Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stoler på vgs


V-by

Anbefalte innlegg

Hoy.

 

Har startet på almennfaglig påbygging.

Og stolene i klasserommet er rett og slett forferdelige å sitte på.

Jeg har hatt litt småproblemer med ryggen før, men da har jeg vert så heldig at jeg har fått en god stol, som ryggen min har likt, men dette var på en annen skole.

 

Det er også flere i klassen som klager på at de "kjenner det i ryggen" av å sitte på disse stolene.

Lærere og rådgivere vi har pratet med mener dette er en elevråds-sak, og at vi må ta det opp der.

Men er det det? Det er jo ikke god HMS og ha slike stoler som gjør elever "syke".

 

Håper noen har et godt svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hoy.

 

Har startet på almennfaglig påbygging.

Og stolene i klasserommet er rett og slett forferdelige å sitte på.

Jeg har hatt litt småproblemer med ryggen før, men da har jeg vert så heldig at jeg har fått en god stol, som ryggen min har likt, men dette var på en annen skole.

 

Det er også flere i klassen som klager på at de "kjenner det i ryggen" av å sitte på disse stolene.

Lærere og rådgivere vi har pratet med mener dette er en elevråds-sak, og at vi må ta det opp der.

Men er det det? Det er jo ikke god HMS og ha slike stoler som gjør elever "syke".

 

Håper noen har et godt svar ;)

Hvilken skole går du på? Stolene i naturfag\matte rommene på min skole er også helt (er "stygge" adjektiv mot forumreglene?) å sitte på : ( er en slags invertert deltaformet rygg av hard plastikk pluss at den platen du sitter på ikke kan låses og vipper frem og tilbake. Dette fører til tilnærmet null ryggstøtte og ytterst (bokstavelig talt) ubehagelige timer.

Lenke til kommentar

@ thor:

Takker. Fant nå ut at skolen bryter med opplæringsloven paragraf 9a.

Hva har vi krav på i skolen?

Det er laget en veileder til arbeidsmiljøloven 9a som utdyper og forklarer en del om hva loven betyr i praksis. Veilederen utdyper generelt om loven at: ”Et skolemiljø som fremmer helse: Et skolemiljø som ikke gir elevene skader, sykdommer eller helseplager av noe slag, og som positivt er med på å styrke elevenes fysiske og psykiske helse” For å se om noe strider mot loven kan vi ta for oss hver del av skolen og sette det opp mot den beskrivelsen. Den er generell og gjelder for alt som har med skolens miljø å gjøre. Lovteksten gjelder for hver enkelt elev individuelt. Slik at en stol og pult som passer perfekt til en elev kan være helseskadelig for en annen. Dersom du opplever at du sitter ubehagelig, bryter det med loven.

 

@ Kukaka: Jeg tror ikke jeg vil henge ut den aktuelle skolen.

 

Men må vel nå få fart i valg av elevrådsrepresentant i klassen, og presse på skolen.

 

Kan også legge til at dette ble klaget på i fjord, men ingenting skjedde da heller.

Lenke til kommentar

Merkelig,trodde det var vanlig med kontorstoler på vgs,

eller det er iallefall det her jeg går.

 

vi hadde kontorstoler i første ,men da vi kom inn døren i andre var det bare "vanlige" stoler,heldigvis stod det nye kontorstoler i en krok,alle var vist blitt for godt vant så hele klassen styrtet bort for å ta seg en stol :)...

Endret av Missy9001
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

er blitt tatt opp i elevrådet. I følge representanten i klassen hadde skolen lagt til side penger til puter til stoler i fjord, men det ble ikke kjøpt. Og nå er de pengene borte.

 

Til og med helserådgiver sier dette er en elevrådssak, noe jeg mener er feil, siden det har med helse å gjøre.

 

Noen av oss i klassa har også vert heldige og fått nye pulter, som er høyere enn de andre. Som gjør det bedre å sitte, men mange klager enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...