Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bukspyttkjertel-betennelse


fremtid

Anbefalte innlegg

Er det noen som har hatt bukspyttkjertelbetennelse og kan fortelle meg om det er farlig eller ikke, og hvordan det oppleves? 

Har vært på byen en del i det siste og knasket endel paracet i eksamenstiden som var nå. Gikk en måned der jeg kjente "stikk" i leveren, og denne måneden har jeg også noen sånne stikk samme sted, men også "stikk" ved området der bukspyttkjertelen er. Det har aldri vært smerter, kun ubehagelige "stikk" liksom. Og som om det ikke ble verre, så har jeg blitt dårlig i magen de siste dagene og når jeg har vært på toalettet har det kommet rent fett bakkfra som flyter på vannet. Kan beskrives som konsistensen til olivenolje!

 

Også gått endel ned i vekt etter jul, men prøver å legge på meg, noe som er vanskelig, særlig når det virker som fettet ikke blir tatt opp i kroppen, og heller kommer ut bak! 

Noen som har noen erfaring med dette? Veldig bekymret for at det kan være bukspyttbetennelse. Er det vits å gå til legen for det? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja dette må du gå til legen for. Fettholdig avføring kan være et tegn på lite produksjon eller utskillelse av galle, lite utskillelse av væske fra bukspyttkjertel, eventuelt betent tarm (kan være annet og...). Hos legen kan man ta blodprøver for å sjekke funksjon av organer og tilstand i blod i forhold til en infeksjon. Man kan også ta prøver fra avføring. 

 

Lavt opptak av fett kan også føre til lavt opptak av fettløselige vitaminer. Gå til egen så finner dere ut av dette. 

Lenke til kommentar

Ringte de idag, skal dit på onsdag, så håper jeg det ordner seg da! :) 

 

Takk for tilbakemelding! Var usikker på om det var verd å dra dit, kvier meg alltid for legebesøk, men da er det kanskje lurt som du sier, med tanke på at det ikke bare er fett det kan bli mangel på i kroppen :/ 

Lenke til kommentar

Hmm, er nok ikke nok, virker ut som det har skjedd en permanent skade, har gått fire dager nå siden det ble verre, og merker ingen bedring :/ 

 

Fikk høre at det var fare på fære hvis man hadde det i 3 dager eller mer :/ Legevakten mente jeg bare hadde meg å komme meg til den legetimen, det var ikke så mye å diskutere :O 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...