Gå til innhold

Lås opp døren med mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
slå av kaffitrakteren gjennom internett (så slipper du å snu for å sjekke).

Jeg gjør det... ;)

 

Men døra er ikke koblet til systemet. Men jeg har vurdert det. Problemet er som du sier sikkerheten...

Men om du bare kunne låse døra med systemet, så er det ikke et så stort problem, men mindre naboen hacker og låser deg ute av ditt eget hus da :p
Lenke til kommentar
Ser for meg hax hax hax her.
Men uansett så kan det potensielt misbrukes.
Og vips, så hacket noen døren din åpen :)

 

Synest dere virkelig at det er verre enn at noen bryter døren opp?

Dere sier det som om det tidligere har vært umulig å åpne en dør uten rett nøkkel.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Hvem i all verden ville finne på å hacke noe slikt når man like greit kan bruke brekkjern. Sånn sett bort fra kompiser som skal kødde da.

 

Har forøvrig også vurdert dørlås og alarm tilkoblet X10 systemet mitt, men da selvfølgelig via min egen server, men har egentlig funnet ut at jeg er mer interessert i et RFID system for dør/alarm. Bare tull å måtte taste kode på døren, eller fikle med telefonen når man kan ha dør/alarm som låser/låser opp/aktiverer/dekativerer automatisk når man nærmer seg?

Lenke til kommentar
Hvem i all verden ville finne på å hacke noe slikt når man like greit kan bruke brekkjern. Sånn sett bort fra kompiser som skal kødde da.

 

Har forøvrig også vurdert dørlås og alarm tilkoblet X10 systemet mitt, men da selvfølgelig via min egen server, men har egentlig funnet ut at jeg er mer interessert i et RFID system for dør/alarm. Bare tull å måtte taste kode på døren, eller fikle med telefonen når man kan ha dør/alarm som låser/låser opp/aktiverer/dekativerer automatisk når man nærmer seg?

 

Jepp, vil tro at RFID eller adgangskontroll basert på biometri (fingeravtrykk, ansikt, øyehinne) vil være mer praktisk. Hvis tyven er villig til å kappe fingeren din for å komme inn, hadde du ikke klart å sikre deg uansett. Tilbake til topic, en vanlig boligalarm på innsiden av døra vil gjøre denne løsningen mer sikker, for de som er redde for å bli hacket.

Lenke til kommentar

Selv har jeg langt større tro på RFID enn biometri. Årsak?

 

fingre, ansikt, retina, etc. kan bli utilgjengelig. Du kan f. eks. skade hånda, øyet eller ansiktet slik at det blir dekket av bandasje. Samt at mengden false negatives og false positives langt i fra er trivielt liten. Fingeravtrykk er sikrest, men ikke spesielt sikkert.

 

Sist men ikke minst er RFID langt mer praktisk da du i utgangspunktet er fri til å gi hvem som helst adgang. F. eks. å legge igjen en nøkkel hos naboen når du er på ferie er enkelt og greit når det er snakk om RFID brikker, langt mer komplisert når naboen må skanne ansikt, fingeravtrykk e.l.

Langt enklere å gi nøkkelen til en kollega som kan stikke innom og mate katten, hunden, kona (stryk det som ikke passer) når du må jobbe overtid. Langt lettere å gi en RFID brikke til håndverkeren som skal skifte ut kjøkkenet, og så vierde og så videre.

 

Eneste fordelen med fingeravtrykk/ansikt/retina/etc er nok "wow faktoren" :D

Lenke til kommentar
Ser for meg hax hax hax her.
Men uansett så kan det potensielt misbrukes.
Og vips, så hacket noen døren din åpen :)

 

Synest dere virkelig at det er verre enn at noen bryter døren opp?

Dere sier det som om det tidligere har vært umulig å åpne en dør uten rett nøkkel.

Nei det er nok like galt som at noen dirker eller bryter opp døren. Det er bare det at om en person først har funnet ut teknikken for å bryte den elektroniske låsen, kan vedkommende tilsynelatende ubemerket bryte seg inn i mange hus enkelt, f.eks. mens folk er på ferie eller jobb. Om en person bruker brekkjern på mange hus, eller om en person står å dirker opp en del dører (som tar litt tid per dør), så vil nok det bli mye lettere oppdaget.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...