Gå til innhold

Meningen i teksten til Tears For Fears' Mad World.


Coffey

Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg først hørte Gary Jules synge den, men likvel.

 

Kan teksten ut og inn, men skjønner fortsatt ikke helst hva den egentlig handler om.

 

Og etter ha sett Donnie Darko nå er jeg enda mer oppspilt i å skjønne den.

 

Noen som har lyst til å hjelpe?

 

TEKSTEN:

 

 

All around me are familiar faces

Worn out places, worn out faces

Bright and early for their daily races

Going nowhere, going nowhere

Their tears are filling up their glasses

No expression, no expression

Hide my head I want to drown my sorrow

No tomorrow, no tomorrow

And I find it kind of funny

I find it kind of sad

The dreams in which I'm dying

Are the best I've ever had

I find it hard to tell you

I find it hard to take

When people run in circles

It's a very, very

Mad World

Mad world

Children waiting for the day they feel good

Happy Birthday, Happy Birthday

And I feel the way that every child should

Sit and listen, sit and listen

Went to school and I was very nervous

No one knew me, no one knew me

Hello teacher tell me what's my lesson

Look right through me, look right through me

And I find it kind of funny

I find it kind of sad

The dreams in which I'm dying

Are the best I've ever had

I find it hard to tell you

I find it hard to take

When people run in circles

It's a very, very

Mad World

Mad World

Enlarging your world

Mad World

 

 

SANGEN: (Michael Andrews' versjon, liker den best)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn som jeg tolker teksten, så handler den mye hva ungdommer kan oppfatte verden som.

At den fort kan bestå av for mye regelmessigheten som man blir lei av, og ikke klarer å vise entusiasme over.

Selve meningen bak sangen synes jeg virker som er ment som en innspirasjon til at du ikke skal sette deg fast i en ond sirkel, men leve livet mens du har muligheten...ellers vil du rett å slett ha vondt av verden!

 

Men teksten er jo ganske åpen, og kan sikkert tolkes på mange andre måter!

 

Donnie Darko er jo en helt fantastisk plass å bruke denne sangen. Alle frasene i sangen gir mening i selve filmen.

"The dreams in which I'm dying, Are the best I've ever had" & "When people run in circles, It's a very, very - Mad World" må være en av de beste gjengivelsene du kan få av Donnie Darko i musikalsk form. Om du ikke forstår hva jeg mener, anbefalerer jeg sterkt boken "The Philosophy of Time Travel".

Lenke til kommentar
Må innrømme at jeg først hørte Gary Jules synge den, men likvel.

 

Kan teksten ut og inn, men skjønner fortsatt ikke helst hva den egentlig handler om.

 

Og etter ha sett Donnie Darko nå er jeg enda mer oppspilt i å skjønne den.

 

Jeg liker best coverversjonen selv :)

Tears for Fears sin faller absolutt ikke i smak hos meg.

 

Teksten for meg handler om å føle seg utilpass.

Utfordringer ved det å være menneske og føle seg alene, i en verden hvor man er dømt til aldri og få total forståelse for hvem man selv er. Legg merke til at rollefiguren Donnie Darko er redd for å dø alene, dette er et tema som tas opp i filmen av psykologen/regresjonsterapeuten hans.

 

"I find it kind of funny, I find it kind of sad; the dreams in which I'm dying are the best I've ever had"

Sannsynligvis et ønske om å flykte fra "virkeligheten" nettopp fordi man ikke føler man hører helt hjemme her, og kanskje det er bedre på den andre siden?

 

Det passer også godt inn i konteksten når det sies at "når folk går rundt i sirkler, er det en gal verden..."

Donnie Darko, eller den man vil identifisere seg med i teksten, er en observatør. Han føler seg distansert fra massen og har den noe egne evnen til å se fra et helt annet perspektiv enn de som er rammet av denne "autopilot-tilstanden" de lever i. Filmen handler for meg mye om å bryte ut av dvale, tenke selv, men også om galskapen det medfører når man risikerer å bli helt innesluttet av det.

 

Sangens tema for meg er ensomhet. Rett og slett.

Så må det jo legges til at det er det jo det som er så fint med musikk da... alle av oss får hvert sitt unike forhold til den, og den betyr så meget forskjellig fra person til person... :)

Lenke til kommentar

Jeg hørte sangen første gang i forbindelse med releasen av Gears of War, så jeg vil alltid forbinde den med det spillet. Som bazukh sier, man legger mening til sanger utifra seg selv, det er ens egne referanser som ligger til grunn for hvordan man tolker inntrykkene man får av en gitt sang. Det er hvertfall en fantastisk fin sang, ingen tvil om det :)

Lenke til kommentar
Ja, alle gir hver sin mening, men det er den grunnleggende meningen jeg ser etter.

 

Ikke meningen å virke teit og kjip nå, men for min del er den grunnleggende meningen den jeg best identifiserer meg selv med i sangen. Fordi den er personlig. Og jeg er ikke slik at jeg liker å koke alt ned til én mening, men skulle jeg satt ett eneste tema på denne måtte det være ordet "alienated" på engelsk. Usikker på hva et tilsvarende ord er på norsk. :hmm:

Lenke til kommentar

 

 

"I find it kind of funny, I find it kind of sad; the dreams in which I'm dying are the best I've ever had"

Sannsynligvis et ønske om å flykte fra "virkeligheten" nettopp fordi man ikke føler man hører helt hjemme her, og kanskje det er bedre på den andre siden?

Denne frasen synes jeg forteller om når Donnie Darko forstår at han er nødt til å dø for å redde verden. At det er den eneste måten han kan skille "Tangent Universe" fra "Primary Universe". At egentlig er dette noe han ikke har lyst til, men at han synes det er det beste som har hendt siden han faktisk redder hele verden.

 

 

Det passer også godt inn i konteksten når det sies at "når folk går rundt i sirkler, er det en gal verden..."

Donnie Darko, eller den man vil identifisere seg med i teksten, er en observatør. Han føler seg distansert fra massen og har den noe egne evnen til å se fra et helt annet perspektiv enn de som er rammet av denne "autopilot-tilstanden" de lever i. Filmen handler for meg mye om å bryte ut av dvale, tenke selv, men også om galskapen det medfører når man risikerer å bli helt innesluttet av det.

Det å gå rundt i sirkler beskriver de forskjellige gjøremålene Donnie er nødt til å gjøre.

Kanskje den forteller oss om hvor dumstridige "The Manipulated Living" er.

Og ikke minst hvordan "The Manipulated Dead" alltid har og alltid vil være der for å hjelpe "The Living Reciever"

 

 

Lenke til kommentar
Ja, alle gir hver sin mening, men det er den grunnleggende meningen jeg ser etter.

 

Ikke meningen å virke teit og kjip nå, men for min del er den grunnleggende meningen den jeg best identifiserer meg selv med i sangen. Fordi den er personlig. Og jeg er ikke slik at jeg liker å koke alt ned til én mening, men skulle jeg satt ett eneste tema på denne måtte det være ordet "alienated" på engelsk. Usikker på hva et tilsvarende ord er på norsk. :hmm:

 

 

Utstøtt?

Lenke til kommentar
Utstøtt?

Alienate kan vel bety så mangt etter hvordan det er satt inni en tekst, kanskje du mener en type sinnsforvirring e.l. akkurat i denne sammenhengen?;p

 

Nei, det å ikke føle seg "lik" som alle andre, at man føler at man ikke hører til.

Ordet "alien" betyr vel så vidt jeg vet (generelt sett) fremmed, eller ukjent?

Lenke til kommentar

Mao utstøtt.

 

Uansett, jeg har ikke gjort opp noen tolkning av teksten, da den egentlig ikke gir mening.

Dette er for meg den typen tekster som gir mest mening for den som skrev sangen (som egentlig alle andre sanger), og de som gir sin tolkning av sangen presenterer bare hvordan de enten vil sangen skal tolkes, eller hva de mener er mest rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...