Gå til innhold

Ultrabook til jobb/ferie


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har ein PC som eg bruker på jobb som har nesten tatt kvelden (Gammal HP Envy 17 frå 2009) og har tenkt å skaffe meg ultrabook som erstatter sida grafikk er blitt mindre viktig (spiller kun på stasjonær) og batteri meir viktig.

 

Valget er mellom Asus Zenbook UX303LN og Dell XPS 13 (2015). Spec messing så er vel Zenbooken overlegent (Budsjett er rundt 10k) men det som eg har litt trøbbel med her er at at har hørt at det er noko galt med skjermen, og at gull farga er meir brun gull? Har dei klart å fikse dette eller er dette fortsatt problematisk på zenbooken? Har også hørt at batteritida varer kun 2-3 timer ved høg prosessor bruk.

 

Grunnen til at eg ser på Dell XPSen er vel at batteritida (opp til 15t på 1080p versjonen) og veldig fin design/form faktor men tanke på skjermen.

 

Kva hadde dåkke valgt mellom Zenbook UX303LN og Dell XPS 13? Har Asus klart å fikse skjerm problema? Har prøvd å google men finner eigentlig ikkje noko informasjon. 

 

Linker:

 

https://www.komplett.no/asus-zenbook-ux303ln-133-qhd-touch/841440

 

http://www.dell.com/no/p/xps-13-9343-laptop/pd?oc=cnx4309&model_id=xps-13-9343-laptop

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp FullHD utgaven av ux303ln (evt kjøp ux32ln), så slipper du feil gulfarge ;) Dette er det ikke bare asus som sliter med, alle som bruker samsung sitt qhd panel har gulfarge problemet. Er diverse kalibreringsfikser, men ingen som løser problemet 100% da det er et hardware problem, ikke et software problem

 

Batteritider:

 

Asus ux303ln:

idle (wifi avskrudd): 12 timer 59 min

wifi surfing: 9 timer 40 min

tung last (f.eks spilling): 1 time 57 min

 

xps 13:

idle (wifi avskrudd): 15 timer 12min

wifi surfing: 9 timer 40min

tung last (f.eks spilling): 2 timer 20 min

 

resultater hentet fra notebookcheck.net.

 

Som du ser er det ikke store forskjeller i batteritid, wifi testen er helt lik, og ved tung last skiller det 23 minutter.

 

Har selv ux32ln og er godt fornøyd med min. XPS 13 er også en fin maskin, man kan godt si den er en del lekrere enn asus zenbook, men syns den blir en del dyrere for bare penere design, ux32LN/ux303ln koster under 8k med 128Gb SSD/fullhd skjerm.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp FullHD utgaven av ux303ln (evt kjøp ux32ln), så slipper du feil gulfarge ;) Dette er det ikke bare asus som sliter med, alle som bruker samsung sitt qhd panel har gulfarge problemet. Er diverse kalibreringsfikser, men ingen som løser problemet 100% da det er et hardware problem, ikke et software problem

 

Batteritider:

 

Asus ux303ln:

idle (wifi avskrudd): 12 timer 59 min

wifi surfing: 9 timer 40 min

tung last (f.eks spilling): 1 time 57 min

 

xps 13:

idle (wifi avskrudd): 15 timer 12min

wifi surfing: 9 timer 40min

tung last (f.eks spilling): 2 timer 20 min

 

resultater hentet fra notebookcheck.net.

 

Som du ser er det ikke store forskjeller i batteritid, wifi testen er helt lik, og ved tung last skiller det 23 minutter.

 

Har selv ux32ln og er godt fornøyd med min. XPS 13 er også en fin maskin, man kan godt si den er en del lekrere enn asus zenbook, men syns den blir en del dyrere for bare penere design, ux32LN/ux303ln koster under 8k med 128Gb SSD/fullhd skjerm.

 

 

Takkar for eit veldig godt svar!

 

Det var ganske oppsiktsvekkende angåande batteritida, så dei er vel nesten same kanskje ved høg intensitet, men trur ikkje at eg kommer til å spele på jobb. Det mest strømgjerrige av programmer som eg kommer til å bruke er vel Powerpoint/Excel/Word/Publisher + lett bruk av photoshop og lightroom.

 

Blir kanskje kun litt lett spilling (CSGO/WOT på low detail) da eg vil spele på ferie eller da eg er borte frå heimen. Ellers så blir kanskje laptopen kun brukt til netflix/filmer heime. 

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...