Gå til innhold

Beta av KDE 4.2 tilgjengelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at dette kun er standard-oppsett... Det er enkelt å gjøre endringer til KDE4 som å eksempelvis legge til et ekstra panel (slik som standard-oppsettet til Gnome). Er også langt flere nyttige og unyttige 3D-effekter og applets/plasmoids enn du finner i en standard vista installasjon. Generelt er det mye større frihet til å endre utseendet enn i Windows, standard-oppsettet er slikt fordi det er det flest kjenner seg igjen i.

 

Verdt å nevne at KDE4 med alt av eye-candy aktivert krever en del mindre ressurser enn Vista, noe undertegnede har merket på sin MSI Wind maskin :/

Lenke til kommentar
Windows7 er en ripp-off av KDE, men det er vel heller skralt med skrivebordseffekter i Windows. :new_woot:

Er ikke linuxtilhengere de som mener en må dele på godene?

 

Å lage et nytt grensesnitt ser jeg på som omtrent umulig. Gjennomsiktige vinduer, gruppedelt menyer, minimalistisk, farger, 3D-effekter, «widgets» - alt er gjort før i en eller annen form. I dag kan du ikke lage noe som ikke ligner på noe.

Endret av Drola
Lenke til kommentar

Windows Vista har mørke farger og glasering som standard og det har jaggu KDE4 også, skam over plagiatoren KDE!![/ironi]

 

Jeg er nå av den oppfatning at alle de største skrivebordsmiljøene i dag er såpass grunnleggende like (med et lite unntak i OS X) at det å se på et skjermbildet å utbryte "ripp-off", bare blir tull uansett hvilken vei man vender det.

 

Går man litt dypere ser en at KDE4 har langt mer funksjonalitet (KDE følger en ja-takk-alt-sammen GUI-filosofi) og da skjønner man de som peker på at nyheter i Win7-skrivebordet alt er på plass i KDE.

 

Uansett glimrende den utviklinga som skjer i KDE for tiden :D De av oss som følger med ser at KDE4.x-serien utvikles i et ganske vanvittig tempo nå og jeg er bra sikker på KDE4.2/Ubuntu9.04 blir min retur til KDE etter et par år med GNOME.

Lenke til kommentar
Skrivebordsmiljøet KDE får en stor oppdatering i januar.

 

Hvordan er stabiliteten til nåværende versjon? KDE 4 hadde vel for mange barnesykdommer i begynnelsen?

 

Sant det du sier. Har prøvd KDE 4.0.2 og KDE 4.1, som begge ikke var stabile nok for mitt bruk. Men KDE 4.2 skal nok være bra nok, og da skal vel det meste av programvare være på plass og har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Skrivebordsmiljøet KDE får en stor oppdatering i januar.

 

Hvordan er stabiliteten til nåværende versjon? KDE 4 hadde vel for mange barnesykdommer i begynnelsen?

KDE 4.0 hadde ein god del manglar når han vart gjeve ut og det vart betre i 4.1 men ikkje heilt der enno. Eg nyttar 4.1 for augneblikket og det fungerer fint til mitt bruk, men eg ville ikkje nytta det på ein maskin eg ikkje var redd for å tukle med. Med 4.2 og då spesielt 4.3 så trur eg at KDE 4.x har modna nok til alle og ein kvar.

Lenke til kommentar

Selve temaet (og det kun temaet) kan minne litt om Vista, panelet til Windows 7 kan minne litt om slik KDE har sett ut i en stund. Hvem bryr seg egentlig om det er rip-off eller ikke, de låner alle av hverandre uansett. Stort sett alt det andre er nokså ulikt, med tanke på menyer, funksjonene i panelet, osv. Det at de ligner litt på hverandre har jo noe positivt i seg også, da de som kommer fra Windows eller Linux vil muligens føle seg mer hjemme.

 

Alle liker å mase om hvem som gjorde hva først, men da dette kommer fra alle hold så må vel det bety at alle hold tar ideer fra hverandre og forbedrer dem så andre igjen kan benytte seg av disse ideene. På en anne side så kan man jo si at det kanskje var flere som var inne på å lage et grafisk grensesnitt, men at det ikke var mulig på det tidspunktet, dermed var noen først ute (husker ikke hva det heter, men var et ute før Windows, Linux og Mac kom med noe grafisk grensesnitt). Selve ideen meny var tilgjengelig lenge før grensesnitt og data fantes, så til og med det er en gammel ide man har bygget utifra og tilpasset sitt behov. Graver vi tilbake på vil det mest sannsynlig alltid være en eller annen som har vært inne på ideen før dem igjen også.

 

OT igjen:

KDE 4 begynner å se bra ut :) Har lekt meg med det med gjevne mellomrom, og liker fremgangen ... men synes det var et idiotisk trekk og gi ut KDE 4.0 som stabil utgave på det tidspunktet de ga det ut og håper ikke det blir vanlig praksiss fremover for dette eller andre prosjekter.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Jeg skulle ønske de ventet lenger med den første releasen. KDE 4.0 var jo ubukelig, og 4.1 er relativt full av feil den også. Testet nye utgave av Kubuntu, og Plasma tryner jo minst tre ganger i timen.

Ubuntu er en glimrende distro, men den har definitivt GNOME som førsteprioritet og tvilsom kvalitetsikring av KDE-versjonen (Kubuntu) har aldri hvert noen showstopper der i gården, og nå med en ny og sårbar KDE4 har nok dette slått hardt oss mange.

KDE4-pakken i distroer som OpenSUSE og Mandriva med fullverdig KDE-fokus har gjennomgående blitt rapportert som langt mer stabile og "ferdige" enn i Kubuntu.

Uansett blir det nok raskt bedre også i Ubuntu :)

Lenke til kommentar

Bare jeg som syns standardikonene er utrolig ukonsistente? None steder ser de raastilige ut, mens andre steder passer de ikke i det hele tatt.

Gleder meg til dette ikon-settet blir ferdig ^^:

face-devilish.png

Tango-NG (aka Mango)

 

Og forresten: Kommentarfeltet i artikkelen er jo helt ödelagt jo

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...