Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye trener du?


heartlife

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jogger. Blir vel i snitt 3 ganger i uka, men det varierer fra 0-5 ganger avhengig av vær, dagsform, jobb, osv. De dagene jeg ikke jogger blir det uansett ut på tur da jeg har en hund som krever mye aktivitet for ikke å bli rastløs.

 

Det som funker for meg, er at treningen går mye på dagsformen. Jeg har en policy på at treningen skal være lystbetont. Er dagsformen bra, så presser jeg meg hardt. Er dagsformen laber, så kjører jeg rolig tempo eller kanskje jeg tom. heller tar en gåtur. På den måten blir aldri treningen et ork, men noe jeg (stort sett) heller gleder meg til.

 

MEN det er også dette som har funket for min del for å sørge for å opprettholde treningslysten. I starten var det pyton, og det tror jeg det er for de fleste. Det er en "kneik" man må over før treningen går fra å være hat til noe man liker. Det handler om å finne en treningsform man trives med, og det handler om å holde ut den første perioden. For mitt vedkommende varte denne ca. 10 økter som rett og slett bare var dritt. Men følelsen av å våkne opp dagen der økt nr. 11 skulle gjennomføres og kjenne at kroppen sitret fordi den ville røre på seg, gjorde at det hele var verdt det :)

Lenke til kommentar

Det blir jaktturer omtrent hver helg fra september til jul. Går mye i skogen, og det kan ofte bli flere fjellturer i bratte vestlandslier i løpet av en helg. Det er noe jeg interesserer meg for, og synes er morsomt og givende å holde på med. Jeg er heldig som har en hobby som gir meg god trening i tillegg.

 

For enkelte kan det være vanskelig å reise seg fra sofaen og tenke: "Nå skal jeg ut og trene". Da er det kanskje enklere å tenke: "Nå skal jeg gjøre noe jeg synes er morsomt". Det avhenger selvsagt av hvilke mål du har, og hvor seriøst du tar det. Skal man trene seg opp til Birken, bør man selvsagt supplere hobbyen med noe mer.

 

Ellers blir det tid til styrketrening, og jeg jogger litt nå og da. 

Lenke til kommentar

Driver også med crossfitinspirert trening som Shi, normalt 3 ganger i uken, mandag onsdag og fredag.
Har holdt dette gående i 1,5år nå, i starten gikk jeg to ganger i uka, mandag og onsdag.

Fungerer ganske bra for meg, merker fremgang og jeg trives med det.

Jeg tror trikset er å finne en god balanse, mange har nok en tendens til å kjøre på hardt med ny livstil og 5-6 ganger i uken i januar, men dem hopper gjerne av.
 

Lenke til kommentar

Jogger. Blir vel i snitt 3 ganger i uka, men det varierer fra 0-5 ganger avhengig av vær, dagsform, jobb, osv. De dagene jeg ikke jogger blir det uansett ut på tur da jeg har en hund som krever mye aktivitet for ikke å bli rastløs.

 

Det som funker for meg, er at treningen går mye på dagsformen. Jeg har en policy på at treningen skal være lystbetont. Er dagsformen bra, så presser jeg meg hardt. Er dagsformen laber, så kjører jeg rolig tempo eller kanskje jeg tom. heller tar en gåtur. På den måten blir aldri treningen et ork, men noe jeg (stort sett) heller gleder meg til.

 

MEN det er også dette som har funket for min del for å sørge for å opprettholde treningslysten. I starten var det pyton, og det tror jeg det er for de fleste. Det er en "kneik" man må over før treningen går fra å være hat til noe man liker. Det handler om å finne en treningsform man trives med, og det handler om å holde ut den første perioden. For mitt vedkommende varte denne ca. 10 økter som rett og slett bare var dritt. Men følelsen av å våkne opp dagen der økt nr. 11 skulle gjennomføres og kjenne at kroppen sitret fordi den ville røre på seg, gjorde at det hele var verdt det :)

Jeg bør nok skjerpe meg litt ;) Trener altfor lite for tiden. Men går jo en liten gåtur hver dag omtrent, men ikke så lange turer. :) . Men det er herlig å trene litt. Tror man holder seg yngre lengre av å trene, og huden og alt ser friskere ut :) 

Lenke til kommentar

Jeg synes det fungerer å trene på nesten daglig basis, i hvert fall så mye at treningsfri er unntaket. For meg er det da lettere å gjøre det til en vane og simpel rutine. Jeg legger ikke opp til å trene i helgene, da det ofte er mye som skjer, men tar likevel gjerne ei økt likevel. De blir ofte rolige og lengre. Som et minimum prøver jeg å gå minst 30 minutter. Jeg får som regel løpt tre ganger, trent styrke i overkropp og mage to ganger samt bein en gang i løpet av uka. Da er det ikke krise om jeg ikke får det til i helgene, og om jeg tar en tur blir det gjerne rolige restitusjonsturer. :) Det er som regel givende nok om det er dagen derpå og en er litt sliten.

Lenke til kommentar

Trener styrketrening (Vektløfting) 5-7 dager i uken. Nå de siste ukene har jeg byttet ut en økt eller to med joggeturer/intervaller ettersom jeg skal i Forsvaret i april.

 

Sier som han over her; Det er blitt en rutine på samme måte som å gå på jobb.

 

 

Det høres ut som en jobb. Overtrening er det mange som driver med i dagens samfunn, for de fleste er ikke dette bærekraftig i lengden. Man må vel drive med ting man liker og drive med trening som man liker, og som man synes er gøy.

 

Selv kan jeg anbefale kampsport, som ikke bare er kjedelig løpetrening eller styrketrening, men også er trening for hodet, og i mange tilfeller morro og givende og noe man gleder seg til, heller enn ser som en forpliktelse eller gruer seg til. Jeg kan personlig anbefale Capoeira. Det er vanvittig god trening. Slike typer treningsformer er vel noe man driver med 2-3 ganger i uken normalt sett, rundt 2 timer hver gang.

 

Jeg snakker ikke til deg egentlig Den Ukjente. Jeg sier dette til OP. Jeg bare brukte ditt innlegg siden jeg synes det var interessant det du sier, og at det er mange i dagens samfunn som nesten trener som toppidrettsutøvere i tillegg til sin jobb. Det tviler jeg er sunt i lengden, og man risikerer vel også utbrenthet.

 

Dog kan man selvsagt kutte ned på jobbtiden og kompensere for de timene med økt trening og hjemmelaget mat (noe som også tar en del tid) :)

 

Den Ukjente:

Med mindre du skal i spesialstyrkene krever ikke forsvaret at du er veldig godt trent. Jeg var ikke godt trent (men i god form fra barndommen fra fotball), og jeg røykte sigaretter før jeg skulle inn i forsvaret, alikevel var jeg topp 3 i min avdeling (av 120) på 3km løp og topp på en del andre aktiviteter, noe som tilsier at det generelle nivået ikke er så høyt som du kanskje tror. Med den treningen du driver kan du kanskje sikte på spesialtjeneste. Lykke til! Forsvaret er tipp topp, gled deg.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...