Rosewell1983 Skrevet 22. august 2008 Skrevet 22. august 2008 ja, jeg hadde et uhell med scooteren min. Fikk den på verkstedet, jeg ringte før stengetid for å skjekka status til mopeden. Da fikk jeg beskjed om at den var fikset, men at mekaniker ikke hadde gått over regningen enda. Det tok han i morgen... Så jeg spør dere hva jeg kan forvente, sånn ca for denne nye sylinderen. Vet det er dyrt, jeg må betale for sylinder og arbeidstimer, men kan jeg forvente at reperasjonen ligger på mellom 3000-4000kr? Værste av alt: *mopeden er kjørt kun 2200km *mopeden er 3-4måneder gammel og jeg har jo trimmet mopeden ved å skifte pottå slik at den går 10km raskere i timen. Så jeg får ikke noe på garantien. Jeg måtte betale alt selv fikk jeg beskjed om. Men prisen får jeg vite imorgen. Har spurt noen andre, men de sier det bare blir veldig dyrt så jeg får jo inntrykk av at det kommer til å ligge nærmere 10000kr enn 2000kr. Så hva sier dere?
Havar14 Skrevet 22. august 2008 Skrevet 22. august 2008 Å sende mopeden uten orginale deler til verksted er noe av det dummeste du kan gjøre! Prisen kan variere voldsom. men hvis mekanikerne er slemme mot deg, kan de si fra til politiet at du har trimma mopen din, da kan du få bot, eller mopeden avskilta
Rosewell1983 Skrevet 22. august 2008 Forfatter Skrevet 22. august 2008 uten orginale deler? uansett, jeg leverte mopeden inn til samme stedet hvor jeg kjøpte den og det samme stedet hvor jeg fikk byttet potta til en uorginal en.
TheKims Skrevet 22. august 2008 Skrevet 22. august 2008 uten orginale deler? uansett, jeg leverte mopeden inn til samme stedet hvor jeg kjøpte den og det samme stedet hvor jeg fikk byttet potta til en uorginal en. Selve sylinderet ligger væll rund 1000 lappen. Det som koster er arbeids penger. Det vanlige er 750 pr time for en bil mek, litt usikker i ditt tillfelle.
Rosewell1983 Skrevet 22. august 2008 Forfatter Skrevet 22. august 2008 uten orginale deler? uansett, jeg leverte mopeden inn til samme stedet hvor jeg kjøpte den og det samme stedet hvor jeg fikk byttet potta til en uorginal en. Selve sylinderet ligger væll rund 1000 lappen. Det som koster er arbeids penger. Det vanlige er 750 pr time for en bil mek, litt usikker i ditt tillfelle. jeg fryktet jo at jeg må ut med flere tusen kroner...jeg blir forsåvidt fornøyd vis jeg kommer meg under 3000-4000kr så vis du snakker av erfaring så lover dette bra for meg. arbeidstimene ligger rundt 700kr ja...Arbeidstimene blir nok dyrere enn selve sylinderen tror jeg. Værste av alt, mopeden klikka på vei til jobb ute på jæren. Jeg klarte ikke å få hjelp ifra folk på jobben så jeg endte med å trille den til sandnes sentrum som ifølge gulesider.no er 10.1km =D de fikk jeg heldigvis hjelp av noen gode folk...
CFM Skrevet 22. august 2008 Skrevet 22. august 2008 Regn med en 3-4000kr. Et komplett trimsylindersett koster i alle fall fra tusenlappen og oppover Men skifta du dyse da du byttet eksosanlegg? Hvis du ikke gorde det er det ikke minste rart den skar seg..
Rosewell1983 Skrevet 22. august 2008 Forfatter Skrevet 22. august 2008 (endret) Hehe gilera, kan du forklare litt mer det med dysa? dessverre så skiftet jeg ikke dysa da jeg fikk byttet potta. kan være greit å ta det opp med mekanikeren imorra. trodde dysa bestemte hvor mye bensin som gikk inn i motoren. Som når jeg skiftet potta fikk jeg beskjed om at hvis jeg ville ha den raskere måtte jeg skifte dysen også... jeg klarer meg me de 10km jeg fikk ekstra ved å bytte dysa. Endret 22. august 2008 av rosewell
CFM Skrevet 22. august 2008 Skrevet 22. august 2008 (endret) Regner med at du fikk dratt turtallet høyere når du fikk byttet eksosanlegg. Da må den ha mer bensin for at den ikke skal skjære seg. Grunnen til det er bl. a at bensina (hvis det er 2-takter) inneholder olje og jo mer oljeholdig bensin, jo mer får du smurt sylinderveggene. Bensina i seg selv kan også virke som kjøling ved at du får fetere blanding med bensin i forhold til luft. Alle vet at luft (oksygenet) brenner og jo mer luft, desto høyere temperatur og hvis dette går for lenge kan f. eks stempelringene brenne seg fast i sylinderveggene og lage riper. Dette kalles varmskjæring. Hvis du er heldig kan det holde med å kjøpe nytt stempel med stempelringer og hone (pusse) sylinderveggene. Da må du ha hakket større stempel enn originalt. Det er helt riktig at dysa bestemmer hvor mye bensin det går inn i motoren, men hvis den er for liten vil du få feil blanding noe som i værste fall resulterer i skjærings. Endret 22. august 2008 av gilera
Rosewell1983 Skrevet 22. august 2008 Forfatter Skrevet 22. august 2008 (endret) Alså med andre ord...Dysa sørger for oljefet bensin inn i sylinder. Og når jeg skfitet potta så mistet sylinder begrensingen som fikk sylinder til å gå litt treigere og dermed går turtallet lenger opp. Og siden dysen ikke ble større og kunne kompensere for dette ved å sprøyte inn mer oljefet bensin så kom varmskjæringen? slik du mente? men, jeg trodde at det å skifte potte ikke skulle ende opp med dette. Ville jo trodd at det var bensintilførsel som bestemte hvor fort stempelet beveget seg eller turtallet da. =D nice....da ryker det med noen peng til mer trimming av moped...men jeg vil da søren ikke få den over 60km/t dette med turtall da, det kan vel forklare hvorfor jeg syns mopeden går mye treigere i oppoverbakker. Endret 22. august 2008 av rosewell
CFM Skrevet 22. august 2008 Skrevet 22. august 2008 (endret) Hvorfor ikke? Du får 4200kr i forenklet forelegg uansett hvor mye trim eller hvor fort den går.. Dysa sørger for at du får nok oljeblandet bensin inn i forgasseren som blander luft/bensin i et riktig forhold og sprøyter det inn i sylinderen. Nå som plomba er vekk er turtallsbegrensningen fjernet og du kan få mye høyere turtall enn før. Da må du ha mer bensin i forhold til luft. Kan også vær lurt å helle en aldri så liten skvett olje i bensintanken (i tillegg til den eksterne tanken) bare for å være på den sikre siden Om det er riktig blanding kan du sjekke ved å skru ut tennplouggen og se på den: Hvis den er hvitaktig så får den for lite bensin i forhold til luft. Hvis den er svart og oljete får den for mye bensin i forhold til luft. Hvis den er nøttebrun og tørr er den perfekt. Endret 22. august 2008 av gilera
Rosewell1983 Skrevet 22. august 2008 Forfatter Skrevet 22. august 2008 Kan jeg unngå å skifte til ny dyse ved å fylle olje oppi bensintanken itillegg til selve oljetanken? hvis ja, hvilket forholdstall skal jeg forholde meg til da?
CFM Skrevet 22. august 2008 Skrevet 22. august 2008 Nei, du må skifte dyse uansett. Litt feter oljeblending er bare for å være på den sikre siden. Jeg kjørte med ca 2.5-3%. Dysenummer bør være ca 10-15% opp fra originaldysa.
Rosewell1983 Skrevet 22. august 2008 Forfatter Skrevet 22. august 2008 (endret) Så når jeg får ny dyse, da skal alt være fint og mopeden skal klare å kjøre noen tusen kilometer til før den klikker? Jeg har en pegeout speedfight 2 2003modell som jeg nå bruker (den er min reserve moped). Den har uorginal potte er jeg sikker på for jeg klarer fint 50km/t på flat vei. speedovaieren har vært ødelagt 2ganger og har kjørt med den ødelagt noen måneder så jeg har litt mindre kilometre enn det jeg ellers skulle hatt på km-telleren. Uansett, den fungerer som min reserve moped og har kjørt minst 50.000km med den og aldri hatt problem med stempelet eller motoren. Helst bare rensk av forgasser og tennplugg det har gått i 3-4ganger iløpet av disse 50.000km. Kan det noe med at den sannsynligvis har plomber inni motoren/svanehalsen? Min hovedmopeden som denne tråden handler om (den som fikk stempel ødelagt) slik jeg forstod det så har den ikke noe plomberinger i motoren. Eneste som var nødvendig å skifte var nettopp eksospotta. Denne heter noe med Ideo Generic hvis jeg leser logoen riktig. Endret 22. august 2008 av rosewell
Rosewell1983 Skrevet 23. august 2008 Forfatter Skrevet 23. august 2008 hentet mopede nå. kom på ca 2500kr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå