Gå til innhold

Vil forhåndsinstallere Chrome


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man kjøper noe fra Microsoft forventer jeg virkelig og få noe fra Microsoft. Og det med at "blabla monopolnettleser" blir virkelig litt merkelig når det ikke er Googles produkt. Jeg skjønner tankegangen når det gjelder Microsofts monopol på nettlesermarkedet, men jeg er skeptisk til at Google skal stikke snuta si i alt og alle..

Lenke til kommentar

Uttalelser fra MS om at de ikke frykter konkurranse på nettleserfronten må jo være et direkte resultat i at de har lyktes i å unngå den.

 

Man kan vel bare glemme å få innsikt i hvordan denne "forhandlingen" skal gå til. Håper det lekker ut noe som får folk til å forstå hvorfor prosessen med forhåndsinstallering av nettleser ikke er basert på hvordan løsning som gavner forbrukeren mest.

 

Edit: sleif

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Med Chromes fantastiske EULA kan det bli mye morsomt i pc-verdenen fremover.

EULA'n ble endret etter et par dager, så den er på ingen måte problematisk. Dette temaet ble avsluttet for flere måneder siden..

 

For mer avanserte brukere så foretrekker nok de fleste å installere programmene sine selv. Men dette er jo ikke noe nytt fenomen! Siste PCen jeg pakket ut av emballasjen sin hadde masse unødvendig crap forhåndsinstallert. Blant annet en nettleser som het Internet Explorer.. og noe Media Player-greier som jeg syntes så unødvendig knotete ut i forhold til andre musikk- og videospillere jeg har pleid å bruke. Det er hvertfall ikke programmer som jeg har brukt noe i ettertid.

Sist jeg la inn en linuxversjon (ubuntu) så kom det jaggu preinstallert med broswer (FF) og noen mediaavspilleropplegg jeg ikke likte. Tydeligvis forskjellig smak, men preinnstallert var det uansett. Selv i en distro fra linux-verdenen hvor alt tilsynelatende er perfekt ;)

Selv avanserte brukere trenger forøvrig en browser for å hente ned det man trenger, med mindre man sitter og husker pakkenavnet og elsker å leke i terminalen på en linuxpc. Det gjør ikke jeg og der har jeg nok mange på lag.

 

Jeg er ganske irritert på google desktop og den toolbaren som blir installert overalt sammen med flash og andre programmer hvor den er ferdig huka av, og brukeren må selv fjerne haken om man ikke ønsker det. Det burde vært omvendt.. Liker ikke å få noe pushet på meg som jeg ikke vil ha.

Chrome er vel den MINST bloate browseren til dags dato, har du testet den? Ikke noe google-bar eller noen ting. Nesten i overkant minimalistisk med tanke på funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Selv avanserte brukere trenger forøvrig en browser for å hente ned det man trenger, med mindre man sitter og husker pakkenavnet og elsker å leke i terminalen på en linuxpc. Det gjør ikke jeg og der har jeg nok mange på lag.

 

Selv moren min klarer å legge inn programvare på en linuxdistro uten browser, og det uten bruk av terminal og kommandoer. For de litt mer avanserte brukere finnes det selvsagt et godt utvalg distroer som kommer helt uten browser og grafisk pakkesystem, og da må man selvsagt til med terminalen. Men det er aldri nødvendig å huske pakkenavnet (selv om det ikke akkurat er vanskelig å huske at firefox heter firefox og opera heter opera :p ) da ett kjapt søk etter "browser" normalt lister alle tilgjengelige nettlesere.

Lenke til kommentar

Hva med Opera Nettleser? Lurer på om de prøver på å få sendt ut sin nettleser til leverandører. Man skulle tro de hadde mye mer å henvise til, når man snakker om sikkerhet og bruker-kontroll. Og ikke minst det faktum at Google Chrome sender sensitiv informasjon fra bruker tilbake til seg selv. At en slik applikasjon skal fungere som standard-leser hos et så stort publikum er jeg kritisk til.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen tilhenger av IE fra microsoft, men i følge diverse tester så vinner disse nettlesrne som firefox, opera etc. med "flest" sikkerhetshull. Virker som folk flest benytter seg av andre nettlesere pga. at de ser bedre ut, jobber noen millisekunder raskere, eller kun av at folk uten peil forteller at den er bedre.

Så klart respekterer jeg denne tvangen til å benytte seg av nevnte nettleserne.

For personer som jobber med webutvikling, eller som er avhenging av å prøve ut applikasjoner i forskjellige nettlesere er dette jo en selvfølge.

Lenke til kommentar
Jeg er ingen tilhenger av IE fra microsoft, men i følge diverse tester så vinner disse nettlesrne som firefox, opera etc. med "flest" sikkerhetshull.

Hvor "vinner" de andre nettleserne med flere sikkerheshull?

 

Ifølge Secunia:

IE7: http://secunia.com/advisories/product/12366/

IE6: http://secunia.com/advisories/product/11/

Opera 9.x: http://secunia.com/advisories/product/10615/

 

Virker som folk flest benytter seg av andre nettlesere pga. at de ser bedre ut, jobber noen millisekunder raskere, eller kun av at folk uten peil forteller at den er bedre.

Så klart respekterer jeg denne tvangen til å benytte seg av nevnte nettleserne.

Hørt om webstandarder? Det er ganske mye viktigere enn millisekundene dine.

 

Forøvrig har IE elendig støtte for ulike plattformer, og dette har bare blitt dårligere med årene. Tidligere fantes IE til noen andre OS også, men i dag bare til Windows. Dermed får jeg ikke kjørt IE på de fleste av mine PCer (som kjører Linux) eller på mobilen min (Nokia m/Symbian), enda det fins mange andre browsere å velge blant som funker ypperlig.

 

Jeg velger derfor å snu litt på det: Hva skal man med IE når det fins 2 gode frie engines der ute (Gecko og Webkit) som har langt bedre standardstøtte? IMHO ville det beste vært om Microsoft pakket sammen hele IE og heller bundlet en eller flere frie browsere med Windows. IE har ikke lenger noe å tilføre i utviklingen av browsere, og dilter bare etter de andre med funksjoner som f.eks. Opera har hatt i 10 år.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...