Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Diagnosert med Hortons. Noen tips til hvordan å kunne lindre hodepinen?


XtaZ

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ble i Januar diagnosert med Hortons (Cluster Headache) etter å ha gått ca 6 måneder med konstant hodepine som kommer å går fler ganger daglig med forskjellig smertegrad. Hatt noen avbrekk på et par dager på det meste. Så langt så har ingen medisiner jeg har testet hatt noen positiv effekt (Indocid, Ispotin Retard å noen andre jeg ikke husker navnet på) å har stort sett bare gjort ting verre enn de var så disse har legen nå sagt jeg skal slutte med til vi finner andre ting som kan prøves ut.

 

Har selv funnet noen metoder for å prøve å holde hodepinene til et minimum ved å alltid sitte i et mørkt rom, ha det kjølig rundt meg og rett og slett bare ta det med ro hele tiden grunnet at mye lys, varme, fysisk arbeid og stress er det verste jeg kan utsette meg for samt alkohol, men det er ikke noe problem å holde seg unna. Sterk varmeintolleranse har jeg hatt siden jeg var liten (tidlige tegn?) så å sitte i et kjølig rom er bare deilig :) Ha det mørkt hele tiden kan vere litt kjipt i lengden men heller det enn at hodet skal eksplodere. TV og PC står alltid på så jeg kjeder meg aldri men til og med lyset fra disse skjermene kan svi godt til tider.

 

Men selv om disse metodene på å prøve å holde hodepinen i sjakk fungerer ganske bra så er det ofte at det går til helvete alikevel. På det verste så er hodepinen så intens at jeg henger over dass å spyr eller rett og slett har besvimt her i stolen. Klarer ikke sove når det er sånn så å sove seg gjennom anfallene er uaktuelt.

 

Så da lurer jeg på om det er det noen andre der ute som sliter med det samme som kan ha noen tips til annet jeg kan gjøre som kan ha noen effekt?

 

Takker for svar :)

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv sliter jeg også med hodepine, blir det for ille tar jeg en Paracet, regner med at dette ikke hjelper i ditt tilfelle. SOm du sier bør du nok unngå skarpe lys, skal du se på TV eller sitte foran en PC skjerm bør du ha god bakgrunnsbelysning slik at kontrasten blir for stor. Dette høres ikke særlig behagelig ut.

Lenke til kommentar

Nei paracet/panodil/ibux har null effekt. Samme gjelder for sterkere smertestillende som paralgin forte osv. Er ikke behagelig nei :( Går rimelig greit sånn det er nå ang lys fra PC/TV skjermen så tror ikke bakgrunnbelysing vil ha så stor betydning :)

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Hanne_*

Hei Stakkars deg

Har du prøvd ut TRIPTANER? (ZOMIG,IMIGRAN,NARAMIG)?

Jeg tar en slik+pinexForte.. så er resten av dagen (kanskje) reddet...

Om ikke og du skal få det av legen så pass på å ikke få den minste mg... Få noe som kan virke.. Føler med deg...

Jeg er alenemor, og det er ikke noe greit med denne hodepinen.. Hadde rett og slett ikke gått uten hjelp fra familen, og disse medisinene...

Håper virkelig du kan finne noe som hjelper, ingen fortjener den smerten daglig så lang tid!!!

Be til Gud, og du skal få helbredning ..OG det viktigste: TRO PÅ DET!!!!!

Lenke til kommentar

Hei :) Å takk for medlidenheten. Trist å høre det er fler som har det sånn. Har prøvd Imigran i forskjellig mengde men det hadde også null effekt. Piller av div slag har somregel dårlig effekt på meg å gjør enten hodepinen verre eller så har de masse andre kjipe bivirkninger også :/

 

Som sagt i første post så fungerer mine egne metoder rimlig bra å er fullt levbart selv om det er nedtur nå å da men dette klaffer jo selvfølgelig dårlig med NAV og arbeid da de skal ha meg ut i arbeid fortest mulig om det så er det siste de gjør får jeg intrykk av, men så lenge medisinene ikke har noen effekt så er dette umulig.

 

Er ateist så jeg står over beingen i denne omgang :)

Lenke til kommentar

Migrene kan være forårsaket av matallergi.

Typiske triggere er meieriprodukter, egg, sjokolade og kaffe.

 

Hvis du drikker brus, så prøv å bytt dette med rent vann og drikk ca 2-2,5 liter pr dag.

Unngå kunstige tilsetningsstoffer som MSG, aspartam, hydroliserte produkter og modifisert stivelse etc.

 

Spis mye rå grønnsaker og litt frukt. Kutt ned på hvetemel (gluten)

 

Viktig å få i seg de essensielle fettsyrene også. Prøv udos choice og ta f.eks Selolje eller andre Omega-3 produkter hver dag. Hjernen består av store mengder DHA som finnes naturlig i Omega-3 produkter.

 

Prøv å trene litt moderat, det vil ofte virke positivt.

 

Fjern så mange stressfaktorer du klarer.

 

Pust dypt med magen.

 

Kjøp chlorella og GPH Silverin på helsekost-butikken.

 

Prøv disse rådene over litt tid, så blir du sannsynligvis mye bedre. Du kan merke at du blir dårligere til å begynne med p.g.a mobiliseringseffekten, men etterhvert går det bedre og bedre. Hang in there og lykke til.

Lenke til kommentar

litt annerledes i mitt tilfelle, men jeg brukte å ha kraftig hodepine minst en gang i uken for omtrent 1 år siden. dermed sluttet jeg helt med godteri, fastfood, kunstige tilsetningsstoffer og generelt alt med sukker (ligg unna juice fra konsentrat). ikke noe lørdagsgodt heller. nå har jeg ikke hatt hodepine på leeenge (11 mnd kanskje), og føler meg ganske sikker på at det skyldes et radikalt skifte i kosthold. økte også inntaket av animalsk fett og kjøtt + inntaket av økologisk mat.

 

håper det hjelper. selv om du ikke føler positive effekter med en gang, så øker du sjansene for å bli frisk og ha god helse ved en senere alder.

Lenke til kommentar

Takker for tips alle sammen :) Ser det er en del ting jeg kan prøve ut/forandre på nå.

 

Vidor: Trener litt nå og da og grønnsaker/frukt går det med en del av. Selolje og omega 3 har jeg tenkt på litt selv faktisk men disse er vel svindyre? Lever på NAV lønn som ikke er all verden :/ Ser du nevner det i sammenheng med migrene også men etter hva jeg har forstått fra legen så kan ikke hortons å migrene sammenlignes da de er to helt forskjellige sykdommer men det går jo ann å prøve å se om smertene blir dempet iallefall :)

 

Isaach: Kostholdet mitt er veldig blandet. Går med mye sundt men sikkert like mye unsundt også da den sunneste maten desverre er dyrest noe jeg ikke har råd til å kjøpe hele tiden. Men skal ta meg råd til å legge om litt på kostholdet så mye jeg kan å iallefall prøve det ut :) Ser du nevner 'bli frisk' forresten men dette tror jeg ikke er mulig desverre da dette er en sjelden hjernesykdom man lever med livet ut som det ikke finnes medisiner direkte for (quoter bare legen min nå). Som han sa så var de beste mulighetene mine å bare prøve ut diverse medisiner i første omgang for å se om det var noen som hadde noe effekt da folk har hatt veldig varierte resultater av de. Men det dreier seg vel stort sett om liten til null effekt :/

 

Men som sagt skal prøve ut noen av tingene som blir nevnt. Har det ingen effekt på hodet så er det jo uansett sundt ellers for kroppen så det er en win-win situasjon :)

Lenke til kommentar

LSD skal vissnok være en mirakelkur for dette, men det spørs om legen skriver det ut til deg :)

 

http://www.alternet.org/healthwellness/102...ed_my_headache/

 

Hvis du er på et stramt budsjett kan du teste ca 4-6 gram ingefærpulver hver dag, men vann er veldig effektivt bare du drikker nok av det.

 

Et litt dyrere kosttilskudd som anbefales er Gingko biloba.

 

Prøv å unngå sukker fra annet enn frukt, og spis rene råvarer, ikke bearbeidede produkter. F.eks kylling er bedre enn kjøttdeig.

 

Du kan prøve Idoform balance som kan reparere tarmfloaren hvis denne er i ubalanse.

 

Du kan også prøve å ta Vitamin B2 i ca 400 mg hver dag. Dette skal ha effekt på ca 67% av personene som bruker det (6 ukers studie).

 

Tilskudd av vitamin B12 kan hjelpe på m.h.t matallergi.

 

Prøv også å ta magnesiumtilskudd på 400 mg hver dag.

 

Du kan prøve hvetegress av kamurt som de selger på helsekost (boksen koster over 500 kr men varer lenge. Dette er kraftige saker og har min høyeste anbefaling.)

 

Når det gjelder grønnsakene er det viktig at disse spises rå og ikke kokes.

 

Selolje er vel billigst å kjøpe i flaske, kaplser blir fort mye dyrere.

 

Coenzym Q10 kan også fungere bra.

 

Er en fordel å føre dagbok og så prøve å spore triggerene og hva som skjer når du prøver forskjellige ting for å forbedre. Husk at det kan ta opptil 4 dager fra du spiser noe til effekten oppstår, selv om den i de fleste tilfellene skjer innen 24 timer.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Mange fine tips :) Skal ta en titt på de.

 

Har faktisk lest at LSD har hatt overraskende bra effekt hos mange ja men har lest så mye splittede meninger om hvor farlig/skadelig det er eller ikke er så har aldri gått dypere inn på tanken med å prøve det. Er vel heller ikke mulig å få sånn fra legen er det?

Lenke til kommentar

Hvis du får en norsk lege til rekvirere LSD til deg så tror jeg du du burde sjekke lisensen hans nøye :)

 

LSD er ikke til å spøke med, men det er jo litt spesielt når det er Hortons inne i bildet, uten at dette er noen oppfordring på noen som helst måte.

 

Hvis effekten av LSD er stabiliserene så man vel spekulere på om det vel si at utgangspunktet er en ubalanse som på en eller annen måte blir tilbakestilt ?

Lenke til kommentar

Hehe ja var det jeg trodde :) Kunne jo meldt meg opp som testsubjekt for akkuratt dette med hortons og LSD for litt høyere makter enn akuratt fastlegen min så kansje jeg hadde fått det lovlig og attpåtil fått betalt for det :thumbup:

 

Men fra spøk til alvor. Skal prøve noen av tipsene dine :) LSD får ligge på hylla som en siste løsning hvis alt annet er håpløst å skadelig eller ikke får være det samme da det uansett ikke er så sundt med alle de forskjellige medisinene legen skal prakke på meg heller. Men når anfallene er som verst så kunne jeg egentlig tatt hva som helst for å bli kvitt smertene så da er eventuelle skadeeffekter kanske likegyldige.

Lenke til kommentar

joda, tenkte meg at det kunne være kronisk, men det er aldri helt umulig å bli frisk... dog slike 'mirakler' er sjeldne, så har jeg hørt om mange som har blitt kvitt diverse revmatiske (kroniske) sykdommer gjennom faste for eksempel.

 

selv har jeg jo kroniske leddsmerter, og jeg er klar over at jeg mest sannsynlig må leve med dem resten av livet. jeg holder dog en knapp på at jeg kan bli frisk hvis jeg lever så sunt som mulig. allerede har jeg merket stor forbedring, enda mitt kosthold ikke er helt i tråd med politisk korrekt ernæring (masse mettet fett).

 

det er dog synd at sunn mat er så dyrt som det er, og skjønner jo selvfølgelig at det kan bli et problem til tider, men jeg tror fremdeles det er verdt de ekstra kronene man bruker på å forbedre kostholdet. man kan jo alltids se om man kan kutte ned på andre utgifter. det første og beste du kan gjøre er jo å kjøpe en flaske tran. enda det smaker helt for jævlig (med mindre du kjøper den med sitron smak), så er det definitivt det beste og mest naturlige kosttilskuddet du finner med beviste positive effekter.

 

lykke til

Lenke til kommentar
Gjest Harald Hereid
Hehe ja var det jeg trodde :) Kunne jo meldt meg opp som testsubjekt for akkuratt dette med hortons og LSD for litt høyere makter enn akuratt fastlegen min så kansje jeg hadde fått det lovlig og attpåtil fått betalt for det :thumbup:

 

Men fra spøk til alvor. Skal prøve noen av tipsene dine :) LSD får ligge på hylla som en siste løsning hvis alt annet er håpløst å skadelig eller ikke får være det samme da det uansett ikke er så sundt med alle de forskjellige medisinene legen skal prakke på meg heller. Men når anfallene er som verst så kunne jeg egentlig tatt hva som helst for å bli kvitt smertene så da er eventuelle skadeeffekter kanske likegyldige.

 

 

Heisann.

Jeg vet godt hvordan du har det, har selv hatt Hortons i ca 10 år nå.

Jeg fikk selv stilt diagnosen rimelig kjapt av fastlegen min. Det eneste er at han hadde lite peiling på medisinering. Han kom med alt mulig tull av tabletter som ikke hadde noen virkning.

 

Det var faktisk en som jeg kjente litt fra før som hjalp meg. Han hadde hatt Hortons et pår år da jeg traff ham og han anbefalte immigran til meg. Etter det fikk jeg et nytt liv. Men det er bare Immigran injeksjonsvæske som hjelper. (har prøvd tabletter og nesespray uten virkning)

 

Til å begynne med fikk jeg konsekvent 1 anfall annenhver dag på nøyaktig samme tid; varte i ca. 5 uker så var det slutt. På måneden 2 år etterpå begynte det igjen med samme intervallene. Dette skjedde også 3 gangen.

Men de siste 4 årene har det vært helt annerledes. Jeg får anfallsperioder minst en gang om året og varer 10 - 12 uker. Er inne i anfallsperiode nå, og de kommer ca hver fjerde time døgnet rundt. Jeg klarer å stoppe anfallene med Immigran sprøytene, men tror ikke det er så bra å ta så mange sprøyter pr dag. Men alternativet er jo uholdbart

 

Jeg vil ønske deg lykke til og hvis du ikke allerede har prøvd Immigran, vil jeg anbefale deg å gjøre detMvh Harald

Lenke til kommentar

Heisann :)

 

Har selv prøvd imigran tabletter og nesespray uten at de hadde positiv effekt. Stort sett gjorde de hodepinen enda verre å hadde andre kjipe bivirkninger, men legen har faktisk nevnt noe som var på sprøyte som jeg kunne teste ut så da regner jeg med at det er det samme du bruker. Problemet er at jeg har sprøyteskrekk så jeg har ikke akuratt kastet meg over dette tilbudet enda :ermm: Er egentlig ikke så glad i å kaste i kroppen medisiner generelt hver dag å spesielt ikke når jeg faktisk klarer meg ganske bra sånn jeg gjør nå med mine egne "triks" som nevnt i førstepost.

 

Sliter også med jobbpress fra NAV og sånn som krever at jeg må ut arbeid fortest mulig så da blir jeg jo egentlig tvunget til å gå på tabletter osv selv om jeg ikke vil det. Så jeg setter pris på andre forslag jeg allerede har fått om kostholdforandringer og sånn :)

 

Hvordan klarer dere andre dere i jobb forresten når dere går på medisiner?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Jeg har levd med denne sykdommen siden jeg var 15 år, men jeg fikk ikke stilt noen diagnose før jeg ble 34 år. Etter dette har jeg prøvd det som finnes av medisiner, men ingenting hjelper meg bedre enn Imigran Injeksjon og oksygen. Hjemme har jeg 2 maskiner som utvinner oksygen fra luften i rommet. De er koblet sammen slik at de leverer inntil 16 liter i minuttet.

 

Jeg har dette kronisk. Hver eneste natt. Har heldigvis nå ingen anfall på dagtid. Jeg ville gjort et forsøk med oksygenbehandling og Imigran Injeksjon. Det er det eneste som fungerer for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...