Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Antar at de mener at du skal benytte deg av subjunksjoner og konjunksjoner. Fristende å skrive korte setninger som kan avsluttes med punktum med en gang, men jeg tror ikke det vanker seksere for en sånn fremgangsmåte, i alle fall ikke på nivå II og III.

 

Riktig bruk av konjunktiv er et pluss.

 

 

Subjunksjoner som i dass, während osv? Konjunktiv har jeg aldri brukt, skriver bare "simple" setninger. Under følger et utdrag fra en tekst jeg skrev:

 

 

Es gibt Freundschaft zwischen Menschen, aber auch zwischen einem Menschen und einem Tier. So eine Freundschaft ist vielleicht die einzige Freundschaft mit keinem Streit. „Ein Hund ist für den Menschen, der beste Freund“ haben einige gesagt, aber ist das richtig? Ist es ein bisschen besser mit einem Tier als Freund?

 

 

Er sånn konstruksjon nogenlunde brukbar for 5?

 

 

Veit ikkje om det er brukbar for 5 men eg veit hva du kan forbedre:

 

"Es gibt Freundschaft zwischen Menschen, aber auch zwischen einem Menschen und einem Tier. "

 

Entall Flertall

"Es gibt nicht nur Freundschaften (Eine Freundschaft, mehrere Freundschaften) zwischen Menschen, aber auch zwischen Mensch und Tier."

 

Eller (als auch/wie auch)

v

Es gibt sowohl Freundschaften zwischen Menschen, sowie zwischen Mensch und Tier.

 

So eine Freundschaft ist vielleicht die einzige Freundschaft mit keinem Streit.

 

Bedre er:

 

 

(ikkje nødvendig, men heller ikkje feil)

v

Solch eine Freundschaft ist vielleicht die einzige (Freundschaft) ohne einen Streit.

 

 

 

ikkje en Komma da

v

„Ein Hund ist für den Menschen, der beste Freund“ haben einige gesagt, aber ist das richtig?

 

Eg er litt usikker nu... eg veit ikkje om man bruker "-tegn i denne fall, fordi du skrivar at flere har sagt dette, men man veit ikkje hvem.

 

Så tru eg at dette er:

 

Ein Hund ist für den Menschen der beste Freund, haben einige gesagt. Aber ist das richtig?

 

ellers kan du bruker: ..., hört man oft.

v

Das der Hund der beste Freund des Menschen ist, hat man oft gehört. Aber ist das richtig? [At hunden er beste venn av mennesker hører man ofte. Men er det riktig?]

 

*Det er for lang å skrivar alle regler her, og litt for seint at eg har sjå tråden. Men hvis nokon har tyskrelaterte spørsmål, kan dokker skriv meg en PN og da kan eg gi dokker mitt Skypenavn eller noko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du vil sier muntlig hva du har skrevet da, så bli du forstått av hele Tyskland uten problemer. Nei, eg tror du må ikkje være så nøye. Meste feil jeg gjør på norsk er fordi eg kontrollerer alt 348.795.627.956.467.409.277.865.096.392 ganger før jeg sier/skrivar det. Meste ganger var det riktig på første gangen.

Lenke til kommentar

Men nå ble jeg veldig usikker.. Kan man skrive: Den Menschen, der Menschen osv? I ordboka er Menschen flertall for Mensch? men læreren min sa man ikke skal bruke Mensch :S vet nå ikke hvorfor??

 

Edit:

 

Fant ut at man skal skrive Mensch når det er nominativ.

 

F.eks.

 

Der Mensch steht in der Strasse..

 

Mens Menschen brukes i de resterende?

 

F.eks. Sie ist ein Menschen

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Det veit eg ikkje også hvorfor du skal ikkje bruke Mensch.

Ja, Menschen er flertall for Mensch og du kan skrivar den Menschen, der Menschen osv, men når læreren din har sagt du skal ikkje bruke Mensch, så burde du ikkje bruker den.

 

Mener læreren din at du generelt skal ikkje bruke Mensch, eller bare for eksamen?

Lenke til kommentar

Det veit eg ikkje også hvorfor du skal ikkje bruke Mensch.

Ja, Menschen er flertall for Mensch og du kan skrivar den Menschen, der Menschen osv, men når læreren din har sagt du skal ikkje bruke Mensch, så burde du ikkje bruker den.

 

Mener læreren din at du generelt skal ikkje bruke Mensch, eller bare for eksamen?

 

 

Han mente generelt. For jeg skrev først Mensch, men han sa Menschen betyr menneske bare.

 

Men takk for hjelpen! Bør legge meg å sove før jeg forvirrer meg selv mer og ødelegger eksamen helt imorgen. Tusen takk for hjelpen =)

Lenke til kommentar

 

Det veit eg ikkje også hvorfor du skal ikkje bruke Mensch.

Ja, Menschen er flertall for Mensch og du kan skrivar den Menschen, der Menschen osv, men når læreren din har sagt du skal ikkje bruke Mensch, så burde du ikkje bruker den.

 

Mener læreren din at du generelt skal ikkje bruke Mensch, eller bare for eksamen?

 

 

Han mente generelt. For jeg skrev først Mensch, men han sa Menschen betyr menneske bare.

 

Men takk for hjelpen! Bør legge meg å sove før jeg forvirrer meg selv mer og ødelegger eksamen helt imorgen. Tusen takk for hjelpen =)

 

Andre ord, som die Person, die Frau, der Mann forekommer hakket oftere enn "der Mench". Tenk over hvor ofte du bruker ordet "menneske" på norsk istedet for mann, kvinne, person, osv.

 

Husk at man kan fortstatt lære tysk etter at man er ferdig med det på videregående -- selv fikk jeg en treer i tysk og "begynte på nytt" mer enn to år etter jeg hadde siste tysktimen på skolen.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Huff.. vet ikke hvordsn det gikk. Sov ikke noe i natt, så jeg duppet av ørten ganger under eksamen. Prøvde å skrive enkelt.. men vet ikke ass.. føler meg sykt mislykket bare:(

Jeg gjorde det nokså bra. Det eneste jeg bekymrer meg for er at jeg svarte litt "løst" på oppgave 4. Jeg valgte forresten oppgave a), Ein stressiger Arbeitstag.

Lenke til kommentar

Åhjaa, jeg valgte oppgave 4c). Tenkte å ta a) jeg også, men skrev like gjerne en fortelling til det bildet jeg. Vet du noe om hvor mye "slurvefeil" trekker ned? Jeg klarte å skrive Men istedenfor Mein.. og glemte å ta bort sehr. Skrev på pcen, så fort gjort å komme borti å fjerne en bokstav eller to, når man går på sparebluss som meg xD hehe.. men nå er vel ikke sensorer forståelsesfulle heller.

Lenke til kommentar

 

 

Det veit eg ikkje også hvorfor du skal ikkje bruke Mensch.

Ja, Menschen er flertall for Mensch og du kan skrivar den Menschen, der Menschen osv, men når læreren din har sagt du skal ikkje bruke Mensch, så burde du ikkje bruker den.

 

Mener læreren din at du generelt skal ikkje bruke Mensch, eller bare for eksamen?

 

 

Han mente generelt. For jeg skrev først Mensch, men han sa Menschen betyr menneske bare.

 

Men takk for hjelpen! Bør legge meg å sove før jeg forvirrer meg selv mer og ødelegger eksamen helt imorgen. Tusen takk for hjelpen =)

 

Andre ord, som die Person, die Frau, der Mann forekommer hakket oftere enn "der Mench". Tenk over hvor ofte du bruker ordet "menneske" på norsk istedet for mann, kvinne, person, osv.

 

Husk at man kan fortstatt lære tysk etter at man er ferdig med det på videregående -- selv fikk jeg en treer i tysk og "begynte på nytt" mer enn to år etter jeg hadde siste tysktimen på skolen.

Eg er ikkje enig med første del. Har hørt Mensch berre i dag oftere enn andre ord for det. Du sier f.eks. ikkje "Eine Gruppe Personen", du sier "Eine Gruppe Menschen".

Lenke til kommentar

Åhjaa, jeg valgte oppgave 4c). Tenkte å ta a) jeg også, men skrev like gjerne en fortelling til det bildet jeg. Vet du noe om hvor mye "slurvefeil" trekker ned? Jeg klarte å skrive Men istedenfor Mein.. og glemte å ta bort sehr. Skrev på pcen, så fort gjort å komme borti å fjerne en bokstav eller to, når man går på sparebluss som meg xD hehe.. men nå er vel ikke sensorer forståelsesfulle heller.

Om du har oppgaven din på egen PC kan jeg godt se over den. Send i så fall på PM, så det ikke blir noe spørsmål rundt plagiering. :p

 

For øvrig, avsnittet ditt tidligere med endringer:

 

Es gibt Freundschaften zwischen Menschen aber auch zwischen Mensch und Tier. So eine Freundschaft ist vielleicht die einzige Freundschaft ohne Streit. „Ein Hund ist für den Menschen der beste Freund“ haben einige gesagt, aber ist das richtig? Ist es ein bisschen besser mit einem Tier als Freund?

 

Men hva mener du med "es" i siste setning? Spesifiser! Om du mener livet, skriver du "das Leben". Resten er bra.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

 

„Ein Hund ist für den Menschen der beste Freund“ haben einige gesagt, aber ist das richtig?

 

Har snakket om det med vennen mine, og me er sikker at det, når du skrivar det med "-tegn, så må du skrivar et , (komma [heiter det komma i norsk også?]) etter den siste "-tegn.

 

„Ein Hund ist für den Menschen der beste Freund“, haben einige gesagt, aber ist das richtig?

Endret av Chaoskima
Lenke til kommentar

Har snakket om det med vennen mine, og me er sikker at det, når du skrivar det med "-tegn, så må du skrivar et , (komma [heiter det komma i norsk også?]) etter den siste "-tegn.

 

 

 

 

„Ein Hund ist für den Menschen der beste Freund“, haben einige gesagt, aber ist das richtig?

Det stemmer som du sier at det skal være komma i den setningen, men det er ikke noen automatikk i at det skal være komma etter sitat. I dette tilfellet er det komma fordi man snakker om en hypotakse (noe det er i de aller fleste tilfeller). Sitatet står relativt til det som blir sagt like etter - derfor blir det komma.

 

I motsatt fall snakker man om en paratakse. Da vil man ikke bruke komma. Eksempel:

"Dieses Bild" sagt Eva "ist ein Meisterwerk".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er ikkje enig med første del. Har hørt Mensch berre i dag oftere enn andre ord for det. Du sier f.eks. ikkje "Eine Gruppe Personen", du sier "Eine Gruppe Menschen".

Må ærlig inrømme at jeg hører "Leute" oftere for flertall... (og jeg hører en god del tysk, opptil flere timer daglig, men ikke så mye formelt stuff -- for det meste youtubevideoer) men i entall har jeg ikke hørt Mench så ofte...

 

EDIT: Mulig du vet dette bere enn jeg gjør -- du bor jo i Tyskland mens jeg er bosatt i en middels stor "universitetsby" i England, hvor det ikke er så mange tyskere.

Endret av stifa
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Eg er ikkje enig med første del. Har hørt Mensch berre i dag oftere enn andre ord for det. Du sier f.eks. ikkje "Eine Gruppe Personen", du sier "Eine Gruppe Menschen".

Må ærlig inrømme at jeg hører "Leute" oftere for flertall... (og jeg hører en god del tysk, opptil flere timer daglig, men ikke så mye formelt stuff -- for det meste youtubevideoer) men i entall har jeg ikke hørt Mench så ofte...

 

EDIT: Mulig du vet dette bere enn jeg gjør -- du bor jo i Tyskland mens jeg er bosatt i en middels stor "universitetsby" i England, hvor det ikke er så mange tyskere.

 

 

Don't take that for granted :)

 

Når jeg møter folk som er fra en sted som har et annen dialekt, så er de meste ganger litt forvirret at vi snakker så "uhøflig" (ikke så uhøflig når du spør oss selvsagt :) ).

 

Se for dere selv om du kan forstår det :D

Lenke til kommentar

 

 

Eg er ikkje enig med første del. Har hørt Mensch berre i dag oftere enn andre ord for det. Du sier f.eks. ikkje "Eine Gruppe Personen", du sier "Eine Gruppe Menschen".

Må ærlig inrømme at jeg hører "Leute" oftere for flertall... (og jeg hører en god del tysk, opptil flere timer daglig, men ikke så mye formelt stuff -- for det meste youtubevideoer) men i entall har jeg ikke hørt Mench så ofte...

 

EDIT: Mulig du vet dette bere enn jeg gjør -- du bor jo i Tyskland mens jeg er bosatt i en middels stor "universitetsby" i England, hvor det ikke er så mange tyskere.

 

 

Don't take that for granted :)

 

Når jeg møter folk som er fra en sted som har et annen dialekt, så er de meste ganger litt forvirret at vi snakker så "uhøflig" (ikke så uhøflig når du spør oss selvsagt :) ).

 

Se for dere selv om du kan forstår det :D

 

Tar ikke det for gitt at det ikke finnes tyskere her, for jeg hører stadig vekk en eller annen, men mine forsøk på å snakke tysk til dem har som regel blitt halvveis ignorert; den ene har til og med korrigert meg når jeg sa Bayern istedet for "Bavaria".

 

 

Så, snakker du også denne dialekten når du snakker med folk fra andre steder? Hørte en gang at mange tyskere tyr til Hochdeutsch når de er i andre deler av landet, noe som neppe er tilfelle i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...