Gå til innhold

Den store Multicom Kunshan M570+ tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jojo, men dette er jo en stasjonær-prosessor, og ikke en mobil en. Den laptopen er mer ment som en arbeidsmaskin enn en som skal brukes til gaming, selv om den er konge til det og.

 

Jeg sier ikke at han ikke skal velge QC, bare at den laptopen kanskje ikke er den ideelle for han.

Lenke til kommentar

280M GTX er jo ikke akkurat bottleneck da. Er vel på nivå med 9800 kortene til deskop. Men hvis han først tenkte på 570, ville jeg ha ventet til denne I7 komputeren, eller til den nye 17 tommeren fra Clevo.

 

Er enig at prossesoren er overkill akkurat nå, da.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En liten kryssposting *kremt*:

 

Jeg har M570+ og jeg er kjempefornøyd, men det er et par ting som du bør være klar over før du kjøper den. Min akk så subjektive erfaring er som følger:

 

Positivt:

Ytelsen er svært god, dette er en av de kraftigste bærbare maskinene (som ikke har to skjermkort) du kan få tak i akkurat nå dersom du konfigurerer den riktig.

 

Byggekvaliteten er svært god, maskinen er solid og vil vare lenge.

 

Kjølesystemet fungerer meget godt, maskinen blir ikke ubehagelig varm selv med kraftige komponenter.

 

Silent Mode eliminerer den verste viftestøyen når man ikke spiller spill.

 

Utvendig design er enkelt og fungerer estetisk godt, her er det ingen blinkende neonlys eller tribals.

 

Negativt:

Kjølesystemet bråker mye. Her fungerer Silent Mode ganske bra, maskinen blir mye stillere selv om man fremdeles kan høre den. Silent Mode bør dog ikke brukes når man spiller nyere spill. Lydnivået på kjølesystemet er etter min mening det mest negative med maskinen.

 

Høyttalerne er dårlige og lydnivået er veldig lavt, men dette er vel et vanlig problem på bærbare.

 

I tillegg spiller vel følgende inn:

Maskinen koster naturligvis mye penger, men man får kvalitet og ytelse igjen for investeringen.

 

Maskinen er ganske stor og tung, og ikke det mest praktiske å bære med seg over alt. På den andre siden får du en stor skjerm og et fullstørrelse tastatur med numpad.

Lenke til kommentar

Nyeste hotkey-drivere på Clevo sin side: Vista (M2.02) og XP (A1.04). Begge ble lagt ut 28. mai 2008.

 

Se ellers http://www.clevo.com.tw/en/e-services/download.asp for andre drivere. Vær obs på at det ikke er alt her som er det nyeste, skjermkortdriverne er for eksempel best å laste ned direkte fra nVidia.

 

EDIT: Jeg bør kanskje nevne at jeg ikke har testet disse driverne selv da jeg ikke bruker hotkey drivere. Det har vært en del snakk om at de ikke fungerer så godt med fullskjermsapplikasjoner, men det er mulig de har ordnet på det nå.

Endret av Te'om
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har tenkt å kjøpe Multicom Kunshan M570+ med følgende komponenter:

 

  • 17" Widescreen WUXGA 1920x1200 blank skjerm (glare)
  • Intel Core 2 Duo P9700 2.8GHZ FSB1066 6MB cache 25W
  • 320GB SATA 7200RPM 2.5"
  • SAMSUNG 4GB SO-DIMM 1066MHz DDR3
  • NVIDIA® GeForce® 9800M GTX 1GB DDR3 skjermkort 55nm

Dette oppsettet koster rundt 17.000,- + frakt. Vil dere si en slik pc vil dra nyere spill på helt grei (medium/high) oppløsning? Spiller mest WoW og har begynt å spille spill mindre og mindre, men regner med å ennå spille WoW en del fremover. Hvordan vil denne funke på WoW tror dere?

 

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar

Det vil ødelegge WoW, positivt altså :)

 

Men du, spør multicom hvorfor GTX 280M er 2200kr dyrere! GTX 280M skal være billigere, samme gjelder GTX 260M. Slik er det i resten av verden.

 

Spør også hvorfor de skriver at 9800M GTX er 55nm, når det kortet ikke eksisterer. Det er 65nm.

Lenke til kommentar
Det vil ødelegge WoW, positivt altså :)

 

Men du, spør multicom hvorfor GTX 280M er 2200kr dyrere! GTX 280M skal være billigere, samme gjelder GTX 260M. Slik er det i resten av verden.

 

Spør også hvorfor de skriver at 9800M GTX er 55nm, når det kortet ikke eksisterer. Det er 65nm.

 

Gode poeng, som jeg vil poengtere dem når jeg evt bestemmer meg for denne pc'n :)

 

Har sett littegrann på denne pc'n også:

http://multicom.no/SystemConfigurator.aspx...t:10567338;fl:0

Er litt usikker på denne. Er ikke det skjermkortet utgått/dårlig? Er i allefall omtrent 10k billigere enn den jeg listet opp på øversiden..

 

Til slutt, du svarte meg ikke på om denne pc'n jeg listet opp først vil klare å kjøre f.eks Crysis på helt ok grafikk..? :)

 

Takk for svar btw! :)

Lenke til kommentar

Den vil klare Crysis på high, iallefall på 1680:1050 oppløsning.

 

Compalen der er veldig bra, når man ser i forhold til prisen. Hardware.no har testet den. Let litt etter den.

 

Den vil klare WoW på maks vil jeg tro. Har ikke så høy oppløsning da. For noen er dette ganske negativt.

Lenke til kommentar

GTX 280M er sant nok billigere å produsere, men Multicom vil nok gjerne bli kvitt det siste de har på lager av 9800M GTX først. Jeg mener dog å huske at 8800M GTX en stund var en god del dyrere enn 9800M GT da det først kom. Uansett, slik konfigureringen til Multicom fungerer får man jo ikke se den reelle prisen til en komponent, kun forskjellen mellom de forskjellige, så kanskje det ikke er GTX 280M som er dyr, men 9800M GTX som er billig?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Joda, cpuen skal både klokke og volte ned når den idler. Muligens er det power options (dersom du har Vista) som ikke er stilt inn riktig. For å sjekke det høyreklikker du på batteriikonet og velger følgende:

 

Power Options -> Change Plan Settings (for den aktiverte planen) -> Change Advanced Power Settings -> Processor power management -> Minimum processor state

 

Dersom denne står på 100% så vil prosessoren ikke klokkes ned ved idling (med mindre du bruker et tredjepartsprogram som for eksempel RMClock til dette). Default settings i de fleste power plans er 5% på minimum processor state.

 

 

En annen mulighet er at du har en prosess som ligger i bakgrunnen og konstant krever prosessorkraft.

Lenke til kommentar
Joda, cpuen skal både klokke og volte ned når den idler. Muligens er det power options (dersom du har Vista) som ikke er stilt inn riktig. For å sjekke det høyreklikker du på batteriikonet og velger følgende:

 

Power Options -> Change Plan Settings (for den aktiverte planen) -> Change Advanced Power Settings -> Processor power management -> Minimum processor state

 

Dersom denne står på 100% så vil prosessoren ikke klokkes ned ved idling (med mindre du bruker et tredjepartsprogram som for eksempel RMClock til dette). Default settings i de fleste power plans er 5% på minimum processor state.

 

 

En annen mulighet er at du har en prosess som ligger i bakgrunnen og konstant krever prosessorkraft.

 

 

Ja beklager, burde kanskje ha nevnt at jeg bruker Windows 7 beta 7600, noe som jeg forresten har hørt blir final no? Uansett, all software er up to date, ingen utropstegn eller feil i devices. Minimum processor state stod på 5% som du sa og system idle process er stort sett 99%

Har undersøkt med både cpu-z og realtemp, prosessor ligger konstant på 2527 MHz 266 x 9.5 (Qx9300). I biosen ser jeg ingen options for å stille på verken EIST eller multipler så jeg begynner å bli litt i tvil på om prosessoren lar seg klokke ned i utgangspunktet :dontgetit:

Lenke til kommentar

Ifølge Intel selv støtter prosessoren EIST. Wikipedia mener også å vite at "Socket P processors are capable of throttling the FSB anywhere between 533-1066 MHz as necessary". Dette er så vidt jeg vet noe alle Intels nyere prosessorer for bærbare skal være i stand til. Dessverre har jeg hverken Windows 7 eller Qx9300 selv (bare si i fra hvis du vil bytte mot en T9600 hehe), men min M570+ med T9600 og Vista Ultimate 64bit klokker seg helt fint ned. Har du prøvd å starte Windows i safe mode (hvis det finnes i Windows 7) og sjekke der? Bare for å eliminere om det er et program som har tatt over throttlingen.

Lenke til kommentar
Ifølge Intel selv støtter prosessoren EIST. Wikipedia mener også å vite at "Socket P processors are capable of throttling the FSB anywhere between 533-1066 MHz as necessary". Dette er så vidt jeg vet noe alle Intels nyere prosessorer for bærbare skal være i stand til. Dessverre har jeg hverken Windows 7 eller Qx9300 selv (bare si i fra hvis du vil bytte mot en T9600 hehe), men min M570+ med T9600 og Vista Ultimate 64bit klokker seg helt fint ned. Har du prøvd å starte Windows i safe mode (hvis det finnes i Windows 7) og sjekke der? Bare for å eliminere om det er et program som har tatt over throttlingen.

 

Safe mode utgjorde ingen forskjell, dvs jeg fikk ikke kjørt hverken cpu-z eller realtemp, men ut fra støynivået å dømme hørtes det ikke ut som det var noen forandring.

Har satt opp vista 64 ultimate i multiboot og der virker speed step som det skal, så da er det vel et driver problem med win 7. Kan vel ikke klage i med at det er fortsatt er beta, men kunne vært greit å fått avklart dette hos flere sånn at jeg var 100% sikker på det ikke bare var her problemet lå. Har ikke prøvd med den siste biosen (1.00.10?)

 

Edit:

Fant ut av problemet.

For de med QX9300 og windows 7, oppdater bios til 1.00.10

Endret av ennyen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...