Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] bli bedre i matematikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finn noen oppgaver, se videoer på Youtube over temaer du synes er interessante, og viktigst av alt; gjør matte moro.

 

Jeg var (og til dels fortsatt er) dårlig i matte, og mye av det skylder jeg på at jeg ikke fant de morsomme delene av det. Etterhvert som jeg begynte på litt vanskeligere, men mer praktiske deler av matten på VG3, slik som telemetri og fysikk så begynte jeg å like det stadig mer, og begynte å forstå meg bedre på hva det dreiet seg om.

Lenke til kommentar

Et stort problem blant de som sliter med matematikk er at de har dårlige læringsstrategier. Mange bruker for mye tid på å "lese" og å "pugge" matematikk. Man kan f.eks høre folk si "hvordan skal vi klare å huske alle disse formlene til eksamen". Forstår man matematikk trenger man ikke kunne mer enn et par formler, da veldig mange formler følger av en annen. Forstår du den ene, forstår du den andre osv osv. For å bli bedre i matematikk er det som allerede påpekt av andre, viktig med mengdetrening. Prøv å løse flest mulig oppgaver, finn gjerne flere måter å løse samme oppgaven på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ofte kan det lønne seg å skrive ned det du vet om en oppgave når du skal løse den. I en klassisk geometrioppgave kan det f.eks være nyttig å skrive ned hvilke sidekanter du kjenner, vinkler og andre geometriske sammenhenger. Når man skal løse en oppgave, så er det jo ikke slik at svaret nødvendigvis detter ned fra himmelen med en gang, men at man heller må prøve seg litt frem før man finner den riktige metoden. 

Lenke til kommentar

Ja jeg er faktisk flink nok for å sidet sånn bare har problem når oppgaven blir helt tekst og læreren trenger å lese og forstå?

 

 

Det er meg som trenger tips på hvilken måte jeg kan bli flink nok tekst mate oppgaver

Flink nok på å tolke tekst oppgavene eller skrive svaret på tekst slik at det gir mening?

 

Jeg vil uansett anbefale deg å legge ved en oppgave du har forsøkt å løse. Det blir mye enklere for alle da.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare en type matte på vgs, er det 1P eller 1T du skal ha? Min erfaring ved VGS og senere er at lærerene ikke krevde tekstsvar i det hele tatt.

 

Det er forresten ikke lett å forstå hva du mener. Du er vag og har et relativt dårlig språk. Jeg vet fremdeles ikke om det er tolkningen av oppgavene eller formulingen av svarene du sliter med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...