Gå til innhold

Ikke diskuter med moderatorene!


Anbefalte innlegg

Akkurat så lenge klarte du å fange oppmerksomheten min :no:

Det kan være en idé å i det minste være villig til å høre på hva de du diskuterer med har å si om du ønsker å fremstå som seriøs. Å bare avfeie et seriøst svar til deg med kommentaren om at det ikke fanget oppmerksomheten din... virker det da som du på noen som helst måte er interessert i å få et resultat ut av diskusjonen annet enn kverulering?

 

Du og andre her inne som er kritiske til modereringen her på diskusjon.no, har flere gode argumenter (flere av disse tingene jobbes det med). Men da bør det pakkes litt mer seriøst inn, slik at vi faktisk ser kritikken som seriøs og konstruktiv, og dermed tar den til oss.

 

Dette er ikke et personangrep, men et tips til deg og andre om at når kritikk legges frem på en konstruktiv måte, og man er villig til å faktisk diskutere det fremfor å avfeie seriøse svar, så er det lettere å få gjennomslag for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akkurat så lenge klarte du å fange oppmerksomheten min :no:

Det kan være en idé å i det minste være villig til å høre på hva de du diskuterer med har å si om du ønsker å fremstå som seriøs. Å bare avfeie et seriøst svar til deg med kommentaren om at det ikke fanget oppmerksomheten din... virker det da som du på noen som helst måte er interessert i å få et resultat ut av diskusjonen annet enn kverulering?

 

 

Joda, men hvis vedkommende oppfatter en slik kommentar som avgjørende for mitt innlegg, forbeholder jeg meg retten til å gjøre akkurat det samme. Tror egentlig moderatorene her forventer at folk skal hoppe lykkelige rundt her, mens de holder hverandre i hendene, og er enige om det aller meste som måtte være. Er man uenig, tar man først av seg hatten, gjerne i flere tråder, for deretter å bukke til de som måtte være moderator, eller for den saks skyld de som fremstår som forumets løpegutter, før man kremter frem et argument, så innpakket i bomull at poenget kun oppfattes av de mest interesserte. Og selvfølgelig må man tåle juling, over flere sider etterpå. Og er man uheldige og svarer i samme tone, ja da vanker det advarsler og trusler om både det ene og det andre.

Rart jeg ikke tar modereringen her inne seriøst...

Lenke til kommentar
Joda, men hvis vedkommende oppfatter en slik kommentar som avgjørende for mitt innlegg, forbeholder jeg meg retten til å gjøre akkurat det samme.

Det var DU som kom med en useriøs slengbemerkning om Øst-Tyskland, og allikevel fikk du et seriøst svar. Men på bakgrunn av at han kommenterer bemerkningen om Øst-Tyskland så gidder du ikke lese svaret hans?

 

Jeg har sett en rekke tråder der moderatorer og brukere har "kranglet så busta fyker" uten at verken bruker eller moderator blir rapportert eller får advarsler, og uten at moderatoren kommer med trusler mot brukeren i tråden. Selv har jeg hatt ganske kraftige diskusjoner med brukere uten at jeg verken truer med advarsler eller utestengelse. Hvis det har skjedd deg en rekke ganger, så bør du ta en liten gjennomgang av dine egne innlegg, og se om det kan være en grunn til at akkurat du opplever det, når så få andre opplever det samme? (for ordens skyld... jeg har ikke lest over dine innlegg, og dette er bare et løst tips).

Lenke til kommentar

Kvar har eg sagt at eg oppfatter kommentaren som avgjerande for ditt innlegg? Eg skreiv jo ganske klart at det er ein [sitat]slengbemerkning[/sitat]. Resten av ditt innlegg svarte eg på etterpå.

 

Det er fullt mogeleg å ytre sine meiningar utan å bruke ordlag som strider med retningslinjene. Dei aller fleste klarer det her inne, kvar einaste dag. Kva du meiner med "juling over flere sider etterpå" forstår eg ikkje heilt. Er det snakk om moderatorer eller andre brukarar? Om ein moderator har reagert på eitt eller fleire av dine innlegg i ein diskusjon der andre er innvolverte og bidrar med innlegg av same grad som ditt så skal det slås ned på. Om det ikkje blir gjort så veit du kvar Rapporter-knappen befinner seg.

 

Igjen må eg få presisere at dette er eit stort forum å halde styr på. Spesielt i trådar om politikk og religion er det vondt å moderere likt. Det hagler med innlegg og er bortimot umogeleg å få heile oversikten. Når to eller fleire brukarar har ein form for vendetta mot kvarandre vil dei dra fram kommentarer den andre har kome med for lenge sidan, den andre parten gjer det same. Me må ta det som blir oppdaga og rapportert, det er ikkje alltid me har kapasitet til å ta eit dypdykk i arkivet for å finne historikken mellom to brukarar.

 

Det er lov å være uenig i det me gjer, det er faktisk lov å kome med tilbakemelding om at det er noko du ynskjer me bør endre på, men du kan ikkje kreve at noko blir endra og tilpassa dine meiningar. Me har lagt ei grense på kva som er akseptabel språkbruk på forumet. Noko 100% definert linje er det umogeleg å setje, difor må ein del tilfelle bli behandla individuelt.

Lenke til kommentar
Jeg har sett en rekke tråder der moderatorer og brukere har "kranglet så busta fyker" uten at verken bruker eller moderator blir rapportert eller får advarsler, og uten at moderatoren kommer med trusler mot brukeren i tråden.

Heh. Jeg kan jammen meg bekrefte det. Jeg har personlig hatt et par skikkelig opphetede debatter med et par moderatorer, og en gang gikk jeg faktisk så langt at jeg kalte moderatoren en kverulant kranglefant som kom med stråmannsargumenter ;) Men jeg begrunnet det jeg sa.

Lenke til kommentar
Jada jeg har prøvd. Men jeg har ingen som helst tro på at noen som helst i forumstyret vil se saken fra min side. Men pytt, pytt. Dette er da ikke noen stor sak. Hadde det dreid seg om prestisje fra min side, hadde jeg for lengst tatt i bruk andre virkemidler. ;)

Du er rett og slett forutinntatt altså? Siden du ikke har noen tro på at systemet fungerer? Og jo, det er bare å innrømme at det er en stor sak for deg. Du har sterke meninger og det er vel og bra, du elsker debatt og å fremme ditt syn - og det er også vel og bra.

 

Hvorfor ikke bare innrømme at det ER en stor sak for deg dette her? Det er ingen skam i å være engasjert :).

 

Joda, men hvis vedkommende oppfatter en slik kommentar som avgjørende for mitt innlegg, forbeholder jeg meg retten til å gjøre akkurat det samme. Tror egentlig moderatorene her forventer at folk skal hoppe lykkelige rundt her, mens de holder hverandre i hendene, og er enige om det aller meste som måtte være. Er man uenig, tar man først av seg hatten, gjerne i flere tråder, for deretter å bukke til de som måtte være moderator, eller for den saks skyld de som fremstår som forumets løpegutter, før man kremter frem et argument, så innpakket i bomull at poenget kun oppfattes av de mest interesserte. Og selvfølgelig må man tåle juling, over flere sider etterpå. Og er man uheldige og svarer i samme tone, ja da vanker det advarsler og trusler om både det ene og det andre.

Rart jeg ikke tar modereringen her inne seriøst...

Hehehehehehehhe. Det her var innlegget sitt. Kan du komme med konkrete eksempler? For dette er ren synsing, og uten konkrete eksempler så kommer du ikke langt.

 

Skal legges til at enkelttilfeller ikke skaper et forum. At det ikke er hele forumet. Så tanken din ang hva du mener om forumet er så feil og på bærtur at du rett og slett burde tenke deg litt om. Evt backe det opp med så mange konkrete eksempler at du faktisk klarer å bevise de påstandene du kommer med i det innlegget her.

 

For å summere opp: Det innlegget jeg siterer fra deg nå stemmer overhodet ikke med virkeligheten på diskusjon.no - det er rett og slett - slik jeg ser det pisspreik. Og jeg kan med glede hente sannhetsvitner som er enige med meg. Men tar meg friheten til å vente til du kommer med konkrete eksempler som backer opp dine store påstander.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Ja kunne vært greit om han siterte det han mente var over streken. Det er jeg enig i. Slik er det ikke noen misforståelse om hva som var problemet.

Det blir sitert i advarselsrapporten, men med mindre bruker samtidig blir utestengt ( slik at utestengelsesforklaringen blir gitt på epost ) er det ikke vanlig å skrive forklaringen i meldingen som forteller om advarselsøkningen, siden forklaringen er tilgjengelig ved å trykke på prosenttallet på en av sine poster eller i profilen.

 

Problemet er at språket ikke trenger å være fargerikt i det hele tatt. Problemet er at det 99% av moderatorene slipper igjennom, ikke slipper igjennom hos et enkeltindivid her inne. Nå skal det sies at han har sluttet med å moderer tråder han selv deltar i, men ærlig talt, hvem tror at en annen moderator går i mot når vedkommende sender sine klager til en moderator. Selvfølgelig ingen.

Grunnen til første del er at vi i moderatorteamet er veldig forskjellige. Vi har kvinner, menn, yngre, eldre, blå, rød og firkantet, og siden vi også tråler gjennom forskjellig informasjon danner vi forskjellige inntrykk av forumets problemer. Jeg er f.eks nesten aldri i spilldelen av forumet og hadde ikke reagert dersom noen hadde skrevet en slengbemerkning om fanboys, men slike kommentarer forsøpler og forgifter vistnok tråder i den delen så mye at en av de faste moderatorne der gjerne hadde fjernet posten og dersom moderatoren også kjenner til posterens historikk ender det muligens i advarselsøkning eller til og med utestengeslse. Forumet har et par naturlige inndelinger som politikk, økonomi, religion, spill og mobil, og disse krever erfaring og ekspertise for å holde rene, og så lenge moderering blir gjort på frivillig basis er det vanskelig å tvinge alle til å lese og moderere like mye i alle kategorier.

 

Og når det gjelder siste del er det ingen selvfølge, og en del av diskusjonen på intraforumet omhandler nettopp det at moderatorne har til tider helt forskjellig oppfattning av rett og gal reaksjon. Som ny moderator er du nok mer ydmyk og har vanskeligere for å være uenig eller moderere motsatt av det en annen moderator gjør, men etter hvert når du får erfaring står du sterkere på din mening og modererer etter egne tolkninger av regler og føringer gitt ovenfra. Og moderatorstabben på diskusjon.no er imponerende erfaren. Jeg har vært moderator i snart to år, og jeg er i den nyere delen av spekteret med bare 7-8 navn etter meg, antall moderatorhandlinger er også tusenvis på tusenvis, så jeg vil tro at situasjonen du tegner hvor moderatorer rotter seg sammen er ganske urealistisk.

 

Hilsen JohndoeMAKT, the deletor of posts.

 

EDIT:

Når det er sagt oppfordrer jeg alle å rapportere alt de mener er upassende. Upassende poster av brukere rapporteres med rapportknappen eller PM til en moderator, og upassende poster eller handling av moderator skjer på epost til forumstyret. Å rapportere en moderator til forumstyret skal heller være noe å være redd for, den dagen det er situasjonen er nok den dagen jeg og flere andre moderatorer enten skaper revolusjon eller gir opp stillingen. :)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Dette er nok en liten bommert. Vi har klare føringer om at enkeltsaker ikke tas offentlig (dette også av hensyn til vedkommende som er blitt moderert) og vi har i tillegg en egen tråd hvor man kan, på generell basis, som man kan finne her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=568988 (les gjerne førsteinnlegget).

 

Det er ikke slik at bukken passer havresekken her, om man er uenig i en enkeltavgjørelse eller på en eller flere moderatorer så sender man en e-post til [email protected] så vil de som er satt til å vurdere moderatorjobben ta seg av det. Våre moderatorer er primært satt til å forsvare diskusjonen som foregår på forumet (fra spam, trolling, personangrep osv), samt at de gjør unna ryddejobbene.

 

Nå kan man gjerne diskutere på generelt grunnlag om våre moderatorer er flinke til å føre en dialog med, enten på pm eller på forumet generelt. Men enkeltsaker henges ikke ut til tørk. Så fortsett gjerne (på generelt grunnlag) i den nevnte tråd, eventuelt skal jeg se om denne tråden kan åpnes igjen med et mer generelt utgangspunkt hvor det ikke er personkjekling og enkeltsaker i fokus, men det prinsipielle bak. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...