Gå til innhold

[Løst] Dilemma. NTSC eller PAL?


Anbefalte innlegg

Fordeler med NTSC / bakdeler med PAL:

-Generelt høyere frame rate med NTSC (30 over PALs 25 bilder per sekund, 60 over 50).

-Trenger ikke noe videre fiksfaks for å vises jevnt på PC-skjermer som kun støtter 60hz. Noe som jeg vil tippe er minst 90% av alle PC-skjermer i verden (inkludert mine). Dermed en fordel for ting som skal legges ut på nett for andre å se. PAL-materiale må man interpolere på et eller annet vis, og det blir alltid artefakter i mindre eller større grad, enten i bilde eller bevegelse.

-Alle moderne TV-er, også i Europa, støtter både NTSC og PAL-modus uten noe fiksfakseri, som gjør det mindre pressende å bruke PAL, selv om det er TV-standarden vår.

 

Bakdeler med NTSC / fordeler med PAL:

-Må ha manuell kontroll på lukkertiden om man filmer i NTSC-format under kunstig belysning, for å hindre flimmer på grunn av 50hz vekselstrøm her i Norge/Europa. Trenger ikke det med PAL.

-Kameraet mitt (et Sony RX100 IV) viser en idiotisk advarsel hver gang jeg skrur det på når jeg har det i NTSC-modus.

-Kameraet blir overopphetet fortere med 60p (~36min)  sammenlignet med 50p (~67min).

-Ikke umiddelbart kompatibelt med norsk kringkasting, hvis man mot formodning skulle produsere noe som kunne være av offentlig interesse.

 

Jeg føler liksom at jeg nå på et tidlig tidspunkt bør velge én standard, slik at alt fremtidig materiale jeg produserer blir kompatibelt. Jeg skal ærlig innrømme at hvis bare 4k-skjermen min (og PC-skjermer generelt) hadde støttet 50hz, hadde jeg gått for PAL uten å nøle. Har prøvd å tvinge skjermene mine til å bruke 50hz (underklokke dem med custom-modes i NVIDIA Control Panel, bruke HDMI, som gir blant annet 50hz som valgmulighet) , men de viser fremdeles 60hz, og bare gjør en dårlig pull down-operasjon som får all bevegelse til å rykke og nappe. At det skal være så vanskelig! :(

Endret av WD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Roter du ikke litt med begreper nå? PAL og NTSC er begge analoge TV-standarder og er vel knapt nok i bruk i dag, det høres ut som du forsøker å argumentere over 50p vs. 60p i digitale formater.

 

Hvis det faktisk er analog video skal jobbe med er det langt flere hensyn å ta enn de du ramser opp. F.eks. er PAL teknisk sett overlegen NTSC når det kommer til fargehåndtering.

Lenke til kommentar

Dette er ikke NTSC (never the same color) vs PAL (picture always lousy) - dette er foreldede standarder - men heller 25/50fps vs 30/60fps.

Kjører du signalet ut til en projektor eller ekstern tv, så kan de ofte vise det i native 50Hz, eller i en modus så det ikke hakker så mye.

 

Men nei - det er ikke enkelt. Det er teit med flimmer fra 50Hz lys i 60fps video.

Lenke til kommentar

Dette er ikke NTSC (never the same color) vs PAL (picture always lousy) - dette er foreldede standarder - men heller 25/50fps vs 30/60fps.

 

Stort sett enig, men produsentene betegner det fortsatt PAL/NTSC for å velge frekvens. Sannsynligvis fordi folk flest ofte har hørt om TV-standarden der de bor mens de færreste kjenner frekvensen i strømnettet (eller hvorfor det skulle bety noe). Litt samme som at bildevinkel oppgis som 35mm ekvivalent brennvidde...

 

Problemet med å velge "feil" frekvens er kun ved opptak når det skal vises på en moderne TV/PC-skjerm. Og problemet oppstår kun når man bruker lyskilder som forandrer seg med frekvensen i strømnettet.

Lenke til kommentar

Så, noen nye ting jeg har funnet ut:

Kameraet ser ut til å justere seg etter regionen man har satt det til, så selv om man bruker NTSC-modus her i Europa, så stiller det lukkertidene etter 50hz strømnett, sett at det er i full auto-modus. Men så snart jeg setter det over på P(rogram auto), så kan det fort bli litt tull, selv om man skulle tro at lukkertider/blender/ISO skulle være helt automatisk. Derav min erfaring med flimmer. Det taler naturligvis for å bruke NTSC-modus.

På den andre siden så har jeg funnet en slags semi-løsning på hvordan jeg kan spille av 25p/50p-video jevnt på PC-en i medieavspilleren mpv, som har forskjellige interpoleringsfiltre man kan aktivere. Jeg har funnet et som later til å fungere perfekt med 25p-video på 60hz skjerm, men 50p fungerer ikke helt ideelt, selv om bevegelser likevel blir mye jevnere.

 

Takker for opplysningene om PAL/NTSC som utdatert terminologi! Da kamera ser ut til å bruke de begrepene fremdeles, trodde jeg det var noe som også gjaldt moderne digitale format, men dengang ei.

 

Jeg skulle gjerne valgt 30p/60p til all min bruk, men den irriterende advarselen kameraet produserer, og at kameraet overopphetes mye fortere ved 60p sammenlignet med 50p, veier fremdeles sånn noenlunde tungt imot. Vel, jeg får vel fortsette å teste og lese, og fundere videre på dette. Takker for innspillene! :)

Endret av WD
Lenke til kommentar

Da tror jeg en avgjørelse er tatt. Har sett på diverse klipp tatt med diverse eldre kamera jeg har hatt opp igjennom årene, hvor det ikke fantes noen valgmuligheter, og der er det kun 24p og 30p, og ett og annet lavoppløst 60p-klipp det går i. Så da får jeg vel bare fortsette med det, irriterende advarsler fra kameraet til tross. :p

Lenke til kommentar

Ja, når man filmer med 24, 30 eller 60 bilder per sekund, må man justere lukkertiden for å hindre flimring. De lukkertidene man da kan bruke er 1/25, 1/30, 1/50 og 1/100. Men det viser seg at man også når man filmer med 25 eller 50 bilder per sekund bør bruke disse lukkertidene, for selv om det ikke blir flimring med andre lukkertider, så kan man oppleve at det blir bittelitt mørkere/lysere over deler av bildet, trolig på grunn av rolling shutter.

Endret av WD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...