Gå til innhold

Se hva som skjer i Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil dette programmet da erstatte dagens task manager, eller er det et tilleggsprogram som må startes? Veit ikke om jeg har lyst på enda et program som ligger i bakgrunnen og suger systemressurser.

 

PS: Noen som har en god link til hvordan man lager en strippa Windows Vista-installasjons-dvd? Jeg har en Vista Business (original, med gyldig key), men har lenge vurdert å strippe den for etpar GB med unødvendige drivere og slikt. Har virkelig ikke behov for 10GB drivere liggende og okkupere plass på disken. Det er sikkert andre komponenter som kan fjernes også...

Lenke til kommentar
Vil dette programmet da erstatte dagens task manager, eller er det et tilleggsprogram som må startes? Veit ikke om jeg har lyst på enda et program som ligger i bakgrunnen og suger systemressurser.

 

PS: Noen som har en god link til hvordan man lager en strippa Windows Vista-installasjons-dvd? Jeg har en Vista Business (original, med gyldig key), men har lenge vurdert å strippe den for etpar GB med unødvendige drivere og slikt. Har virkelig ikke behov for 10GB drivere liggende og okkupere plass på disken. Det er sikkert andre komponenter som kan fjernes også...

 

http://www.vlite.net/

Svært enkel å bruke :)Jeg strippet Vista installasjonen ned til litt over en GB, og over 6,5 gb mindre når det er installert :)

Lenke til kommentar

OT: Installerte et Vlite Vista image på 699mb i går! Den var rett og slett fantastisk å bruke! Gikk såpeglatt på en Aspire One, og oppleves som kjappere enn en Aspire 5592(?) med WinXP, dual core og 3gb minne!!!

 

Total size etter installasjon var på rett over 2gb in total!

 

Nå skal det nevnes at Aspire One maskina har 250Gb Sata disk, men uansett, mektig imponert over strippet Vista!

Lenke til kommentar

Ja dette ser ut til å kunne være et bra verktøy, jeg lastet det ned, pakket det ut og kjørte det :

- "Ping", Procmon forlanger DLL-filen WS2_32.DLL. Jeg laster ned og prøver igjen..

- "Ping", Procmon forlanger DLL-filen ws2help.dll. Jeg laster ned og prøver igjen..

- "Ping", Procmon finner ikke "SetHandleContext" i DLL-filen KERNEL32.DLL. Laster ned flere versjoner uten hell.

 

At MS har programmerere som er syke i hodet sitt visste jeg jo, men likevel... dette overgår Dilbert Max.

 

Ok et jeg kjører W2000 på PCen jeg testet dette på, man programmet skulle jo liksom støtte det.

 

Finnes det noen der ute som har forsøkt å regne ut hva manglende DLL-filer og feile versjon av DLL-filer har kostet i bortkastede timer ???

Endret av morten_b
Lenke til kommentar
Ja dette ser ut til å kunne være et bra verktøy, jeg lastet det ned, pakket det ut og kjørte det :

- "Ping", Procmon forlanger DLL-filen WS2_32.DLL. Jeg laster ned og prøver igjen..

- "Ping", Procmon forlanger DLL-filen ws2help.dll. Jeg laster ned og prøver igjen..

- "Ping", Procmon finner ikke "SetHandleContext" i DLL-filen KERNEL32.DLL. Laster ned flere versjoner uten hell.

 

At MS har programmerere som er syke i hodet sitt visste jeg jo, men likevel... dette overgår Dilbert Max.

 

Ok et jeg kjører W2000 på PCen jeg testet dette på, man programmet skulle jo liksom støtte det.

 

Finnes det noen der ute som har forsøkt å regne ut hva manglende DLL-filer og feile versjon av DLL-filer har kostet i bortkastede timer ???

 

Det krever ikke bare Win2k da..."Process Monitor runs on Windows 2000 SP4 with Update Rollup 1"...har du fullt oppdatert Win2k?

Lenke til kommentar

Ok en stund siden sist jeg var innom temaet, så litt rusk må forventes.

 

Task manager er helt kurrant til å vise vanlige/kjente prosesser. Men det er mye den ikke viser av prosesser/services. Hvilke drivere som tråkker rundt er ikke vist. Det er også lett å lage en prosess som IKKE vises i task manager.

 

HVIS du er interessert i å lære om windows prosesser eller du f.eks leter etter virus og sånt - Så er dette tingen.

Såklart - kjennskap til hva den enkelt prosess er, er jo noe som bør tilegnes om man skal ha noen suksess med det her.

For det er faktisk ganske mye rart som foregår på maskinen som er godt skjult for den vanlige bruker - og det er helt greit det. Ikke vits at brukere uten peil skal rote rundt i ting de ikke forstår bæret av.

 

Så med mindre du leter etter virus, er utvikler, eller ganske sær nørd - så er det ikke vits å bry seg. Maskinen blir ikke bedre - Det er bare et verktøy for å gi mer/bedre info for de som trenger det.

Lenke til kommentar
Vil dette programmet da erstatte dagens task manager, eller er det et tilleggsprogram som må startes? Veit ikke om jeg har lyst på enda et program som ligger i bakgrunnen og suger systemressurser.

 

er ett tilleggsprogram som forteller deg hva forskjellige prosesser driver på med, sånt som hva filer og registernøkler som blir lest, endret osv...

Lenke til kommentar
Det krever ikke bare Win2k da..."Process Monitor runs on Windows 2000 SP4 with Update Rollup 1"...har du fullt oppdatert Win2k?

 

Har SP4 (W2000 5.00.2195) men kjører aldri andre oppdatering enn hele servicepack's da jeg har dårlig erfaring med hastighet og stabilitet på Windows da.

 

Da er det vel muligens smart å installere denne før du begynner å klage på at det ikke fungerer :)

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar
Ja dette ser ut til å kunne være et bra verktøy, jeg lastet det ned, pakket det ut og kjørte det :

- "Ping", Procmon forlanger DLL-filen WS2_32.DLL. Jeg laster ned og prøver igjen..

- "Ping", Procmon forlanger DLL-filen ws2help.dll. Jeg laster ned og prøver igjen..

- "Ping", Procmon finner ikke "SetHandleContext" i DLL-filen KERNEL32.DLL. Laster ned flere versjoner uten hell.

 

At MS har programmerere som er syke i hodet sitt visste jeg jo, men likevel... dette overgår Dilbert Max.

 

Ok et jeg kjører W2000 på PCen jeg testet dette på, man programmet skulle jo liksom støtte det.

 

Finnes det noen der ute som har forsøkt å regne ut hva manglende DLL-filer og feile versjon av DLL-filer har kostet i bortkastede timer ???

Ja det var jo smart å klage på at ting ikke fungerer når du ikke har oppdatert w2k nok til å støtte programmet. *00b..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...