Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stryk i eksamen vg 3?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går 3. året på videregående og har uheldigvis gjort en blemme ved å ta et programfag jeg ikke trives med og som jeg ikke skjønner noe av. Det er en veldig stor sjanse for at jeg kommer opp i dette faget til vår. Jeg lurer på om dersom jeg stryker i dette faget til eksamen, vil det fortsatt være mulig for meg å søke videre utdanning eller må jeg ta opp faget som privatist/ta året på nytt?

 

 

Håper noen har svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du stryker i ett eller flere fag er vitnemålet ufullstendig, og du kan ikke søke deg videre med dette. Det du må gjøre er å ta faget opp igjen som privatist. Jeg er ikke sikker på dette, men ettersom det er et valgfag/programfag tror jeg du kan ta et helt nytt fag og erstatte dette faget du ikke liker. F.eks. om du tok rettslære og stryker, kan du f.eks. ta sosiologi og erstatte rettslæren. Men som sagt, sjekk opp i det. Snakk med rådgiver på skolen din, det er jobben deres å veilede deg i spørsmål som dette.

Edit: Det er kanskje litt sent nå, men det skal også være mulig å skifte fag underveis om det er ledige plasser i det andre faget. Jeg byttet selv fra engelsk til rettslære i VG2. Dette var riktignok helt i starten av året (første eller andre uken) så mulig det er spesielle regler der. Du vil jo få en del å ta igjen i det nye faget om du bytter nå, men om du virkelig sliter i det nåværende faget kan det jo være verdt det. Igjen, snakk med rådgiver.

Lykke til :)

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Kan du søke videre på høyere utdanning om du stryker? Nei.

Etterpå må du ta faget som privatist og du vil ikke få førstegangsvitnemål.

 

Du kann nå i januar søke å ta et fag som privatist. Da vil dette faget komme på ditt førstegangsvitnemål, og du kan bytte ut dette med faget du er redd for å stryke i. Dette forutsetter at faget du sliter med ikke er et av fagene som du fordyper deg i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...