Gå til innhold

Er religiøs og Schizophrenia det samme?


Er religion og Schizophrenia det samme?  

20 stemmer

  1. 1. Er religiøs og Schizophrenia det samme?

    • Ja
      9
    • Nei
      8
    • Vet ikke
      3


Anbefalte innlegg

Dette er en respons til "Er ateisme det samme som materialisme?"

 

Er religiøs og Schizophrenia det samme?

Eller er religion en form for kollektiv Schizophreni?

 

Eugen Bleuler (1857–1939) coined the term "Schizophrenia" in 1908

 

Symptoms

1. Hallucination: Seeing, hearing, tasting, smelling, and feeling things, which are not there.

2. Delusions: Thoughts that do not make sense.

3. Improper behavior: Person does things that do not make sense.

4. Formal thought disorder: Thoughts are confused and mixed up.

This can cause a person to say things that do not make sense, and to think in illogical ways.

http://simple.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia

 

 

1. Religiøse over hele verden hevder å føle guds og/eller den hellige ånds nærvær uten at dette kan bekreftes.

2. religiøse skrifter strider i mot vitenskapen og er svært ulogisk.

Dette innrømmer også enkelte kristne, men de mener guds vei er uransakelig.

Eller "hvem er du som stiller spørsmålstegn ved gud".

3. Dette illustrerer vell det meste:

http://uk.youtube.com/watch?v=07cmMhQxjfg&...feature=related

4. Det samme gjelder dette:

http://uk.youtube.com/watch?v=9pkM1YE7M34&...feature=related

 

 

Slik jeg ser det er det 2 muligheter.

1. Dersom religiøse har rett, er de friske.

2. Dersom religiøse tar feil, lider de av Schizophrenia

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette går selvsagt ikke an å si. Man kan f.eks. gjerne si "Hitler var gal" men "Alle i Tyskland var gale" blir selvsagt meningsløst.

 

Jeg tror at en stor del av diverse "profeter" kan ha hatt ymse mentale problemer, men dette betyr ikke at de ikke kan ha en påvirkningsevne på normale mennesker som på en eller annen måte ikke benytter seg av sin kritiske sans.

Lenke til kommentar

Hva med religiøs og lettlurt da? (Dette er ment som tull bare så det er sagt, så slipper vi kjedelige reaksjoner....)

 

:)

 

 

En kan jo nesten lure. Som jeg sa i en tråd her så har jeg diskutert mye med en god venn av med som er kristen og det som slår meg når jeg så denne tråden er at det ligner på schizophrenia det han "lider" av....

 

For på den ene siden er han godt utdannet og smart og reagerer og resonderer normalt på alle andre ting bortsett fra når vi kommer over på den...

 

... andre siden, når vi snakker religion og tro, så er han totalt blottet for fornuft, han VIL liksom ikke se selv om det ligger rett foran ham, klart som glass! Nesten som to personer noen ganger....

 

Merkelig! Kan det være at det er nære bånd mellom religiøs og full av frykt da? De fleste kristne er jo fulle av frykt for at guden deres skal komme og ta dem, men når det er sagt tror de vel heller lite på monstre, troll, nøkken, tannfeer osv, gjør de vel? Så den teorien faller litt på eget sverd... :no:

 

Eller kan en jammen begynne å lure. På den ene siden verdens fineste og mest fornuftige mennesker, på den andre siden verdens mest ufornuftige, ulogiske mennesker som klarer å tro de på noe som de ikke i sine villeste fantasier ville trodd på hvis en hadde servert dem en lignende historie i dag. Som det flygende spagetti monstret, russels teapot eller noe lignende absurd... Men etter hva jeg har skjønt vil alle som ikke er oppvokst med dette og som ikke tror på slikt syntes det er rart at noen faktisk tror på slikt og jeg er redd jeg er der... :)

Lenke til kommentar
“If you talk to God, you are praying. If God talks to you, you have schizophrenia.” - Thomas S. Szasz, Ungarsk Psykiater og Akademiker.

Faktisk et argument jeg brukte under diskusjonen med min kristne venn.

"Hvis du hørte en stemme i hodet ditt tror du da at det er gud som snakker?" spurte jeg og han svarte ja.

"Men hvis den samme stemmen, som du tror er gud,sa at du skal gå inn til naboen og slakte dem ned alle som en fordi de grillet og spiste gris rett før på kvelden, ville du gjort det da...?". Han svarte at det kom an på.... og ville ikke snakke om det noe mer...

 

Litt skremmende syntes jeg og er plutselig glad for at han ikke bor ved siden av meg... he he.. :)

Lenke til kommentar
Det er helt klart at mange fundamentalistiske og ekstreme kristne / religiøse har symptomer som tyder sterkt på schizo, interessant. Men jeg tror ikke schizo er så utbredt, det ville jo vært flere hundre tusen mennesker bare i Texas.

Ikke nødvendigvis. De som bestemt mener de er profeter (Joseph Smith jr) er kanskje det, men fundametalister og ekstreme mener i utgangspunktet ikke at Gud snakker til dem på den måten. Selvfølgelig fins det unntak. Det fins mange ateistiske schizofrene også. Jeg vil tro at det er ganske likt fordelt mellom religiøse og ikke-religiøse.

Lenke til kommentar
Det fins mange ateistiske schizofrene også. Jeg vil tro at det er ganske likt fordelt mellom religiøse og ikke-religiøse.

 

Religiøse grublere er visstnok overrepresentert på diverse asyl.

 

Jeg tror det har mest med at schizofrene tiltrekkes av religiøse historier, ikke at religion forårsaker schizofreni hos helt friske mennesker.

 

Altså, hvis du tenker deg en kristen og en ateist som er friske, så er det (duh) ingen forskjell, men i det øyeblikket den kristne blir schizofren vil han bli enda mer religiøs. Ateisten kan også bikke over, for han trapper nok ned rasjonelle forklaringer om han blir schizofren.

Lenke til kommentar
Det fins mange ateistiske schizofrene også. Jeg vil tro at det er ganske likt fordelt mellom religiøse og ikke-religiøse.

 

Religiøse grublere er visstnok overrepresentert på diverse asyl.

 

Jeg tror det har mest med at schizofrene tiltrekkes av religiøse historier, ikke at religion forårsaker schizofreni hos helt friske mennesker.

 

Altså, hvis du tenker deg en kristen og en ateist som er friske, så er det (duh) ingen forskjell, men i det øyeblikket den kristne blir schizofren vil han bli enda mer religiøs. Ateisten kan også bikke over, for han trapper nok ned rasjonelle forklaringer om han blir schizofren.

ja-jo, er ikke helt uenig i dette.

Jeg kjenner personlig schizofrene kristne mennesker, og av de før du høre alt fra at utpekede menesker "følger med de" i fra steder de detaljert kan forklarte, men som ikke eksisterer.

Videre får du høre at rivaliserende kristne organisasjoner driver med djeveldyrking og ganning.

Så når politiet kommer for å undersøke saken har selvfølgelig "gjerningsmannen" fjernet alle bevis :blush:

 

Så min oppfattning er at man må til en viss grad være schizofren for å bli religiøs.

Dette på lik linje som å hevde at Bush senior er et reptilsk romvesen

http://uk.youtube.com/watch?v=lex2JUriI8A

 

Religion slik jeg ser det er å (ubevist) oppdra folk til å bli schizofren, da man forer barn som ikke har utviklet evnen til å tenke rasjonelt med okkulte vrangforestillinger.

 

NB: når jeg sier religiøse så tenker i hovedsak på dypt religiøse, og ikke gnostikere og "hobby kristne"

Lenke til kommentar

Jeg synes det er et helt legitimt spørsmål. Det er liten forskjell på den tankegangen (eller mangel på tankegang) som preger folk med schizofreni og religiøse av alle sorter.

 

Begge grupper "ser" og "hører" ting som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. De tror på ting som ikke kan bevises og utfører handlinger som et hvert tenkende menneske oppfatter som irrasjonelle.

Lenke til kommentar

Schizofreni er mer enn bare hallusinasjoner. Kataton schizofreni for eksempel. Om du virkelig vil kan du si at alle har vrangforestillinger.

 

De aller fleste religiøse mener ikke de er i kontakt med Gud og at han snakker med dem.

 

Det fins mange ateistiske schizofrene også. Jeg vil tro at det er ganske likt fordelt mellom religiøse og ikke-religiøse.

 

Religiøse grublere er visstnok overrepresentert på diverse asyl.

 

Jeg tror det har mest med at schizofrene tiltrekkes av religiøse historier, ikke at religion forårsaker schizofreni hos helt friske mennesker.

 

Altså, hvis du tenker deg en kristen og en ateist som er friske, så er det (duh) ingen forskjell, men i det øyeblikket den kristne blir schizofren vil han bli enda mer religiøs. Ateisten kan også bikke over, for han trapper nok ned rasjonelle forklaringer om han blir schizofren.

Hmm... Det virker riktig.

Lenke til kommentar
De aller fleste religiøse mener ikke de er i kontakt med Gud og at han snakker med dem.

Det kommer helt an på hva du legger i religiøs.

En gjennomsnittlig statskirke medlem tror antagligvis ikke dette da den norske kirke er representert av folk som er medlem av tradisjonelt grunnlag og ikke av personlig tro.

 

Disse ser jeg ikke på som religiøs.

Lenke til kommentar
For noen søppeltråder du kommer med Analkløe.

Hva tenker du på da?

Dersom du har en formening om trådens tema, så får du heller prøve å utdypet det nærmere isteden for å komme med billige sure oppstøt.

 

Schizofrene er svært syke mennesker.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia...gative_symptoms

Schizophrenia is often described in terms of positive (or productive) and negative (or deficit) symptoms.[13] Positive symptoms include delusions, auditory hallucinations, and thought disorder, and are typically regarded as manifestations of psychosis. Negative symptoms are so-named because they are considered to be the loss or absence of normal traits or abilities, and include features such as flat or blunted affect and emotion, poverty of speech (alogia), inability to experience pleasure (anhedonia), and lack of motivation (avolition). Despite the appearance of blunted affect, recent studies indicate that there is often a normal or even heightened level of emotionality in schizophrenia, especially in response to stressful or negative events.[14] A third symptom grouping, the disorganization syndrome, is commonly described, and includes chaotic speech, thought, and behaviour. There is evidence for a number of other symptom classifications.[15]

 

Altså de fungerer knapt i det hele tatt. Jeg har en kamerat som lider av det, og jeg kan egentlig bare sammenligne det med psykisk utviklingshemming eller lignende. Han var normal, og nå er han en grønnsak. Schizofrene er det man vil kalle sinnsyke, folk som har mistet forstanden osv. Og hvis du tar en tur til en gjennomsnittlig religiøs forsamling så vil du se at de fleste er oppegående, vanlige mennesker, som fungerer som mennesker flest, bare at de ikke har et materialistisk syn på virkeligheten.

 

Når det gjelder psykoser, som du heller burde brukt som eksempel i tråden din, så er psykoser nesten utelukkende svært negative opplevelser som fører med seg angst og forvirring, og som derfor ikke blir noe man kan rettferdig bruke som sammenligning med religiøse opplevelser, som gjerne helst kan sammenlignes med "høyere bevissthetstilstander" som man f.eks. får av enkelte rusmidler, eller ved meditasjon og pusteteknikker.

 

Og når det gjelde de "sure oppstøtene mine", så bryter du med retningslinjene i de fleste postene dine.

 

Med Fokus på høflighet og saklighet

#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

 

Og når jeg ser trådene du lager om at kristne ikke kan gå på do, eller linker til noen youtube-videor for å prøve å skape at bilde av at kristne er nesten det samme som muslimske terrorister, eller denne tråden der du sammenligner religiøse generellt med sinnsyke, så tror jeg ikke du kan si med hånden på hjertet at du ønsker å skape en god stemning på forumet, eller at du ønsker å være høflig og saklig.

 

Ønsker ikke at dette skal være et "surt oppstøt" mot deg personlig, men mot postene dine.

Lenke til kommentar
(...) som derfor ikke blir noe man kan rettferdig bruke som sammenligning med religiøse opplevelser, som gjerne helst kan sammenlignes med "høyere bevissthetstilstander" som man f.eks. får av enkelte rusmidler, eller ved meditasjon og pusteteknikker.

 

Jeg vil heller kalle dette "manglende bevissthetstilstander". ;)

Lenke til kommentar
Schizofrene er svært syke mennesker.

Altså de fungerer knapt i det hele tatt. Jeg har en kamerat som lider av det, og jeg kan egentlig bare sammenligne det med psykisk utviklingshemming eller lignende. Han var normal, og nå er han en grønnsak. Schizofrene er det man vil kalle sinnsyke, folk som har mistet forstanden osv. Og hvis du tar en tur til en gjennomsnittlig religiøs forsamling så vil du se at de fleste er oppegående, vanlige mennesker, som fungerer som mennesker flest, bare at de ikke har et materialistisk syn på virkeligheten.

 

Når det gjelder psykoser, som du heller burde brukt som eksempel i tråden din, så er psykoser nesten utelukkende svært negative opplevelser som fører med seg angst og forvirring, og som derfor ikke blir noe man kan rettferdig bruke som sammenligning med religiøse opplevelser, som gjerne helst kan sammenlignes med "høyere bevissthetstilstander" som man f.eks. får av enkelte rusmidler, eller ved meditasjon og pusteteknikker.

 

Det finnes mange grader av Schizofreni, og det eksemplet du kommer med her samt det eksemplet om den kristne personen jeg kom med tidligere, er det man kan kalle svært syke mennesker.

Feks. angst for å synde eller helvetesangst går slik jeg ser det under Schizofreni, eller sinnsyk dersom du ønsker å bruke et ufint ord på det.

I hvilken grad er diskuterbart.

 

Og når jeg ser trådene du lager om at kristne ikke kan gå på do, eller linker til noen youtube-videor for å prøve å skape at bilde av at kristne er nesten det samme som muslimske terrorister, eller denne tråden der du sammenligner religiøse generellt med sinnsyke, så tror jeg ikke du kan si med hånden på hjertet at du ønsker å skape en god stemning på forumet, eller at du ønsker å være høflig og saklig.

Ønsker ikke at dette skal være et "surt oppstøt" mot deg personlig, men mot postene dine.

 

Du synes det er rart at jeg starter en tråd om hvordan god kristne skal gjøre i fra seg (når oppskriften står i bibelen)??

 

Dette er et forum om Religion, filosofi og livssyn og da må man forvente at man finner tråder/innlegg som man støtes av. Bla. kritiske innlegg fra ateister mot kr.dom, kritiske innlegg mot evo og BB av kristne, samt dine muslimfientlige innlegg.

Jeg mener at kristenheten i sin helhet er langt verre enn islam, og da må jeg selvfølgelig få yttre meg om det på lik linje som du og dine våpenbrødre raser mot islam.

 

Jeg mener det må gå an å ta opp tamubelagte temaer uten at noen skal ta seg nær av det av den grunn.

Du mener det er uhøflig og usaklig å belyse et tamubelagte tema?

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...