Gå til innhold

ENK eller AS?


Anbefalte innlegg

Har drevet mitt ENK i 3 år og omsetningen øker nå betraktelig. Driver kun med kursvirksomhet og er fritatt moms. Har ført eget regnskap til nå.

Vurderer sterkt om det vil lønne seg å endre til AS. Jeg har vært alvorlig syk to ganger i mitt liv, og har et visst behov for tryggheten mht. sykepenger. Til nå har jeg hatt tilleggsforsikringen hos NAV som gir meg rett til 100 % sykepenger fra dag 17. og har heldigvis ikke hatt bruk for den.

 

Uansett - regnestykket er som følger (gjør det enkelt og runder av tallene):

Forventet omsetning 2015: 550.000. Utgifter (leieutgifter lokale, reise, fly, opphold, kjøring med egen bil): 150.000

 

Noen som kan hjelpe meg med regnestykket om hva jeg vil sitte igjen med i lønn ved å ha et AS? Evt. om det vil være fordeler med et AS for meg, eller om jeg skal fortsette med ENK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I et ENK vil du betale cirka 154 000 i skatt av overskuddet ditt (27 % inntektsskatt og 11,4 % trygdeavgift). Du betaler mindre trygdeavgift (fordi du ikke betaler arbeidsgiveravgift), men samtidig får du færre sosiale rettigheter. I praksis betyr dette at du selv bærer risikoen for kortvarig sykefravær (de første 16 dagene av sykefraværet), og en del av risikoen for langvarig sykefravær (ved at du ikke får 100 % sykepenger fra 17. dag, bare 65 %). Du bærer også all risiko for arbeidsløshet.

 

Hvis du vil ha tilleggsdekning kan du tegne det fra NAV. Du kan få tilleggsdekning i form av 65 % fra første dag, 100 % fra 17. dag, eller 100 % fra første dag. Dette vil koste deg hhv. 2 %; 2,9 %; og 9,9 % av premiegrunnlaget. Premiegrunnlaget er din pensjonsgivende årsinntekt (i dette eksempelet 400 000 kr). Tilleggsdekning vil altså koste deg mellom 8000 og 40 000 kr. Full tilleggsdekning kompenserer deg imidlertid bare for bortfall av overskuddet ditt, noe som kan bli et problem for bedriften hvis du blir langtidssykemeldt. Tilleggsdekningen gir ikke rettigheter til arbeidsledighetstrygd. For å få tilsvarende rettigheter som en arbeidstaker må du dermed opp i cirka 200 000 kr i skatt og sosiale avgifter.

 

For et AS vil du ha 400k i overskudd som du kan bruke til lønn eller utbytte. Samlet utbyttebeskatning vil bli på ca. 187 000 kr (27 % beskatning av selskapets overskudd, og 27 % beskatning av utbyttet når det utbetales). Dette er en del høyere enn ENKets (minste) overskuddsbeskatning, og gir ingen trygderettigheter. Beskatningen her kan reduseres ved å skyte inn mer aksjekapital i selskapet for å øke skjermingsgrunnlaget, som reduserer utbyttebeskatningen.

 

Velger du å utbetale dette som lønn vil du kunne utbetale inntil cirka 350 000 kr i lønn. På toppen av det kommer cirka 49 000 kr i arbeidsgiveravgift på arbeidsgiver (14,1 %), og cirka 86 000 kr i skatt på deg som lønnstaker (cirka 25 %). Selskapet har ikke overskudd og betaler ikke inntektsskatt selv. Samlet beskatning blir her 135 000 kr og består kun av personskatt og sosiale avgifter. Denne løsningen gir de beste sosiale rettighetene - full sykepengedekning og rettigheter til dagpenger - men merk at du fortsatt bærer risikoen for de første 16 kalenderdagene. Dette kan du imidlertid forsikre deg mot (men du kan bare forsikre deg for fravær over 3 dager). Premiesatsen er 1,2 % av bedriftens samlede lønnsutbetalinger, eller 4200 kr.

 

Som du ser er skattebyrden definitivt lavest som arbeidstaker, men ASet vil måtte tegne yrkesskadeforsikring, noe som øker driftsutgiftene. Det er også litt mer administrasjon involvert i et AS, og i et lite AS - som dette - vil ikke ansvarsbegrensningen få veldig mye å si.

 

Årsaken til det store skillet mellom ENK- og AS-beskatning er at lønnstakere får minstefradrag samtidig som ASet får fradrag for alle lønnsutbetalinger. Det gjør at den samlede beskatningen for et bruttooverskudd opp mot 400-450k blir lavere for ASet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I et ENK vil din pensjonsgivende inntekt i praksis være likt overskuddet i ditt ENK. I et AS vil din pensjonsgivende inntekt være lik den lønn du har betalt ut (det vil si den lønn du kan betale ut). På grunn av arbeidsgiveravgiften vil maksimal pensjonsgivende inntekt fra AS være lavere enn maksimal pensjonsgivende inntekt fra ENK forutsatt samme virksomhet, fordi du må ha igjen midler i virksomheten til å betale arbeidsgiveravgiften.

 

Så ja, du får høyere pensjonsgivende inntekt i ditt ENK (ca. 50k mer), men du betaler ca. 20k per år mer for det. Forskjellen er cirka 9k tilført pensjonsbeholdningen din per år, eller cirka 560 kr mer i årlig pensjon (forutsatt delingstall på 16,16).

 

Hvis målet er høyest mulig pensjonsgivende inntekt er ENK the way to go, fordi ved ikke å kreve skattefradrag for kostnadene i foretaket kan du sette pensjonsgivende inntekt lik driftsinntektene. Det vil dog bli dyrt fordi du vil måtte betale skatt av driftsinntektene (i stedet for overskuddet) og dekke kostnadene av resultatet etter skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I et ENK vil din pensjonsgivende inntekt i praksis være likt overskuddet i ditt ENK. I et AS vil din pensjonsgivende inntekt være lik den lønn du har betalt ut (det vil si den lønn du kan betale ut). På grunn av arbeidsgiveravgiften vil maksimal pensjonsgivende inntekt fra AS være lavere enn maksimal pensjonsgivende inntekt fra ENK forutsatt samme virksomhet, fordi du må ha igjen midler i virksomheten til å betale arbeidsgiveravgiften.

 

Så ja, du får høyere pensjonsgivende inntekt i ditt ENK (ca. 50k mer), men du betaler ca. 20k per år mer for det. Forskjellen er cirka 9k tilført pensjonsbeholdningen din per år, eller cirka 560 kr mer i årlig pensjon (forutsatt delingstall på 16,16).

 

Hvis målet er høyest mulig pensjonsgivende inntekt er ENK the way to go, fordi ved ikke å kreve skattefradrag for kostnadene i foretaket kan du sette pensjonsgivende inntekt lik driftsinntektene. Det vil dog bli dyrt fordi du vil måtte betale skatt av driftsinntektene (i stedet for overskuddet) og dekke kostnadene av resultatet etter skatt.

 

Takk igjen for informativt svar. Jeg har prøvd å finne ut mer av dette gjennom samtaler med ulike regnskapsførere, men får kun de vanlige henvisningene til Altinn og Brønnøysund.

 

Jeg er klar over at et AS vil koste mer å drifte, men på dette tidspunkt er jeg mest opptatt av å "beskytte" meg selv i fremtiden.

Som tidligere nevnt har jeg hatt to alvorlige sykdommer. Sjansen for at jeg kan bli syk igjen, er noe høyere enn de som ikke har hatt disse sykdommene (blant annet hjerteinfarkter). Jeg går altså ikke rundt og er livredd for å bli syk, men jeg har de siste par årene bygget opp en liten bedrift (ENK), og ønsker nå å ta skrittet helt ut og kun satse på dette uten andre "sikkerhetsnett" som det å være fast ansatt i staten (som jeg tidligere har vært), og/eller evt. NAV.

 

Dersom jeg i fremtiden blir syk igjen, og dette varer over 1 år som en normal sykemelding, vil jeg igjen måtte gå en periode på AAP. Dette er 65/66 % (husker ikke helt), av pensjonsgivende inntekt det året man blir syk. Og derfor er jeg sånn sett ute etter det som i den situasjonen vil best gagne meg.

 

Mulig jeg tenker helt feil her (?), så fall setter jeg stor pris på tilbakemeldinger på det.

 

Jeg har ingen intensjoner om å ansette noen, og vil kun drive dette alene. Hittil har jeg ført mitt eget regnskap, som er forsåvidt enkelt nok, siden jeg har veldig klare og faste utgifter og ikke er momspliktig (driver kun undervisning). Å opprette et AS vil sånn sett også medføre større utgifter med regnskapsfører, da jeg ikke føler meg kompetent nok til å gjøre dette selv.

 

Dette er altså bakgrunnen til hvorfor jeg ønsker å lære hvordan jeg kan regne på hva som kan være mest lønnsomt.

 

Takker så mye for gode og veldig informative svar så langt. Setter stor pris på det, og mye er oppklarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...