Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det riktig en på 15 år gjør?


Anbefalte innlegg

Høres normalt ut det der, og jeg ser ikke noe galt i det. Ser klart at hun prioriterer sosialliv foran alt annet, noe som er bra. Bedre det enn at hun er venneløs og sitter på rommet sitt og depper :)

Herregud. Hun spiser ikke middag med familien sin fordi hun skal chatte? Det er ikke normalt. Når hun ikke kan si til vennene sine at hun skal spise middag og dra fra chatten, har hun et problem.

 

Det har hun da ikke.. Man velger etter interesse. Selv foretrekker jeg gjerne å spise mens jeg ser noen videosnutter og snakker med venner via PC. Det er helt normalt, og det er ikke et problem. Om noen virkelig ønsker at jeg skal spise middag i fellesskap, så kan jo jeg det. Men jeg gjør vanligvis som jeg foretrekker, og det gjør vel hun også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herregud. Hun spiser ikke middag med familien sin fordi hun skal chatte? Det er ikke normalt. Når hun ikke kan si til vennene sine at hun skal spise middag og dra fra chatten, har hun et problem.
Står ikke noe sted at hun ikke kan det, men om moren gir seg og gir henne mat ved dataen så skjønner jeg om hun prioriterer det. Uansett bare kjedlig tørrprating ved middagsbordet uansett

 

Jeg skjønner ikke hvorfor noen ikke har interesse av å ha kontakt med foreldrene sine.
Så om man ikke spiser middag med foreldrene så har dem ikke interesse av å ha kontakt med dem? Du er smart du!
Lenke til kommentar

bare for å ha sagt det: ungdommer hater ' nå skal vi få litt tid sammen, sønn/datter ' greia.

 

vi vil være alle andre steder enn sammen med foreldra våre...

 

skal man ha mer tid eller muligheten til å prate med ungdommene sine bør man ikke arrangere møter og lignende.

 

prøv og gjør det casual og til noe ungdommen vil være med på. hvis ungdommen MÅ bli med fordi det er en slags forpliktelse, så blir det ikke vellykket.

 

 

ungdommen høres helt normal ut spør du meg.

Lenke til kommentar
Så om man ikke spiser middag med foreldrene så har dem ikke interesse av å ha kontakt med dem? Du er smart du!

Hello there, stråmann. Har jeg noen gang sagt det? Nei, jeg sier at man ikke er interessert i å ha kontakt med foreldrene sine når man drar ut med en gang man kommer jeg fra skolen, og kommer tilbake sent på kvelden. Når hun først er hjemme, sitter hun mye på rommet, noe som er normalt. Det som ikke er normalt er at hun ikke engang kan spise sammen med foreldrene sine. Ganske absurd å stenge ute foreldrene sine på den måten, spør du meg.

Endret av -drugiS-
Lenke til kommentar

Selv så er jeg 16år gammel og gutt, men det der høres virklig ut som mye av min dag. Jeg spiser dog middag med mamma og lillesøster, og gir beskjed hvis jeg forsvinner hele helgen... men vil ikke si at det trådstarter forklarer er veldig unormalt.

 

Eneste problemet med å bare sitte på pcen, ikke befinne seg hjemme o.l er at man veldig fort faller etter når det gjelder skolearbeid.

 

 

Så om man ikke spiser middag med foreldrene så har dem ikke interesse av å ha kontakt med dem? Du er smart du!

Hello there, stråmann. Har jeg noen gang sagt det? Nei, jeg sier at man ikke er interessert i å ha kontakt med foreldrene sine når man drar ut med en gang man kommer jeg fra skolen, og kommer tilbake sent på kvelden. Når hun først er hjemme, sitter hun mye på rommet, noe som er normalt. Det som ikke er normalt er at hun ikke engang kan spise sammen med foreldrene sine. Ganske absurd å stenge ute foreldrene sine på den måten, spør du meg.

 

Jenta er 15år gammel, det er en periode der man gjerne ikke vil være som mamma og alt mamma sier er teit. Men jeg tror nok dette er noe som går over etterhvert, imho.

Lenke til kommentar
Dattern til kjæresten min er 15 år:Litt om livet hennes.

1.Hun kommmer hjem fra skole. Hei og ha det, ut til kl: 22 nesten hver kveld.

2. Hvis hun blir hjemme sitter hun på data / bærbar pc på fanget 6 - 7 timer. Sitter ikke ved bordet å spise. Moren må servere mat på stue eller på rommet hennes. Da spiser hun med en hånd og chatter med den andre.Hun liker mye pølse.Fordi det er lett å holde med en hånd.Da hun kan forsette å cahatte med den andre.

3. Sover bort nesten hver helg.

4.Forrige uke gikk hun ut på fredag etter skole, sovet bort til søndag uten å gi en lyd fra seg.

Sier ikke så mye. Jeg sier bare til moren at dette ikke er normalt. Har jeg rett?

Er dette normalt?

 

Snakk med henne om hvorfor hun stikker hjemmefra, og hvorfor hun og hennes venner og eller kjærester ikke er hos dere. Hvis det bare er fordi dere ikke har like god plass, stor tv e.l., følg de neste punktene:

 

1. Ta fra henne datan ved middagsbordet

2. innetid kl 20.00 minst tre hverdager i uken

3. 2t dataforbud pr. dag (etter skole, etter middag e.l.)

 

Så får hun tilbake muligheten til å gjøre som hun vil (med unntak av data ved middagsbordet) HVIS hun klarer å melde fra om hvor hun er når hun blir borte. På den måten får dere kommunikasjon om hvor hun er, og hun får e ANSVARSFORHOLD som hun kan være stolt av å få til.

Lenke til kommentar

Synes ikke det virker unormalt.

 

Det med å spise foran maskinen har jo rett og slett med grensesettingen å gjøre. Nå er jeg 20 år, og selv om jeg iblant tar med meg mat og spiser ved maskinen, så er jeg egentlig glad for at jeg har spist de fleste middagene mine sammen med familien.

 

Man tenker vel ikke på det når man er 15 år, men det kommer vel senere. Er jo bare å servere maten ved middagsbordet, og ikke la alt gå etter jentas ønsker. Visse "rettigheter" bør man som forelder, forsørger og kokk ha. Familietid er bra.

Lenke til kommentar

Om hun så trenger strengere regler i hjemmet så er nok dette noe som bare kan håndheves og respekteres vist det er faren eller moren som gjør dette. Du kan være en støtte for henne på mye, men disiplin osv er foreldre sitt ansvar i min mening. De fleste ungdommer ville uansett tatt retningslinjer fra foreldrene sine kjærester dårlig.

Lenke til kommentar
Dattern til kjæresten min er 15 år:Litt om livet hennes.

1.Hun kommmer hjem fra skole. Hei og ha det, ut til kl: 22 nesten hver kveld.

2. Hvis hun blir hjemme sitter hun på data / bærbar pc på fanget 6 - 7 timer. Sitter ikke ved bordet å spise. Moren må servere mat på stue eller på rommet hennes. Da spiser hun med en hånd og chatter med den andre.Hun liker mye pølse.Fordi det er lett å holde med en hånd.Da hun kan forsette å cahatte med den andre.

3. Sover bort nesten hver helg.

4.Forrige uke gikk hun ut på fredag etter skole, sovet bort til søndag uten å gi en lyd fra seg.

Sier ikke så mye. Jeg sier bare til moren at dette ikke er normalt. Har jeg rett?

Er dette normalt?

 

Snakk med henne om hvorfor hun stikker hjemmefra, og hvorfor hun og hennes venner og eller kjærester ikke er hos dere. Hvis det bare er fordi dere ikke har like god plass, stor tv e.l., følg de neste punktene:

 

1. Ta fra henne datan ved middagsbordet

2. innetid kl 20.00 minst tre hverdager i uken

3. 2t dataforbud pr. dag (etter skole, etter middag e.l.)

 

Så får hun tilbake muligheten til å gjøre som hun vil (med unntak av data ved middagsbordet) HVIS hun klarer å melde fra om hvor hun er når hun blir borte. På den måten får dere kommunikasjon om hvor hun er, og hun får e ANSVARSFORHOLD som hun kan være stolt av å få til.

Tror du virkelig hun vil følge et inneforbud etter kl 20.00? Det funker kanskje på 8åringer, men jeg hadde slått meg vrang hvis mamma hadde sagt at jeg måtte være inne til 8...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 25åring

Det virker som om mange her er rundt 15-16 år, og jeg lurer da på: Hvorfor hater ungdom å være sammen foreldrene sine? Hadde ikke så mange venner i ungdommen, men satt da heller sammen foreldrene enn å sitte på PC i 6-7 timer om dagen. Det er nå dere har mulighet til å være sammen foreldrene deres, utnytt det:) Om 10 år vil dere savne at dere ikke brukte mer tid hjemme...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...