Gå til innhold

Er religiøs og Schizophrenia det samme?


Er religion og Schizophrenia det samme?  

20 stemmer

  1. 1. Er religiøs og Schizophrenia det samme?

    • Ja
      9
    • Nei
      8
    • Vet ikke
      3


Anbefalte innlegg

Dersom en person opplever symptomer som dette kalles det schizophreni, dersom flere deler denne personens symptomer/livsfilosofi kalles det religion.

 

Serriøst, dette er noe av det psykologer ser på. Dersom det finnes allmenn aksept for et tilsynelatende ulogisk verdensbilde kan det ikke regnes som en psykisk lidelse. Men både religiøsitet og schizophreni deler mange likhetstrekk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom en person opplever symptomer som dette kalles det schizophreni, dersom flere deler denne personens symptomer/livsfilosofi kalles det religion.

 

Serriøst, dette er noe av det psykologer ser på. Dersom det finnes allmenn aksept for et tilsynelatende ulogisk verdensbilde kan det ikke regnes som en psykisk lidelse. Men både religiøsitet og schizophreni deler mange likhetstrekk

Kollektivt organisert schizophreni da med andre ord?

 

Dersom jeg får AIDS...jeg bli ikke noe friskere av at jeg starter en UFO-AIDS-kult som sier at AIDS er "en åndelig opplevelse" og at det er kun de som har AIDS som blir strålet opp og får evig liv :blush:

Jeg blir ikke noe friskere av at jeg får med meg hele Norge og smitter de på samlebånd :D

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Mystikkere/folk som driver med avansert meditasjon går igjennom mye som ligener på sumptomer av galskap som halusinasjoner, total oppløsning av personligheten etc. men på en kontrolert måte hvor man har en ganske stor grad av oversikt og i tillegg noen gode sikkerhetsmekanismer som kan bringe folk tilbake på jorda raskt. Mystikkere opplever ekstrem klarhet der de gale opplever kaos og rot. Mystikere represneterer, slik studier av munkers hjerner har vist, eksepsjonelt god mental helse.

 

Det er forøvrig et fenomen som heter Dark night of the soul som de fleste må gjennom før de når første nivå av nirvana. Det er en, for en god del folk, grusom fase med eksistensiell depresjon og total fortvilelse og ekstrem angst. Dette går iimildertid helt over når man mediterer seg opp til neste nivå og derfra er veien til første nivå av nirvana meget kort. Mankan også forutsi nøyaktig når dark night of the soul inntreffer hvis man har god kjennskap til metoden en person bruker og den metoden er godt kartlagt. Inenn Vipassana meditasjon vet man for eksempel at når noen krysser det som kalles the arising and passing away som er en ganske lett gjenkjennlig episode så inntreffer the dark night noen få dager eller uker etterpå. Det man ikke så lett kan forusti er om the dark night oppleves som en liten nedtur eller den mest grusomme depresjon. The dark night sees av mange som en slags kjærsild hvor man tenker seg at egoet på et hvis blir brent bort.

 

Boken yoga and psychotherapy av swami rama tar opp disse tingene på en god måte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...