Gå til innhold

Vil forhåndsinstallere Chrome


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kommer alltid til å få en forhåndsinstallert nettleser i et OS og det første jeg pleier å gjøre er å bytte til FireFox. Om jeg skal bruke IE eller Chrome til å laste ned siste versjon av FF blir det samme. Chrome er en ganske kul nettleser, uten at jeg har testet den så lenge.

 

Et system uten ferdiginstallert OS kan bli litt problematisk, siden du må få en nettleser gjennom et eller annet lagringsmedium. Syntes at Chrome kan få en sjanse, spesielt om man kan velge mellom det og IE.

 

Forsåvidt så er jeg også enig i det at det kan bli for mye av det gode med mange forhåndsinstallerte ting, men det får folk som kjøper ferdigbygde PCer slite med :p

Lenke til kommentar

Med Chromes fantastiske EULA kan det bli mye morsomt i pc-verdenen fremover.

 

Men jeg støtter fullt ut det at man skal kunne velge å få inn andre nettlesere på ferdigkjøpte pcer.

 

En fin ting hadde vært om man ved oppstart ble spurt om hvilke nettlesere man ville installere og de du ikke valgte å installere ble slettet fra pcen ved første oppstart.

 

God løsning og som gir lite bloatware.

Lenke til kommentar
wræl. Enda mer drit fra google integrert og implementert. Neitakk!

Nå vet jeg ikke om noen OS som kommer uten nettleser for tida. I den sammenhengen synes jeg ikke det er så dumt at Chrome blir standard nettleser fra enkelte leverandører. Falgfrihet rett fra butikken. Valgfrihet for de som ikke gidder eller tror de ikke kan laste ned og installere nettleser selv eller ikke aner at det finnes valgmuligheter.

 

Jo mer konkurranse jo bedre. Dvs. mange tilbydere med relativt stor markedsandel. Uavhengig av navnet på produsenten.

Lenke til kommentar

Jeg synes det skurrer å få en forhandsinstallert nettleser som enda er i beta-versjon. Med tanke på at nettleseren må være veldig sikker da den vil oppleve mange sikkerhetstrusler, så må den da først komme ut i en skikkelig versjon.

 

Og, ja. Jeg vet at Google har "redefinert" ordet beta, men det gjelder så vidt jeg vet nettjenestene, og ikke de intallerbare dataprogrammene. Og jeg vil kunne klage på produsenten av nettleseren når sønnen min får datamaskinen infisert av spyware, ikke på meg selv som en betavare-bruker. Google fraskriver seg jo all skyld ved å kalle alle tjenestene for beta.

 

Nei takk til nettleser i beta-versjon!

Lenke til kommentar
Så er det jo "noen" da, som velger å bruke I.E. fordi vi synes det er den beste da - Arsæll.

Jeg bruker også Ubuntu og der er FF - nå i ny versjon IGJENNNNN - standardleser. Den er kranglete å bruke, like kranglete som Opera på Ubuntu iallfall.

Både Firefox og Opera er dønn stabile på min Ubuntu-boks, så vet ikke hva du sliter med? Kan være du sliter med 64-bits versjon og enkelte plugins?

Lenke til kommentar
wræl.

Enda mer drit fra google integrert og implementert.

Neitakk!

For mer avanserte brukere så foretrekker nok de fleste å installere programmene sine selv. Men dette er jo ikke noe nytt fenomen! Siste PCen jeg pakket ut av emballasjen sin hadde masse unødvendig crap forhåndsinstallert. Blant annet en nettleser som het Internet Explorer og noe Media Player-greier som jeg syntes så unødvendig knotete ut i forhold til andre musikk- og videospillere jeg har pleid å bruke. Det er hvertfall ikke programmer som jeg har brukt noe i ettertid.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
"Be evil, but hide it very well"

:wee:

Jeg synes det skurrer å få en forhandsinstallert nettleser som enda er i beta-versjon. Med tanke på at nettleseren må være veldig sikker da den vil oppleve mange sikkerhetstrusler, så må den da først komme ut i en skikkelig versjon.

 

Og, ja. Jeg vet at Google har "redefinert" ordet beta, men det gjelder så vidt jeg vet nettjenestene, og ikke de intallerbare dataprogrammene. Og jeg vil kunne klage på produsenten av nettleseren når sønnen min får datamaskinen infisert av spyware, ikke på meg selv som en betavare-bruker. Google fraskriver seg jo all skyld ved å kalle alle tjenestene for beta.

 

Nei takk til nettleser i beta-versjon!

Det var det første jeg tenkte da jeg leste overskriften. Selv om ordet beta tydeligvis ikke betyr det samme hos google som ellers i verden syns jeg det blir helt feil å legge inn beta-programvare forhåndsinstallert på pc-er, særlig når tilbudet er myntet på "uvitende" pc-brukere. På en annen side er det en del av meg som ikke bryr seg hva folk bruker så lenge de flertallet kommer seg vekk fra IE.

Så er det jo "noen" da, som velger å bruke I.E. fordi vi synes det er den beste da - Arsæll.

Jeg bruker også Ubuntu og der er FF - nå i ny versjon IGJENNNNN - standardleser. Den er kranglete å bruke, like kranglete som Opera på Ubuntu iallfall.

De fleste med litt over middels kunnskap velger bort IE hvis muligheten byr seg, det kan være seg på grunn av dårlig sikkerhet, få funksjoner sammenlignet med Opera og Firefox eller rett og slett sympati med webutviklere. Men for all del, det er noen som foretrekker IE som nettleser og som sannsynligvis vil fortsette med det og derfor er det viktig at denne oppdateres til dagens "nettleserstandard".

 

Syns nå ikke fire versjoner (inkludert v. 1.5) på fire år er så mye jeg da. Hvis du tenker på sikkerhetsoppgraderinger som 2.0.0.18 og 3.0.4 så er det vel bedre at de faktisk patcher sikkerhetshull og feil istedet for å la det gå sin egen vei. MS gjør også det også med IE (dog i mindre grad enn Firefox), men det er en del av Windows update så du merker det ikke så godt.

 

Det lille jeg har lekt meg med Ubuntu har jeg aldri opplevd Firefox som kranglete, har ikke fått inntrykk av at det er utbredte vanskeligheter med Firefox på linux heller.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske irritert på google desktop og den toolbaren som blir installert overalt sammen med flash og andre programmer hvor den er ferdig huka av, og brukeren må selv fjerne haken om man ikke ønsker det. Det burde vært omvendt.. Liker ikke å få noe pushet på meg som jeg ikke vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...