Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

 

Wir sind verheiratet = vi er gift
Wir haben geheiratet = vi ble gift
Käthe Kollowitz ist mit einem Arzt verheiratet.
Käthe Kollowitz hat einen Arzt geheiratet.

 

 

Og det er du sikker på? For å gifte seg er jo en "tilstandsforandring"? eller? Så da skal man egentlig bruke sind med det uansetT?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Mens man på norsk gjerne sier:

Jeg sprang.

 

Sier man på tysk:

Ich bin gelaufen.

Ikke:

Ich lief.

 

På norsk:

Jeg var i Hellas.

 

Muntlig tysk:

Ich bin in Griechenland gewesen.

Ikke:

Ich war in Griechenland.

Du kan sier det andre også, helt greit. Eg ville sier "Ich lief. Ich war in Griechenland." Kanskje situasjonsavhengig men egentlig er det ikkje feil. Ellers prater eg feil tysk for rundt 22 år nu.

 

 

 

I perfektum blir det som du skrev:

Willy Brandt ist der Regierenden Bürgermeister von Berlin gewesen.

"Willy Brandt ist der regierende Bürgermeister von Berlin gewesen." Ordet "regieren" er en Adjektiv (schwaches Verb) og derfor ikke skreivet med stor bokstaver. Det siste bokstaven (n) ville bli flertall, men du prater om berre en person derfor uten "n". (Det skrivar med stor bokstaven når det er tittelen, men det er det ikkje i eksempel her) (Kilden: Regel 89.2 http://www.duden.de/sprachwissen/rechtschreibregeln/Gro%C3%9F-%20und%20Kleinschreibung#K89 [på tysk, reload the link once to go directly to the rule])

 

 

Lykke til for i morgen :)

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Mens man på norsk gjerne sier:

Jeg sprang.

 

Sier man på tysk:

Ich bin gelaufen.

Ikke:

Ich lief.

 

På norsk:

Jeg var i Hellas.

 

Muntlig tysk:

Ich bin in Griechenland gewesen.

Ikke:

Ich war in Griechenland.

Du kan sier det andre også, helt greit. Eg ville sier "Ich lief. Ich war in Griechenland." Kanskje situasjonsavhengig men egentlig er det ikkje feil. Ellers prater eg feil tysk for rundt 22 år nu.

 

 

 

I perfektum blir det som du skrev:

Willy Brandt ist der Regierenden Bürgermeister von Berlin gewesen.

"Willy Brandt ist der regierende Bürgermeister von Berlin gewesen." Ordet "regieren" er en Adjektiv (schwaches Verb) og derfor ikke skreivet med stor bokstaver. Det siste bokstaven (n) ville bli flertall, men du prater om berre en person derfor uten "n". (Det skrivar med stor bokstaven når det er tittelen, men det er det ikkje i eksempel her) (Kilden: Regel 89.2 http://www.duden.de/sprachwissen/rechtschreibregeln/Gro%C3%9F-%20und%20Kleinschreibung#K89 [på tysk, reload the link once to go directly to the rule])

 

 

Lykke til for i morgen :)

 

 

 

 

 

 

Takk! =)

Lenke til kommentar

Hva tipper dere temaet blir? Jeg og læreren min tipper det blir "Første Verdenskrig". Dette mener vi er meget sannsynlig siden "Første Verdenskrig" startet i år 1914, som er 100år siden i år.

Forresten, noen som vet om det er lov til å bruke eldre tekster (som en selv har skrevet)?

Ja! Vettu hva, det var faktisk bra "gjetta". Kan få vedlegg av folk som opplevde krigen og det hele. Læreren min har bare tenkt dagligdagse ting som reise, pengebruk osv.

 

Jeg tror man kan bruke det, men du bør vel kanskje si i fra om det? Fordi hvis de kjører gjennom plagiat, så kan det kanskje plinge på tekster du f.eks har levert på itslearning el fronter?

 

Jeg har et stort problem.. jeg vet ikke om jeg kan bruke mine gamle tekster fordi læreren min har delt dem ut til hele klassen min, så de har dem også! Og resten av klassen vil ikke jobbe ordentlig med tysk, så de kommer til å bruke så mye de kan fra mine tekster. Er ganske oppgitt pga det..

Lenke til kommentar

Jeg skal kun bruke tekster skrevet av meg. Skal også skrive at alle tekstene i eksamensbesvarelsen er skrevet av meg. Hm, om læreren min brukte "eforus" på de to forrige tentamenene mine, tror du at det da ligger inne i samme system som de plagiatsjekker eksamener i?
Mitt tips til de 2 kortsvarsoppgavene er å skrive veldig korte setninger. Da får bra grammatikk og lett over 4-8 setninger. 4-8 setninger er dog den gyllene regelen på kortsvarsoppgaver ved Tysk Nivå 2-eksamen.

Lenke til kommentar

hmm, det vet jeg ikke du! Jeg er privatist jeg, så har ikke peiling på det der =P

 

 

Ja, det er et godt tips! Hva med langsvar? På pc? Læreren min har bare fokusert på de som skriver for hånd og da har han sagt 2-3 håndskrevne. Hva med pc? er 2 nok? med 1,5 linjeavstand?

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Jeg så på vurderingskriteriene, og for 5-6, så bør man klare "kompliserte" setninger? Assa, nå vet jeg at de ikke mener innvikla setninger. Men f.eks en riktig som - setning eller noen litt lengre men riktige setninger?

 

Læreren jeg hadde har aldri vært sensor i tysk nivå II, dog i mange andre språk: fransk, norsk osv. Men jeg bare vet ikke hva jeg skal!

Lenke til kommentar

Antar at de mener at du skal benytte deg av subjunksjoner og konjunksjoner. Fristende å skrive korte setninger som kan avsluttes med punktum med en gang, men jeg tror ikke det vanker seksere for en sånn fremgangsmåte, i alle fall ikke på nivå II og III.

 

Riktig bruk av konjunktiv er et pluss.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Hvilken karakter satser du på? Jeg fikk 5 i standpunkt, men sier meg veldig fornøyd med 4 på eksamen. Har kun hatt tysk i 3 år. Bruker du noen hefter/maler/skjemaer når du skriver (grammatikk)?

 

 

Jeg har 4 fra før av, må ha minst 5 for at jeg skal komme inn på drømmestudiet mitt. Kan forsåvidt klare meg med en 4 i skriftlig, men da må jeg ha 6 på muntlig eksamen som jeg har på onsdag. Tenker meg at det er "enklere" å få 5 i skriftlig og 5 i muntlig, enn begge 6ere. Jeg har hatt tysk i ehmm, 6 år nå. Men på ungdomskolen lærte jeg ingenting, så egentlig bare 3 år jeg også!

 

 

Jeg bruker boka "differensiert tysk grammatik" og http://kebl.weebly.com/uploads/7/0/0/6/700663/tyske_gramatikkregler.pdf . Veldig bra side!!

 

Har endel håndskrevne skjemaer for kasus, adjektiv bøyning osv. Men kommer til å bruke linken over, mye raskere å bare trykke ctrl + f og bare søke på f.eks über og se om man skal sette substantivet foran i dativ eller akkusativ (har egentlig pugget det nå, men likevel).

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Antar at de mener at du skal benytte deg av subjunksjoner og konjunksjoner. Fristende å skrive korte setninger som kan avsluttes med punktum med en gang, men jeg tror ikke det vanker seksere for en sånn fremgangsmåte, i alle fall ikke på nivå II og III.

 

Riktig bruk av konjunktiv er et pluss.

 

 

Subjunksjoner som i dass, während osv? Konjunktiv har jeg aldri brukt, skriver bare "simple" setninger. Under følger et utdrag fra en tekst jeg skrev:

 

 

Es gibt Freundschaft zwischen Menschen, aber auch zwischen einem Menschen und einem Tier. So eine Freundschaft ist vielleicht die einzige Freundschaft mit keinem Streit. „Ein Hund ist für den Menschen, der beste Freund“ haben einige gesagt, aber ist das richtig? Ist es ein bisschen besser mit einem Tier als Freund?

 

 

Er sånn konstruksjon nogenlunde brukbar for 5?

Lenke til kommentar

Jeg skal kun bruke tekster skrevet av meg. Skal også skrive at alle tekstene i eksamensbesvarelsen er skrevet av meg. Hm, om læreren min brukte "eforus" på de to forrige tentamenene mine, tror du at det da ligger inne i samme system som de plagiatsjekker eksamener i?

Mitt tips til de 2 kortsvarsoppgavene er å skrive veldig korte setninger. Da får bra grammatikk og lett over 4-8 setninger. 4-8 setninger er dog den gyllene regelen på kortsvarsoppgaver ved Tysk Nivå 2-eksamen.

 

I og med at eksamensbevarelsen er anonym, hjelper det nok ikke å hevde at du er forfatteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...