Gå til innhold

Hvilken klubb har best akademi? (eksl. Ajax)


Shoo

Anbefalte innlegg

One Word - Roma.

 

Blir feil av deg å si det. Men ja, mener nå at Roma kommer foran Colo Colo, f.eks.. Men allikevel, et par hakk under de virkelig store. Det samme med Liverpool også, som jo er laget jeg støtter.

Tja, Aqui, De Rossi, totti er bankers på Roma laget. For fremtiden, av de som blir satset på, har vi også Okaka, Rosi, Curci, Cerci og muligens Simone Palermo. Synes det er rimelig mye å rutte med igrunn jeg.

Men nå skal jeg ikke si supporterinstinktet mitt ikke trår inn, dumt å være "partisk" :p

Roma har jo produsert masse gode spillere i italia som er proffer

Totti

De Rossi

Aquilani

Amelia (spilte hele landskampen i sted)

Pepe (spilte nesten hele landskampen i sted og hele siste landskamp)

Cerci (årets gjennombrudd i serie-B i fjor tror jeg)

D'agostino (spiller på Udinese som ligger på 2. plass. Har storspilt i år og i fjor)

Simone Palermo (meget lovende midtbanespiller)

Daniele Galloppa (u21 og u23, allerede førstelagsspiller på midtbanen til Siena i serie-a

Helguera skal visstnok ha vært i Roma en gang, har lite informasjon om dette

Davide Petrucci, hengende spiss som manu stjal i år, har fått mye skryt av manu's trenerteam

Curci (italias tredjekeeper, er på lån hos Siena, er vel landslagets framtid)

Ferronetti (spiller på Udinese, har spilt glimrende denne sesongen og i fjor, veldig god back.

 

Her har jeg nevnt noen.

Til tross for at jeg synes Roma har topp 5-10 akademier så synes jeg Parma har det beste, samt Ajax og Barcelona. Maken til spillere som Parma produserer, det er helt vanvittig. Gidder egentlig ikke å ramse dem alle opp, får gjøre det en annen gang

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spillere som har kommet ut av Manchester uniteds akademi og blitt proffer.

 

Adnan Ahmed

Arthur Albiston

John Aston, Jr.

Phil Bardsley

David Beckham

George Best

Jackie Blanchflower

Shay Brennan

Wes Brown

Alex Bruce

Roger Byrne

Nicky Butt

Johnny Carey

Bobby Charlton

Eddie Colman

Kenny Cooper

Sylvan Ebanks-Blake

Duncan Edwards

Jonny Evans

Darren Fletcher

Bill Foulkes

Darron Gibson

Ryan Giggs

Johnny Giles

Keith Gillespie

Shaun Goater

Brian Greenhoff

Jonathan Greening

David Healy

Danny Higginbotham

Mark Hughes

David Johnson

David Jones

Ritchie Jones

Brian Kidd

Jovan Kirovski

Lee Martin

Sammy McIlroy

Paul McShane

Gary Neville

Phil Neville

Jimmy Nicholl

John O'Shea

David Pegg

Gerard Piqué

David Platt

Kieran Richardson

Mark Robins

Giuseppe Rossi

Robbie Savage

Paul Scholes

Ryan Shawcross

Jonathan Spector

Nobby Stiles

Dennis Viollet

Norman Whiteside

 

De tidligere årene har de vært flinke med spillerutvikling, men har blitt dårligere i det siste. "Class of 92" er jo legendariske...venter på de neste storstjerne som er egenproduserte, men tror vi må vente lenge...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Barcelona har vel Europas beste akademi, ihvertfall i øyeblikket. Denne sesongen har de 10 egenproduserte spillere i A-stallen, som er høyere enn noe annet lag jeg kan komme på i farten. (Manchester United har 7 dersom man regner de som faktisk spiller i PL i praksis - siden det ikke er noe tak på størrelsen av A-stallen i PL, slik som det er i Spania, har de mangle flere "på papiret").

Lenke til kommentar

Det er totalt irrelevant hvor mange egenproduserte spillere en klubb har viss dem ikke får spille, Barca har mange egenproduserte spillere men alle de 10 får ikke spille.

Bare for en liten indikasjon, ihvertfall ifølge wikipedia, så har United hele 11 registrerte spillere på sitt førstelag, Linksy. :)

 

Hvis du ser på de 11 United har så sier det seg selv at alle ikke får spille like mye, Ben Amos, Welbeck, Gibsy, Chester, Gray - er spillere som neppe får flere kamper ;)

 

Av de jeg kan komme på som får spille og er egenproduserte på barca er:

 

Leo Messi, Bojan, Xavi, Iniesta, Pique, Puyol, Victor Valdes = 7.

 

United: Neville, O'Shea, Fletcher, Brown, Scholes, Giggs, Evans, pluss så var vi Campbell på utlån som sikkert hadde fått noen kamper ;)

Lenke til kommentar
Av de jeg kan komme på som får spille og er egenproduserte på barca er:

 

Leo Messi, Bojan, Xavi, Iniesta, Pique, Puyol, Victor Valdes = 7.

 

United: Neville, O'Shea, Fletcher, Brown, Scholes, Giggs, Evans, pluss så var vi Campbell på utlån som sikkert hadde fått noen kamper ;)

 

Leste du i det hele tatt innlegget mitt? Barca hadde hatt flere egenproduserte spillere totalt i A-stallen dersom det ikke hadde vært en grense på størrelsen av stallen i La Liga. Det er det ikke i PL, derfor er også B-lagsspillere offisielt med i A-stallen, selv om de kanskje aldri brukes på førstelaget i løpet av en sesong.

 

Det er flere enn de du nevner som er egenproduserte og spiller for Barca:

 

Sergio Busquets (ofte), Victor Sanchez (i ny og ne), "Pedrito" Rodriguez (i ny og ne), Albert Jorquera (sjelden).

 

Alle disse har fått spilletid i år med unntak av Jorquera som for øyeblikket er tredjekeeper. Uansett holder da det jeg har skrevet før vann; Barca har 10 egenproduserte spillere i A-stallen som har fått spilletid så langt i sesongen 2008. Medregnet Jorquera har de 11 totalt.

Endret av stonebro
Lenke til kommentar

Hehe, tviler sterkt på at Barca hadde tatt med flere i troppen og som hadde fått lov å spile ;)

Alle de jeg nevnte på United spiller jevnlig (altså de 7), og ikke i "ny og ne".

Angående de 3 du nevner så har du rett i det du sier ;)

 

Så jeg kan kanskje gå med på at Barca har et bedre Ungdomsakademi enn United, men 3 de sistnevnte spillerene gjenstår å se om får spilletid :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synes Manchester Uniteds akademi begynner å se veldig bra ut. Nå begynner vi å se flere talenter som har kommet opp fra akademiet. Er jo ikke mange dagene siden vi så Danny Welbeck's suser i krysset fra 25 meter, og Fraizer Campbell ser også ut til å utvikle seg til å bli en stor spiller. Tror det kan love veldig bra med tanke på Uniteds fremtid.

Lenke til kommentar

Er "morsomt" å se folk dra frem egneproduserte spillere når de ikke er i nærheten av det lag som f.eks Ajax og Barca har kommet med så langt. Det samme går for andre engelske lag, selv West Ham United som jo er gode til å bringe frem egenproduserte spillere. Men ja, Manchester United har en god ungdomsmønstring, men det nok enda et stykke fra lag som Ajax og Barca. Enkelt og greit.

 

Ut av de United-spillerne som blir nevnt i tidligere innlegg, så er det vel "bare" G. Neville, P. Neville, Beckham, Scholes, Giggs og Butt som er velrespekterte egenproduserte spillere. Brown, D. Fletcher, Evans, Welbeck og O'Shea er da vel spillere som strengt tatt spiller annen-fiolin i laget til Manchester United.. Ok, kaaanskje ikke Brown, Fletcher og O'Shea da.. Til tross for de her spillerne + "the golden age" hvor Manchester United hadde noen sinnsykt gode spillere å vise frem til, så er det allikevel ikke nok til å matche lag som f.eks Ajax og Barcelona. Kan forøvrig ta Barcelona, som har disse å vise frem, itillegg til nevnte Messi & co.:

- Cesc Fabregas

- Sergio Garcia

- Pepe Reina

- Gabri

- Fernando Navarro

- Luis Garcia

 

Apropo Barca, så er det nå slik at nevnte spillere som Busquets, Victor Sanchez og muligens også Pedro Rodriguez er alle spillere som mest sannsynlig vil få vist seg frem i tiden som kommer. Men ja, Barcelona har nå uansett kommet med mer enn hva Manchester United har gjort opp igjennom årene. Ajax er uansett hakket foran Barcelona vil jeg påstå. Sett over historien alt i alt da. Så ja, det er vel igrunnen liten vits i å argumentere mot at Ajax er det ledende laget til å egenprodusere svært så gode og lovende spillere opp igjennom historien. Etter Ajax er nok Barcelona.. Hvem som derimot er mest solid i England på det her kan jo diskuteres, men det ville isåfall vært litt "off-topic".

 

En annen klubb som bare må bli tatt med er; Argentinos Juniors! Utrolig hvilken spillere de har produsert til tross for at de er en relativ liten klubb. Se bare her:

 

- Diego Armando Maradona

- Julio Arca

- Sergio Batista

- Fernando Cáceres (ex-Valencia)

- Esteban Cambiasso

- Fabricio Coloccini

- Juan Román Riquelme

- Juan Pablo Sorín

- Diego Placente

- Fernando Redondo

 

Ganske imponerende liste for en relativ liten klubb, syns nå jeg. :o Alle de overnevnte er spillere de fleste med interesse for fotball har hørt om.

Lenke til kommentar

Tehe, du er ihvertfall veldig enig med deg selv - det skal du ha :)

 

Nå skal det sant sies at det ikke er Barcelona som skal ta på seg "ansvert" ved å ha "fostret" opp de nevnte spillerene, de har enten sliti benken og seinere dratt ut. Esteban Cambiasso er like mye selv utviklet fra Real Madrid sin side som f.eks Cesc Fab.

 

Nå sier jeg ikke akkurat at Barca har et dårlig ungdomsakademi (på langt nær) ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Per dags dato tror jeg faktisk Sevilla har det beste akademiet. Altså bedre enn Ajax også! En god del spillere har ihvertfall forsvunnet derifra og til større klubber, som regel til enorme summer også. Ajax har for all del fostret opp mange gode spillere, men det begynner å bli en stund siden sist gang de fikk opp en stor spiller. Da snakker jeg om en som blir ansett som en av verdens beste i sin posisjon, ikke middelmådigheter som van der Vaart eller håpløsheter som Huntelaar.

 

Jeg kan heller ikke komme utenfor Barcelona som får opp stortalent etter stortalent. Ei heller Real Madrid bør glemmes. De har stagnert en del de siste årene når det gjelder stortalenter, men det kommer allikevel mange dugendes spillere derifra; de la Red, Granero, Mata, Arbeloa osv

 

Uten at jeg har så mye oversikt over dette vil jeg også nevne Boca Juniors og River Plate som later til å fostre opp enhver argentiner som spiller i Europa. I Italia som jeg heller ikke har så mye oversikt over er det nok ennå flere klubber som kan melde seg på i konkurransen!

 

Engelske klubber og deres akademi, kan vi liksågodt avskrive med en gang :p

Lenke til kommentar
Per dags dato tror jeg faktisk Sevilla har det beste akademiet. Altså bedre enn Ajax også! En god del spillere har ihvertfall forsvunnet derifra og til større klubber, som regel til enorme summer også. Ajax har for all del fostret opp mange gode spillere, men det begynner å bli en stund siden sist gang de fikk opp en stor spiller. Da snakker jeg om en som blir ansett som en av verdens beste i sin posisjon, ikke middelmådigheter som van der Vaart eller håpløsheter som Huntelaar.

 

Jeg kan heller ikke komme utenfor Barcelona som får opp stortalent etter stortalent. Ei heller Real Madrid bør glemmes. De har stagnert en del de siste årene når det gjelder stortalenter, men det kommer allikevel mange dugendes spillere derifra; de la Red, Granero, Mata, Arbeloa osv

Hva slags BS Crap prøver du å få frem? Du kaller både VDV og Huntelaar middelmådigheter, mens spillere som Arbeloa og lignende er "dugende"?

Statistikken for Huntelaar er i særklasse, selv om jeg har mine tviler på at han lykkes i RM (Men dette blir synsing). VDV Har tidligere bevist at han kan være en verdensklasse spiller ;)

Lenke til kommentar
Hva slags BS Crap prøver du å få frem? Du kaller både VDV og Huntelaar middelmådigheter, mens spillere som Arbeloa og lignende er "dugende"?

Statistikken for Huntelaar er i særklasse, selv om jeg har mine tviler på at han lykkes i RM (Men dette blir synsing). VDV Har tidligere bevist at han kan være en verdensklasse spiller ;)

Hehe. Vil nok si at det ikke er stor forskjell på dugendes og middelmådig. Derfor legger jeg van der Vaart i samme gruppe som Granero, de la Red og de andre jeg nevnte, selv om jeg faktisk har den mening at de andre i den gruppen er bedre enn van der Vaart. ;)

 

Det lille Huntelaar har vist hittil i Real Madrid har hvertfall ikke imponert meg. Har heller ikke blitt særlig imponert over hans målsnitt i nederland. Mange andre før han har greid nogenlunde det samme og senere falt igjennom i en større liga. Selv om utsagnet mitt nok var en anelse kraftfullt, ser jeg allikevel på han mer som en flopp en potensiell stjernespiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...