Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan leve med kronisk tinnitus


Krankenstein

Anbefalte innlegg

 

De sier at tinnitus ikke lar seg kurere.

Det lar seg kurere for mange. Det er ikke alle som har tinnitus som har det for alltid.

 

 

Hvis man skjermer seg for sterke lyder i månedene etter at man fikk tinnitus av en sterk lyd har man bedre prognose.

 

Jeg liker heller ikke slike filmvisninger, der lyden er skrudd opp et par hakk unødig. Men, mye av dette lydnivået er sikkert harmløst, mens kanskje noe av det ikke er bra

Se over: man tåler mindre de første månedene etter en hørselsskade.

 

 

 

Ja, men det er hørselsskaden man skal skjerme, slik at hørselsskaden ikke forverrer seg. Det er kanskje snakk om en 2 - 3 uker, rett etter at man har hatt tinnitus, da går man med et eller annet. Bomullsklump som dekker hele øret og teipet godt fast, eller noe annet som egner seg bedre.

 

Jeg har aldri hatt slik en etterforebyggende hørselsskade behandling fra noen primærdoktor. For med meg så skjedde skaden, også tenkte jeg aldri der og da på at det kunne få konsekvenser for meg senere i livet.

 

Og selv om jeg har 2 helt klare og tydelige støyskadende hendelser, samt at jeg har gått og surret i et arbeidsmiljø uten å ta hensyn til å alltid å bruke ørepropper i et arbeidsforhold, mens i andre arbeidsforhold, så har jeg vært flink og passet på som en smed for å benytte ørepropper.

 

Så selv med disse hørselsskadene bak meg, så kan jeg aldri påvise at det er de som skaper tinnitus. Tinnitus for meg kom for alvor noen år senere. Selv om jeg har hatt sånn MINUTT-varig tinnitus opp igjennom årene mange ganger, så kan jeg aldri si helt sikkert at hørselsskaden er årsak.

 

Men, det jeg kan si med sikkerhet, er at det kan ha bidratt med å trekke lasset i retning at jeg skal bli mere mottagelig for å pådra meg en Tinnituslidelse.

 

Har du en kilde på at man skal skjerme seg i opptil flere måneder etter hørselsskaden Emancipate?

 

 


(kanskje ikke den tydeligste utgaven man kan finne)

 

 

 

Min tinnitus gikk fra å være veldig kraftig, til at jeg kun hører den når jeg er i et rom med lite eller ingen lyd.

 

Jeg fikk min tinnitus etter en lengre periode med influensa.

 

Min gikk fra å være markert hørbar, hvor jeg en stund lurte på om det fantes en quick-fix på det. Så jeg gikk til privat ØNH-klinikk for å sjekke om det bare var mye ørevoks som satt i ørene mine. Det var lite ørevoks (altså normalt). Det ble påpekt arrvev på trommehinne, noe som kan tyde på hørselsskade, ørebetennelse eller andre mulige ting som kan lage arrvev.

 

Jeg vil si at det værste med tinnitus er at når jeg blir stresset så tiltar den kraftig. Samt følgeplagene som er vanskelige å gjøre noe med. De kommer og går som det passer seg. Men stress er nok en vesentlig påvirkningsfaktor. Om jeg kunne ha vært min egen fastlege, så ville jeg ha foreskrevet en deltidsaktivitet. Så får vi se om jeg kan greie å overtale NAV, om at det er riktigste ting å prøve ut framover, framfor den der presse seg til man ikke tåler mer og møter veggen eller slike tøffe kroppslige reaksjoner som tar tid å helbrede / lappe på igjen.

 

Veldig fint poeng. Du fikk det av influensa som trigger. Det finnes flere mulige triggere enn det er enkelt å ramse opp!

 

 

 

 

Kunne aldri tenke meg å bli med i noe gruppe der man prater om problemet for det er ikke et større problem en man velger og gjøre det til.

Det synes jeg blir helt feil å si. Fordi for mange så er det nemlig et større problem enn de velger å gjøre det til. F.eks. om tinnitusen gjør at man ikke får sove så får det konsekvenser for hele dagen. Dette er ikke noe folk velger fordi de ønsker å sabotere for seg selv.

Du er heldig som har en tinnitus som forsvinner når du tenker på noe annet. Sånn er det ikke for alle.

 

Da er det viktigere å fokusere på hvordan man kan få sove en at tinnitus gjør at man ikke får det.

Å fokusere på tinnitus gir folk mere tinnitus, å forsøke å omgå problemet er det som fungerer.

Nei ingen velger i den forstand at de selv ønsker å ha problemer men ved å som sagt fokusere og la seg plages av tinnitus blir det ikke bedre.

 

For å si det annerledes så tror jeg mestringskurs er det som skal til og ikke en sutregruppe der folk med samme lidelse møtes og snakker om sine plager.

 

 

 

Veldig gode poenger fra dere begge. Jeg tror hver ting til hver sin tid kan være nyttig. 1. Jeg ville først og fremst ha søkt meg mot et mestringskurs om jeg hadde kunnet velge. 2. Så kunne man ha vurdert å funnet seg en støttegruppe, men forsøkt å fiske ut rådene uten å måtte lytte til for mye jævlige historier og "sutring" som dere velger å kalle det. 3. Så ville jeg når jeg hadde følt meg komfortabel tatt tid til å høre også litt "sutring" fra gruppen, men da med filter og termometer for hvor mye jeg gidder orke å diskutere tinnitus i sju lange og sju brede. 4. Om du virkelig orker å ta den helt ut, så kan du bli en likemann for Hørselshemmedes Landsforbund.


Anonymous poster hash: 2870a...644



Anonymous poster hash: 2870a...644
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet for meg med tinnitus er det den tiltar når jeg snakker om det.

Blir som om bakgrunnsstøyen trenger seg på og vil frem i lyset og jeg regner med det er en helt vanlig reaksjon for alle ettersom man fokuserer på det man snakker om og i ei støttegruppe, ja der snakker man om tinnitus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke igjen det jeg leste om at man må skjerme hørselen etterpå. Hvis du søker på hvile øret etter konsert kommer det opp en del treff, men ingen nevner direkte hvor lenge man må hvile.

 

https://sml.snl.no/st%C3%B8y

Ved langvarig påvirkning av sterk støy vil sansecellene kunne skades både via en direkte mekanisk skade av sansecellene i det indre øret og via forstyrrelser i metabolske prosesser. Det er teorier om at hørselen som følge av eksponering for sterk støy gjennom noen tid, blir skadet på grunn av overbelastning med opphoping av slaggprodukter og manglende tilførsel av næring og oksygen. Når øret får hvile ut etter påkjenningen, vil imidlertid hørselen ta seg opp igjen, så sant påkjenningen ikke har vært for stor. Dette kalles temporær terskelvandring og forkortes TTS (temporary threshold shift). Dersom sansecellene jevnlig utsettes for så store påkjenninger at de ikke får tilstrekkelig tid til å komme seg før den nye påkjenningen begynner, vil de etter hvert ta varig skade og degenerere fullstendig. Skade i det indre øret kalles larmskade eller støyskade. Det er evnen til å høre lyd med de høyeste frekvensene som først skades. Støyskadet hørsel er den hyppigst meldte form for yrkesskade i Norge.

Her er det oppramset andre årsaker til tinnitus enn de som hittil er nevnt i tråden.

http://www.plugin-turnon.com/horselsskader/om-tinnitus/

De viktigste årsakene til øresus er blant annet:

 

Øregang/mellomøre:

o Ørevoks

o Otitt, akutt og kronisk

o Otosklorose

o Krampe i mellomøremuskelaturen

 

Det indre øret:

o Presbyacusis

o Larmskade

o Meniers sykdom

o Lydimpulsskade

o Plutselig døvhet

o Infeksjon viral/bakteriell

o Arvelige hørselstap

 

Hørselsnerve:

o Acusticusneurinom/vinkeltumor

o Infeksjon

o Traume

 

Sentrale hørselsbaner:

o Meningitt

o Encefalitt

o Hodetraume

o Tumor

 

Andre grunnsykdommer:

o Degenerative forandringer i nakkevirvler

o Hjerte- og karsykdommer

o Hypertoni, hypotoni

o Anemi

o Kjeveortopediske sykdommer

o Thyreoideasykdommer

o Diabetes

o Reumatologiske sykdommer

o Immunologiske sykdommer

o Psykiatriske sykdommer

 

Medikamenter:

o Flere slags antibiotika

o Maleriamidler

o Cytostatika

o Diuretika

o Steroider

o Antihyreoidea medikamenter

o Psykofarmika

o Salisylatderivater

o Salisylat

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kanskje beste nyhet for tinnitus rammede på lenge. En av verdens mest kjente selskaper Action on Hearing Loss kom i dag ut med flere gode nyheter som er både troverdig og realistisk. Dette har fått stor medie oppmerksomhet, hvilket også tyder på at dette er svært troverdig. Det antas at man i år 2020 (omkring) har behandlingstilbud for blant annet tinnitusrammede, medisinsk behandling. 

 

http://www.actiononhearingloss.org.uk/news-and-events/all-regions/press-releases/hearing-progress-report-2015.aspx

 

Dette er bare starten. Etter flere titalls år med forskning, kommer forskere nærmere og nærmere forståelse og samtidig behandlinger for både tinnitus og andre hørselsskader. Det er også annonsert at genterapi for hørselsskade også regnes med å være enten tilgjengelig eller i klinisk studie om 5 år (annen kilde), så året 2020 kan være året for tinnitusrammede. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...