Gå til innhold

4870x2 Ytelse og OC Egenskaper


simalarion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har bestilt denne og venter på at den skal sendes. Satser på at jeg får den i løpet av uka.

 

Fikk endelig vannblokka i dag. Den er er et kunstverk!

 

CIMG3559.jpg

 

Har ikke fått montert den enda. Jeg venter på en ny vannblokk til CPU, og jeg orker ikke å demontere hele loopen to ganger på en uke. Men etter hva jeg har sett så langt på diverse fora, skal load-temps holde seg under 50 grader.

 

Hei Pennywise

Har du fått montert delene?

hva slags temp har du på de to gfx kjernene Idle - Load?

 

GPU Temp.(DISPIO)

GPU Temp.(MEMIO)

GPU Temp.(SHADERCORE)

VDDC Slave #1 Temperature

VDDC Slave #2 Temperature

VDDC Slave #3 Temperature

 

er det noen forskjell på kjernene, fint om du kunne svare på det...

Endret av ThePainx
Lenke til kommentar

Hei, fikk problemer under spilling igår i STALKER: Clear Sky, etter å ha klokka kortet til 790/990. Skjermen ble etter 5min spilling helt tullete, og bakken og alt annet på en måte hengte igjen på skjermbildet. Når jeg gikk ut til windows gikk alt greit, og kortet greide seg fint under et par runder i 3DMark06. Har jeg klokka for høyt eller?

 

Har satt klokkeinstillingene tilbake til default og skal holde dem der. Var ikke noe særlig forskjell på ytelse, og dette kortet virker ikke særlig klokkevennlig uansett, så gidder ikke ta noen sjanser.

Lenke til kommentar

Du omprogrammerer BIOS'en når du flasher den, BIOS er et grunnlegende "språk" som forteller komponentene på skjermkortet hvilke spenninger de skal får og hastigheter de skal kjøre på, du har også en BIOS på Hovedkortet ditt, fungerer på samme måte der, så med et program du får lasta ned fra www.techpowerup.com så kan du omprogramere en BIOS som passer ditt skjermkort til de klokkefrekvensene du vil ha, volten og ikke minst vifte hastigheten til forskjellige temp. osv.

 

Etter du har gjordt det så laster du den nye BIOS'en inn på skjermkortet og så er det gjort ;)

 

Det er en liten risk med flashing, selv har jeg aldri vært uheldig og det er alltid mulig å løse det om du skulle være uheldig ;)

 

 

Bare lær deg prosedurene utenat eller skriv de ned på et ark da du må gjøre dem i bline/på en svart skjerm om du ikke har et annet skjermkort ligganes og en ekstra PCIe utgang på hovedkortet ditt :p

Lenke til kommentar

Om de faktisk funker vet jeg ikke da jeg ikke har et kort i 48x0 serien, men den funker iværtfall på 38x0 serien og det er jo faktisk støtte for 48x0 serien.

 

Last ned RBE

 

Også laster du ned en BIOS som funker med ditt skjermkort, evnt bruk GPU-Z og bruk din egen BIOS.

 

And the fun Begins

 

Brea husk at hver kjerne har en egen BIOS, tror jeg iværtfall da det finnes en master og en slave BIOS ;)

 

Edit: Leif

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Har GPU-Z og alt det der. Så når jeg stiller på frekvensene med CCC, så er på en måte de 2 profilene som er oppgitt i ATI OverDrive (1: 4870x2 BenQ FP93G X - 2: 4870x2) BIOS'ene til skjermkortet?

 

En ting til jeg lurer på: I CCC > ATI OverDrive, rett under der man stiller frekvensene, står det: Gjeldende klokkeinnstillinger: GPU-klokke: 507Mhz - Minneklokke: 500Mhz. Hvorfor det?

 

Nesten samme i GPU-Z: på GPU'en som skjermen er koblet til i står det: GPU Core Clock: 750Mhz - GPU Memory Clock: 500Mhz!? Og på den andre GPU'en står det oppført: GPU Core Clock: 507Mhz - GPU Memory Clock: 500Mhz...

 

Hvorfor i alle dager er frekvensene slik?

Lenke til kommentar
En ting til jeg lurer på: I CCC > ATI OverDrive, rett under der man stiller frekvensene, står det: Gjeldende klokkeinnstillinger: GPU-klokke: 507Mhz - Minneklokke: 500Mhz. Hvorfor det?

 

Nesten samme i GPU-Z: på GPU'en som skjermen er koblet til i står det: GPU Core Clock: 750Mhz - GPU Memory Clock: 500Mhz!? Og på den andre GPU'en står det oppført: GPU Core Clock: 507Mhz - GPU Memory Clock: 500Mhz...

 

Hvorfor i alle dager er frekvensene slik?

Dette er noe AMD har gjort for at du skal spare strøm og varme utvikling.

Under 2D så senkes frekvens og volt som gis til kjerne og minne så den går kaldere og drar langt mindre strøm, under 3D så kjøres hastigheten opp til normal eller det du har overklokket den til.

 

Har GPU-Z og alt det der. Så når jeg stiller på frekvensene med CCC, så er på en måte de 2 profilene som er oppgitt i ATI OverDrive (1: 4870x2 BenQ FP93G X - 2: 4870x2) BIOS'ene til skjermkortet?

 

Jepp

Lenke til kommentar

Takk for gode svar :)

 

Er en ting som jeg glemte å spørre om forresten: Kortet mitt idlet på rundt 74-75 grader tidligere idag, så bestemte jeg meg for å rydde plass i kabinettet (Antec 1200), så jeg la alle mulige kabler på baksiden av kabinettet (bak hovedkortet) som da gav mer plass for luftgjennomgangen. Men nå idler kortet på 84 grader! Hva kan det ha seg? Frekvensene er de samme som før forresten..

 

Og noen dager tidligere var faktisk kortet nedi 60- 61 grader i idle.. Noe muffens her synes jeg :o

 

PS: Testa nettopp Stalker: Clear Sky med akkurat samme specs som før, og da spillet loadet gikk tempen NED til 75grader! Under spilling lå jeg på rundt 83-85 grader. ALTSÅ, GPUen ble kjøligere under spilling...Oo

 

PS-2: Slo av spillet. GPU blir kaldere og kaldere, nedi 68 nå, and still counting....

Endret av Slythas
Lenke til kommentar

Merk at det er en powerplay-bug på 4870X2, hvertfall i Vista x64.

 

Når du booter fra scratch(dvs. starter Windows fra bunn av), står kortet i 3D-mode(i 2D i Windows) etter oppstart.

For å løse dette kan man enkelt kjøre et program eller spill som kjører 3D, og avslutte dette, da går kortet i 2D-mode, og klokker seg ned, og da synker temperaturen betraktelig. :)

Lenke til kommentar
Merk at det er en powerplay-bug på 4870X2, hvertfall i Vista x64.

 

Når du booter fra scratch(dvs. starter Windows fra bunn av), står kortet i 3D-mode(i 2D i Windows) etter oppstart.

For å løse dette kan man enkelt kjøre et program eller spill som kjører 3D, og avslutte dette, da går kortet i 2D-mode, og klokker seg ned, og da synker temperaturen betraktelig. :)

 

Akkurat det du sa der som var tilfellet! Før jeg hadde slått på noe som helst av 3d programmer, idlet kortet på det som det vanligvis ligger på under load i spilling. Etter spilling falt det rett på plass hvor det hørte hjemme :)

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir ett slikt kort på meg nå også etterhvert, skal kjøre det med 1920x1200 tenkte jeg, så blir spennende å se på ytelse. :)

men en ting jeg lurte på,

 

hvordan er strømkontaktene? er det 2 x pci xpress eller er det noe nytt som har kommet?

tenkte bare i forhold til eventuelle overganger, kjøpte en corsair 620 watt for ikke så lenge siden, var vel rundt februar, så håpte det gikk, så bare på bildet at kontakten så ikke lik ut den jeg hadde. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...