jeg veldig fornøyd med Ventrilo, i alle fall i spill sammenheng.

 

Er skype bedre enn MSN messenger på videosamtaler? Jeg vurderer litt om jeg skal laste ned skype og få familien hjemme til å gjøre det også dersom kvaliteten er overlegen MSN.

 

Så fremt du har en god nok nettlinje, så ja; Skype er MSN overlegen. Hadde litt lagg og treg video i MSN, men det er det mye mindre av i Skype, til tross for at jeg ikke har skaffet meg raskere nett etter at jeg gikk delvis over til Skype.

Lenke til kommentar
Er skype bedre enn MSN messenger på videosamtaler? Jeg vurderer litt om jeg skal laste ned skype og få familien hjemme til å gjøre det også dersom kvaliteten er overlegen MSN.

Veldig overlegen på lyd etter min mening. Videoen er bedre enn MSN men ikke med så stort forsprang som lyden.

 

Mandela: Vi får håpe de åpner protokollen, selv om jeg tror det er mer en drømmetanke enn realistisk.

Lenke til kommentar
Nettverkseffekter kan være no dritt, at en lukket voip standard får så godt fotfeste er ikke direkte konkurransevennlig :/

Enig.

 

Jeg er nok med i statistikken til Skype, tipper jeg, uten at jeg kan påstås å være en Skype-bruker. Jeg har vel en "død" konto fra en gang jeg testet det ut. Skal jeg voip'e over nettet vil jeg heller insistere på åpne protokoller f.eks. SIP (med Ekiga eller andre klienter), og helst en åpen(/fri) kodek.

Lenke til kommentar

Skype-telefoner har vel også noe andeler av denne populariteten. Det er ihvertfall veldig hendige apparater. Har selv en som plugges rett i ruteren. En får jo også Skype-applikasjoner på flere og flere mobiltelefoner med tiden.

 

SIP-apparater har ikke tatt av i like stor grad. Jeg har en SIP-konto hos en aktør også. Med enkel oppskrift på hvordan en legger inn bruker-ID og de andre nødvendige data for å kunne kjøre VOIP med SIP som protokoll på ett slikt apparat.

 

Clas Ohlson hadde ett SIP-apparat, men det tok de ut av sortementet. Så nå gjenstår det kun Skype-apparatet hos Clas Ohlson. El-kjedene er heller ikke så raske til å innføre sånne apparater.

 

Jeg er fullt klar over at en kan kjøpe disse forskjellige apparatene fra utlandet og innlandet i webbutikker. Noe jeg ikke har gjort. Det kan jo være greit å ha ett sted en kan returnere apparatene enkelt dersom de skulle få "hikke".

 

EDIT: Det kan gjerne være greit å nevne, at for meg blir det aldri aktuellt med USB-koblede apparater. For meg er kun ethernet-koblede eller WiFi (trådløst LAN) aktuell (f.eks. på mobiltelefon). Med USB-koblet apparat må PC'en kjøre alltid. Det kommer jeg ikke til å kjøpe!

Endret av G
Lenke til kommentar

problemet er vel at SIP bare er for opprettelse og vedlikehold av koblingen mellom enheter. hvilke media kodeker som kan brukes er ikke like standardisert, selv om jeg ville trodd mpeg nok er ett utgangspunkt for mange.

 

grunnen til at skype slo an var vel at dem brukte visse underfundige teknikker for å "slå hull" i brannmurer før en hadde slikt som upnp på plass, noe som gjorde skype en del mer plug and play den konkurrentene.

 

og på samme måte som med windows, gamle vaner er vonde å vende, spesielt når en har slekt og venner på skype også...

 

jeg undres i det hele tatt på når forbrukermyndigheter skal begynne å pirke i det. men det er vel lite sannsynlig, siden skype kan koble til andre leverandører på samme måte som at en kan ringe mellom telenor og netcom, termineringsavtaler...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Det skal nå være rundt 405 millioner registrerte Skype-brukere.

 

 

 

 

Les mer

 

Nå er jeg i Kuwait, og her er Skype blokkert av myndighetene/telefonselskapene. Tror det er fordi telefonselskapene er redd for konkurransen. Man kan bruke skype, men ikke laste det ned av de mest brukte nedlastingssidene, inkludert skype sine egne sider. Møkk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...