Gå til innhold

Canal Digital tester nye hastigheter? (40Mbit/s download)


Anbefalte innlegg

litt off topic men er bredbåndet fra canal digital like rævva som adsl? Jo lenger man er fra sentralen jo treigere hastighet får man med adsl. Er det slik med canal digital også? Hva får dere i download hastighet dere som har bredbånd fra canal digital?

 

Jeg tror alle som kan få digitale tv-signaler via kabel av Canal Digital per i dag garranteres opp til 16mbit/s downstream. Ligger du for langt unna "sentralen" deres, får du nok heller ikke digitale tv-signaler. Det er jo samme kabelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med den kommende standarden EuroDocsis 3.0 vil de kunne levere 480/120Mbit eller mere i teorien.

 

Maximal hastighet som er oppnådd ved testing av dette på laberatorier skal være 444/122mbps dette er bare en hastighet en kan nå om en benytter seg av 8 kanaler, Jeg tviler på at de kommer til og benytte seg av 8 kanaler (1 kanal = 55.62mbps ). Så om de da velger og bruke 4 knaler, så vil en kunne oppnå 1:2 ned/opp altså 55.6x4=222mbps og en maximal upstream på 122.8mbps.

 

Jeg vet ikke jeg om Canal Digital benyttet seg av eouroDOCSIS 1.0 eller 2.0 fra før av, men maximal downstream skal være ca 50mbps, CD har max hastighet på 16mbps og Get har max 25mbps. På EuroDOCSIS 1.0 er upstream MAX 10mbps, mens ved bruk av EuroDocsis 2.0 skal upstream-en ha mulighet for og nå 30mbps.

 

 

NB: dette er teoretiske hastigheter, men det sier litt om de praktiske hastighetene i forhold til Canal digital som ligger mer en 50% under den teoretiske hastigheten på mbps,

Så da kan vi kansje tenke oss til hvor de vil ligge i forhold til de teoretiske hastighetene som er nå, etter oppgradering til DOCSIS 3.0

 

 

Gugg.

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar

Du har nok rett i de tallene Guggen. Tok de fra internminnet her og da ble det litt feil på download. Uansett så vil jo f.eks 100Mbit være en kraftig forbedring sammenlignet med det vi har i dag. Det er EuroDocsis 2.0 som brukes pr dato. Det største hinderet for å gå over til 3.0 er tilgang på nok (& rimelig) hardware så vidt jeg har forstått.

 

EDIT: Har forresten også lest om at man muligens kommer til å 'bonde' enda flere kanaler slik at man kan tilby ~1GB. Grunnen til at man 'bonder' kanaler og ikke øker psk-raten er at man vil beholde signal/støyforholdet slik det er i dag.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Ja, Jeg har hørt om den muligheten for og faktsik oppnå ~GB hastigheter.. Men jeg tviler litt på at det vil skje, vertfall fra Canal Digital sin side. Dette er jo egentlig en 'unødvendig' hastighet, fra en ISP sitt syn på saken.

 

Så at denne teorien blir vidreutviklet er det liten sjangs får, da det altids kan være andre veier/løsninger, men dette kommer ann på hva kravene for dette blir.. også hva (forskjellige) ISP-styre(ne) ønsker. =P

 

Edit:

Det jeg ikke skjønner er hvorfor Canal Digital skal ha så fukka lav upstream hastigheter, når alle vet at de har tilgang til og kjøre 1:2 eller 1:4 i forhold til downstream... men så velger de og kjøre 1:20 :| Vertfall ut i fra det yrizan skriver ("Har snakket med canaldigital. 50/2.5 mbit linjen skal lanseres i mnd.")

 

men dette høres nesten for dumt ut til og være sant da. =S

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar
Edit:

Det jeg ikke skjønner er hvorfor Canal Digital skal ha så fukka lav upstream hastigheter, når alle vet at de har tilgang til og kjøre 1:2 eller 1:4 i forhold til downstream... men så velger de og kjøre 1:20 :| Vertfall ut i fra det yrizan skriver ("Har snakket med canaldigital. 50/2.5 mbit linjen skal lanseres i mnd.")

 

men dette høres nesten for dumt ut til og være sant da. =S

 

Dette stemmer 50/2.5 mbits linje, så kan du selvsagt bestille aktiv og få 50/5 mbits.

Tror det er 77 kr ekstra pr mnd.

 

Har snakket med en del mer folk og det ser nok ut som november er mnd der dette kommer.

Jeg håper jo selvsagt på før.

Lenke til kommentar
Håper det blir gode priser for oss i borettslag=)

 

Linjen 50/5 er lansert i noen bordeslag i Oslo nå, resten av landet får den mot slutten av året og i starten av 2009. Kommer litt an på når nettet er utbygd der du bor.

Har også fått tak i de første prisene på denne linjen. Som jeg forstod er dette boretslagspris.

 

ca 1250 pr mnd. for 50/5 linjen.

Lenke til kommentar
Hvis man ser på hva en økning fra 6 til 20Mbit på ADSL2+ koster så er det jo omtrent samme pris, mens her skal man tredoble prisen. Tipper det kommer til å bli en prisjustering temmelig kjapt om det ikke selger.

Med mindre de ikke planlegger å legge inn noe video-on-demand og lignende i prisen. Hastigheten skal vel greie HDTV-kvalitet så.

over 1200,- pr mnd kun for internett er uaktuelt for de fleste tror jeg

Lenke til kommentar

Faktisk så snakket jeg med CD her om dagen. Hastighetene blir oppgradert 1 oktober. Dette gjelder for alle hastighetene unrder 50Mbit.

Og prisen for 50/2,5 ligger på 1447 i mnd. 16 går opp til 20, altså 20/1,6 denne ligger forsatt på 547kr. Helt vill pris på 50Mbit synes nå jeg.

Endret av Indianern
Lenke til kommentar

Dobbel pris for 50/2,5 (5?) er riv ruskende idioti. Ein ting er om det er inkludert full tv-kanal og iptelefoni i den ( då ein Canal+ totalpakke og telefonipakken ( ca 350 i månaden) Men forsatt ein smule høg pris med ca 1000,- i månaden for internettlinja separert.

 

Ser med på altibox si løysning så koster ein 30/30 med tv-basis og iptelefoni 1068,- i månaden.

50/50 åleine koster 1450 og med tv og telefoni 1819,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...