Gå til innhold

Plassbesparende Eee Box


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste litt tester og dill når dette var nytt, og h.264/x.264 i 720p kunne nok bli litt tungt. Jeg mener at det skulle gå, men prosessoren gikk rundt 90 % elns siden den må gjøre omtrent alt arbeidet selv.

 

HDMI fister, men dobbeltkjerne frister mer. Hvis jeg skal slenge meg på Atom desktop-bølgen så tenker jeg jeg bygger selv.

 

Edit:

Merk at jeg ikke går rundt med eksakte kilder nå.

Endret av Motoko
Lenke til kommentar

Atom N330 heter dobbeltkjerneversjonen som er annonsert, men jeg har ikke sett noen produkter med den ennå, eller noen priser, her hjemme på berget. Intels hovedkort D945GCLF2 vil være i mini-ITX-format. Mer info på idg.

 

EDIT: Ser i Prisguiden at Intel D945GCLF2 selges i Norge nå for ca. 650 kroner. Det er med prosessor (loddet på hovedkortet). Lenke til Intels egen informasjon om dette hovedkortet: http://www.intel.com/Products/Desktop/Moth...F2-overview.htm

 

Fant også et ECS-hovedkort med Atom N330 i en test på OC Workbench.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Med Atom N330 dualcore loddet på kortet, hmm vel ikke ille pris uansett. Takker for infoen og skal lese testen.

 

EDIT:

Den hadde selvf. ikke DVI :(. Kan de ikke heller lage DVI utgang og la folk bruke VGA adapter om de på død og liv trenger det.

 

 

EDIT2:

Da blir det nesten litt mer fristende å kjøpe mer fullverdige miniITX systemer som:

http://www.intel.com/products/desktop/moth...EK-overview.htm

http://www.intel.com/products/desktop/moth...FC-overview.htm

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har en 37" LCDTV(ikke den som skal brukes) med VGA og 1:1 bitmap. HDMI ble alikevel bedre. Men hvorfor skulle VGA og 1:1 bitmap bli bedre?

 

Hvorvidt jeg ender opp med en LCDTV eller en Monitor vil være avhengig av priser vs. størrelse og kvalitet. Jeg ønsker å kunne kjøre noen PC oppløsninger ift. å bruke den som en god internett browser ol i tillegg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har lenge drømt om å bygge et alarm- og overvåkingssystem for hjemmet, og da hadde et slikt hovedkort vært midt i blinken som basis for en sentral computer. I tillegg trengs en liten LCD-skjerm på 4-5 tommer, og et keypad (input 0-9) eller minitastatur. Tyverialarm, røykvarslere, vannvarsler, videokamera, osv. kan da koples mot sentralen via tråløse ZigBee-moduler. :)

 

Et annet bruksområde for en slik strømgjerrig prosessor hadde vært som bilcomputer. Kanskje da med en SSD-disk som inneholder all musikken man har, pluss en FM-sender til å overføre sangene til bilradioen. Det burde være mulig å gjemme vekk alt sammen inni dashbordet også, så slipper man å bruke hanskerommet.

 

Men dette ble veldig off-topic. Sorry.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Men hvorfor skulle VGA og 1:1 bitmap bli bedre?

Whups, mente selvfølgelig pixelmapping, men du skjønte hva jeg mente.

 

Bedre bildegjengivelse, rett og slett, men som sagt så kan det variere fra skjerm til skjerm alt ettersom hvilke forskjellige innganger den er god på. Er hdmi virkelig bedre hos deg så er jo saken klar, ville bare bringe til lys at det ikke er gitt at hdmi alltid er bedre :)

 

Edit:

Leste gjennom det viktigste i den lenkede testen, liker den siden. Ser man det, det kortet kjører film i 1080p på rett under 50 % ytelse, det er faktisk en ren dobling fra singelkjerne - fantastisk.

Endret av Motoko
Lenke til kommentar

Lurer litt på det n330 kortet selv om det har VGA. Har dere tips om gode miniITX kabinett for enkel mediaplayer bruk da? n330 ser ut til å kunne dra x264 720p helt fint uten for mye load.

 

Prognatus:

Fortell gjerne mer om prosjektet ditt :)

 

Motoko:

Skjønte du mente pixelmapping ja, tenkte det samme selv hehe. Ang. VGA og HDMI/DVI så er det jo vanskelig å vite hvilken skjerm som er god på VGA. Og det uten at de koster for mye om man skal ha en soveromsskjerm på veggen el.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Prognatus:

Fortell gjerne mer om prosjektet ditt :)

Det blir for mye off-topic i denne tråden, så jeg får heller starte en egen tråd om dette når/hvis jeg kommer så langt at jeg får begynt. Pr. i dag har jeg bare noen idéer og blyantskisser. Men jeg kan jo nevne kort at prinsippet er enkelt: en liten PC + Arduino + Zigbee/Xbee-moduler.

 

Zigbee/Xbee bruker minimalt med strøm og et vanlig lommelyktbatteri varer i måneder og år. Planen er at alle følere (røyk, vann, tyveri, etc.) skal sende data trådløst til sentralen, som så logger og varsler på forskjellige måter, og utfører mer avanserte handlinger på bakgrunn av de data som kommer inn. Signaler kan sendes begge veier mellom Zigbee-moduler, så sentralen kan f.eks. starte videokameraer eller web-kameraer ved utløsning av bevegelsessensorer og slike ting. Dette kan bygges ut til å bli ganske omfattende og bare fantasien og pengene setter grenser! PC-en brukes også til å programmere Arduino-enhetene.

 

Arduino er forresten åpen kildekode og programmeringsspråket ligner C. Siden jeg har bakgrunn som programmerer, men er som Bambi på isen hvis jeg må lodde noe, vil jeg kjøpe ferdigbygde enheter der det er mulig og heller konsentrere meg om programmeringen.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Lurer litt på det n330 kortet selv om det har VGA. Har dere tips om gode miniITX kabinett for enkel mediaplayer bruk da? n330 ser ut til å kunne dra x264 720p helt fint uten for mye load.

 

Jeg har vel egentlig bestemt meg for D945GCLF2-kortet til en hjemmeserverløsning, som kan benyttes som litt mediaboks også når jeg får tid til å sette opp det. Selvfølgelig dumt at det bare er DVI-utgang (+ S-video vel på akkurat dette kortet), men det kan jeg leve godt med.

 

Når det gjelder kabinett til dette hovedkortet er "utfordringen" at kortet er litt høyt, noe som påpekes i testen til mini-itx.com, da den er 46,5mm på sitt høyeste.

 

Selv har jeg sett på Casetronic C138 som en ålreit kabinettløsning.

 

(Enda litt mer OT på slutten her: Harddisk tenker jeg blir en Samsung Spinpoint F1 1 TB. Da mangler jeg bare RAM. HK-et har plass til én 2GB-brikke. Hva velger jeg?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...