Gå til innhold

Faser ut Q6600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Begynn med å programmere i Erlang, så kommer du til å klore deg fast i så mange CPU kjerner som du kommer til å få tak i :thumbup:

 

Min dårlige spesifisering. Mente vel for vanlige folk som ikke driver på med programmer som utnytter flere kjerner. (Folk flest)

 

Kjøpe ny pc idag så er det jo ingen grunn til å velge en 65NM cpu.

Kun folk som ikke vet hva de gjør kjøper den nå så den kunne like godt ha blitt faset ut på dagen.

Vel, q6600 koster 1600 spenn, dvs tilsvarende en e8500 som er en tokjerne på 3,2 GHz. Med litt klokking får du opp q6600 i samme hastighet, og da har du fått en firekjerne til prisen av en tokjerne. Så kanskje motsatt: For folk som vet hva de gjør?

Lenke til kommentar
Ikke overraskende,..men

 

Noen som vet hva og om i7 kommer som tokjerne og hva den blir hetende i såfall? Billigste i7 koster jo 2500 i dag, og jeg synes det er mer enn nok.

Rent personlig skjønner jeg ikke helt vitsen med 4-kjerne cpu så lenge man ikke driver på med videoredigering som støtter multithreading.

 

Ikke før Havendale i andre halvdel av 2009 i følge:

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Nehalem...roarchitecture)

 

Men da snakker vi også ny socket...

 

Flere ulike programmer kan jo også kjøres parallelt så du er ikke nødvendigvis avhengig av at et enkelt program kan kjøre i 4 eller 8 tråder for å få utnyttet en 4-kjerne. Og så er det jo den evige fremtiden da :)

Lenke til kommentar
Ikke før Havendale i andre halvdel av 2009 i følge:

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Nehalem...roarchitecture)

 

Men da snakker vi også ny socket...

Var det ikke Havendale som skulle komme med integrert grafikk da? Det betyr jo at vi ikke får en ren tokjerne lenger. Viste at 32nm utgaven ikke skulle komme som tokjerne, men.. ikke nehalem heller? Får håpe at gpu'n i Havendale kan kjøres som hybrid(eller hva det heter) med et dedikert skjermkort så en kan spare strøm.

 

Synned 2-3oo kr mer er verdt det for Q9 cpuene, kan da klokke dem også og 45nm bruker mindre strøm og er kjøligere. Spare inn de hundrelappene kjapt. Q9 Får også 100Mhz med på kjøpet i den prisøkningen.

Nå har jo q6600 8m L2cache, q9x00 serien 6m og q8x00 serien 4m. Vet ikke hvor mye cachen utgjør men.. Siden det er minimum 400 bob mellom dem + 2m cache, ville jeg vurdert q6600 seriøst om jeg var på et stramt budsjett. Vet ikke hvor godt q9x00 serien klokker jeg.

Lenke til kommentar
Så kanskje motsatt: For folk som vet hva de gjør?

 

Definitivt. Kjører du f.eks en HTTP server så vil du jo ha så mange kjerner som mulig, men om du driver mest med Office så er det vel bedre med en (eller to) "feite" kjerner. Men, ikke sant, 4 kjerner høres jo dobbelt så bra ut som 2 kjerner, og folk som ikke nødvendigvis vet så mye om datamaskiner og programvare vil blindt tro at en 4 kjerners kjører raskere. Som selgere på Elkjøp f.eks :roll:

Lenke til kommentar
Ikke før Havendale i andre halvdel av 2009 i følge:

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Nehalem...roarchitecture)

 

Men da snakker vi også ny socket...

Var det ikke Havendale som skulle komme med integrert grafikk da? Det betyr jo at vi ikke får en ren tokjerne lenger. Viste at 32nm utgaven ikke skulle komme som tokjerne, men.. ikke nehalem heller? Får håpe at gpu'n i Havendale kan kjøres som hybrid(eller hva det heter) med et dedikert skjermkort så en kan spare strøm.

 

Synned 2-3oo kr mer er verdt det for Q9 cpuene, kan da klokke dem også og 45nm bruker mindre strøm og er kjøligere. Spare inn de hundrelappene kjapt. Q9 Får også 100Mhz med på kjøpet i den prisøkningen.

Nå har jo q6600 8m L2cache, q9x00 serien 6m og q8x00 serien 4m. Vet ikke hvor mye cachen utgjør men.. Siden det er minimum 400 bob mellom dem + 2m cache, ville jeg vurdert q6600 seriøst om jeg var på et stramt budsjett. Vet ikke hvor godt q9x00 serien klokker jeg.

 

Q9300 har 7,5-multi, og vil bli stoppet av HK ganske fort. Q6600 har høyere multi, og vil være enklere å ha med å gjøre sånn sett. Klookekr lenger gjør den også. Liten tvil om hva som er det beste kjøpet av de to.

Lenke til kommentar

Du har også PLINQ for C#. Ser ganske bra ut.

 

Jeg tenker forresten på å bygge meg et NAS med Solaris/ZFS/RAIDZ over jul. Da er jeg jo interessert ytelse per krone. Hvis prisene på denne CPUen dumpes, er det klart jeg handler dette. Med mindre hovedkort og RAM også da blir inkompatibelt med hva som kommer? En stund siden jeg oppdaterte meg på hardware.

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Kjøpe ny pc idag så er det jo ingen grunn til å velge en 65NM cpu.

Kun folk som ikke vet hva de gjør kjøper den nå så den kunne like godt ha blitt faset ut på dagen.

Jeg var på jakt etter en 4 kjerner siden jeg bruker 3DS Max.

 

Kom over en brukt Q6600 til 900,- , som nå kjøres stabilt og fint på 3,4 GHz (Vannkjølt)

Kan ikke si at jeg angrer noe som helst på at jeg ikke gikk for en 45nm cpu.

Lenke til kommentar
Du har også PLINQ for C#. Ser ganske bra ut.

 

Er ikke LINQ bare et spørrespråk for objekter?

 

Mulig jeg feilsiterer nå, men var på en presentasjon av PLINQ for et par uker siden, i regi av Microsoft, hvor PLINQ - en paralellisert versjon av LINQ ble forklart og demonstrert. Tasks, var visst navnet/bibloteket, og i tillegg til at det er enkelt å implementere/bruke, skalerer det automatisk for flere prosessorer/kjerner.

Lenke til kommentar
Kjøpe ny pc idag så er det jo ingen grunn til å velge en 65NM cpu.

Jo, det er det faktisk. Hvis man insisterer på å velge intel 45nm firekjerne fremfor intel 65nm firekjerne så må man minst et par hundrelapper opp og da får man til alt overmål en tregere prosessor (2333 MHz vs 2400 MHz og 4MB vs 8MB L2 cache). Skal man ha en Intel 45nm som er like rask som Q6600 så må man opp til Q9300, men hva er vitsen med å betale 500 kr mer for uendret ytelse? Skal man ha noe som er merkbart raskere så må man faktisk ut med rundt 1000 kr ekstra for å komme opp til Q9450 eller Q9550. Selv da får man ikke veldig mye valuta for pengene (ca 60-70% høyere pris på CPU for ca 15-25% høyere ytelse).

 

Med andre ord: Det er grunner for å velge Q6600 i dag også. Q6600 er for tiden den firekjernen fra intel med best pris/ytelse-ratio.

 

Selv med overklokking endrer ikke det seg. Q6600 overklokker meget bra med nåværende steppinger. Q9-serien har også den ulempen at den har lavere multiplikator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...