Gå til innhold

Er religiøs og Schizophrenia det samme?


Er religion og Schizophrenia det samme?  

20 stemmer

  1. 1. Er religiøs og Schizophrenia det samme?

    • Ja
      9
    • Nei
      8
    • Vet ikke
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Schizofreni kan være at du har flere personligheter også, en fin form av dette ser du i ringenes herre på det lille dyret som følger etter Frodo og Sam (Gollum)

En fin form? :dribble: Vet ikke jeg... så nemlig ringernes herre, atter en konge i går og whatever gollum led av var det vel ikke fint :) ....

Lenke til kommentar
Schizofreni kan være at du har flere personligheter også, en fin form av dette ser du i ringenes herre på det lille dyret som følger etter Frodo og Sam (Gollum)

ja, Schizofreni er et bredt begrep og man trenger ikke å ha alle symtomene for å være Schizofren.

Gollom er et gøyalt eksempel :yes:

 

Schizofreni er også nært beslektet (om ikke det samme) med Personlighetsforstyrrelse/karakteravvik

http://no.wikipedia.org/wiki/Personlighetsforstyrrelse

 

Diagnosen avhengig personlighetsforstyrrelse brukes på personer som synes å ha få ressurser, som spiller en passiv rolle, og som underkaster seg X.

X får lov å bestemme over dem, og ta de viktige avgjørelse i livet deres.

De er redde for å være alene, og har en engstelig og depressiv fremtoning.

Noen blir avhengige av X som misbruker dem, og som kan være alkoholiserte eller paranoide.

I andre tilfeller er det den avhengige som egentlig styrer, selv om det tilsynelatende er partneren som bestemmer alt. Tilstanden er hyppigere hos kvinner enn hos menn, i de yngste i en barneflokk, og hos personer som hadde en alvorlig fysisk lidelse som barn.

 

X= andre, eller i religiøst sammenheng, -bibelen, predikanter, menigheten

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Schizofreni kan være at du har flere personligheter også, en fin form av dette ser du i ringenes herre på det lille dyret som følger etter Frodo og Sam (Gollum)

 

Schizofreni og "splittet personlighet" er to forskjellige ting. Sistnevnte kalles dissosiativ identitetsforstyrrelse på fagspråket og handler mer om hvis det er ting som ikke blir akseptert av den opprinnelige personligheten, så blir det dannet to slags personligheter. F.eks. mordere flest lider antageligvis av dette, der de har en normal personlighet og en syk en. http://www.helsenytt.no/artikler/dissosiativ_lidelse.htm

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Ateister har en hjernefeil som gjør dem suicidale når de blir deprimerte.

 

eller...

 

 

:roll:

 

Nei, vi blir homocidale når vi blir depremert... Vi har ingen moralske sperrer da vi ikke har bibelen som ledetråd og slakter ned naboene for fote såklart.... Jeg manglet bensin på klipperen min og tok da såklart livet av naboen da han ikke ville låne meg noe.. En helt vanlig ateistisk hverdag dette vet du :)

 

Gudskjelov var politimennene som kom for å etterforske dette også ateister og kunne sverge på at naboen tok selvmord til tross for at jeg skjøt ham tolv ganger i ryggen..... :p

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Mange schizofrene lider ikke av splittet personlighet. Det at schizofreni er synonymt med flere personligheter er en vanlig misforståelse. Jeg anbefaler å lese boka "I morgen var jeg alltid en løve" av Arnhild Lauveng.

 

1. Schizofreni er mer enn bare hallusinasjoner og vrangforestillinger.

Ja det er mye forskning rundt dette. Noen hevder også at dette er en form for evolusjon/mutasjon eller arvelig og sosiale påvirkninger.

 

Det finnes pr. i dag ingen fasit på hva Schizofreni kommer av, bare at det eksisterer.

Det du snakker om nå er teorier om hva det kommer av og ikke symtomene.

Det er symptomene som er avgjørende hvor vit en person kan diagnoseres Schizofren.

Hva skulle du frem til?

 

2. Ja, det er en sykdom som ifølge deg 4-5 milliarder av verdens befolkning lider av.

Hvordan kom du frem til det svaret?

Jeg har ingen tall på hvor mange av verdens befolkning som er medlem av et religiøst trosamfunn, og heller ikke noe tall på hvor mange av de som faktisk er religiøse (ikke gnostikere) så dette blir bare fjas.

 

Det jeg sier er at trosbekjennelsen i bla. kristen mytologi kan kvalifiseres som Schizofreni da flere av symptomene er til stede.

 

Du ser ingen sammenheng :blush:

 

1. Uten at jeg skal legge altfor mye lit til Wikipedia står det svart på hvitt der at hallusinasjoner og vrangforestillinger er noen av symptomene.

 

2.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kristendom 2 milliarder

http://no.wikipedia.org/wiki/Islam 1,3-1,7 milliarder

http://no.wikipedia.org/wiki/Hinduismen 0,9 milliarder

osv

 

At alle disse faktisk tror på det er et vanskelig spørsmål å svare, men jeg vil tro majoriteten gjør det så du ender uansett opp med minst 2 milliarder schizofrene. Det stemmer ikke særlig godt overens med annen statistikk som sier at 1% av befolkningen lider av schizofreni(for Norge men tror ikke den er så mye høyere i resten av verden) .

 

Jeg kom fram til at det var det du mente av trådtittelen. Om du mente at det kun var trosbekjennelsen som var schizofren (noe som forøvrig er umulig så langt jeg vet, ord lider ikke av sinnslidelser) så er det feil trådtittel og feil førsteinnlegg ("1. Religiøse over hele verden hevder å føle guds og/eller den hellige ånds nærvær uten at dette kan bekreftes." for eksempel. Personer er da ikke trosbekjennelsen). Jeg har heller ikke lest noen andre av dine innlegg som tilsier at du mente kun trosbekjennelsen o.l med religiøse.

 

Du prater bare tull og bortimot samtlige av dine innlegg er lagd kun for å hetse religiøse. Jeg savner moderering.

Lenke til kommentar

At antaller er ca 1% kommer trolig av at religion offesielt ikke benevnes som Schizofreni, men som livssyn.

dersom disse symtomene har blitt vektlagt på alle samfunnsgrupper uten unntak, villa tallene trolig ha sett andeledes ut. Et annet poeng er at 1% er trolig registrerte schizofrene og ikke et fastsvar på hvor mange det faktisk er, eller hvor mange som har Schizofrene tendenser.

 

Som du burde ha fått med deg nå er poenget likhetstrekkene ved symptomene og hvorfor teskelen til å diagnosere religiøse er langt lengere dersom vrangforestillingene er relatert religion.

 

Hva er forskjellen:

1. Religiøse Per ber til gud i steden for å gi sin dødssjuke datter blodoverføring.

2. Ateisten Line er går med kyskhetsbelte slik at muslimer ikke skal klare å tvangsomskjære henne.

Lenke til kommentar

Her er en enkel trosbekjennelse:

 

"Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.

Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn, vår Herre, som ble unnfanget

ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet,

død og begravet, fór ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen,

sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse,

legemets oppstandelse og det evige liv."

 

Å tro på dette kvalifiseres til punkt 2 og 4.

Hvor punkt 1 og 3 kommer inn i bildet er avhengig av hvor sterk det religiøse overbevisningen er.

 

 

Symptoms

1. Hallucination: Seeing, hearing, tasting, smelling, and feeling things, which are not there.

2. Delusions: Thoughts that do not make sense.

3. Improper behavior: Person does things that do not make sense.

4. Formal thought disorder: Thoughts are confused and mixed up.

This can cause a person to say things that do not make sense, and to think in illogical ways.

Lenke til kommentar
At antaller er ca 1% kommer trolig av at religion offesielt ikke benevnes som Schizofreni, men som livssyn.

dersom disse symtomene har blitt vektlagt på alle samfunnsgrupper uten unntak, villa tallene trolig ha sett andeledes ut. Et annet poeng er at 1% er trolig registrerte schizofrene og ikke et fastsvar på hvor mange det faktisk er, eller hvor mange som har Schizofrene tendenser.

 

Som du burde ha fått med deg nå er poenget likhetstrekkene ved symptomene og hvorfor teskelen til å diagnosere religiøse er langt lengere dersom vrangforestillingene er relatert religion.

 

Hva er forskjellen:

1. Religiøse Per ber til gud i steden for å gi sin dødssjuke datter blodoverføring.

2. Ateisten Line er går med kyskhetsbelte slik at muslimer ikke skal klare å tvangsomskjære henne.

Om man lider av schizofreni lider man. Lider Kjell Magne Bondevik? Jeg er fullt klar over at det sannsynligvis er mørketall når det kommer til schizofreni men nå mener du at den ene prosenten heller burde bli 40-70%. Jeg har vanskelig for å tro at det fins så enorme mørketall. En annen ting å merke seg er at kun fordi noen har blitt lært noe som er "feil", for eksempel lært at de skal være kristne, så er de ikke sinnsyke. Bare misinformert.

 

Jeg sier det igjen, schizofreni er mer enn bare vrangforestillinger/hallusinasjoner.

 

Her er en enkel trosbekjennelse:

 

"Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.

Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn, vår Herre, som ble unnfanget

ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet,

død og begravet, fór ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen,

sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse,

legemets oppstandelse og det evige liv."

 

Å tro på dette kvalifiseres til punkt 2 og 4.

Hvor punkt 1 og 3 kommer inn i bildet er avhengig av hvor sterk det religiøse overbevisningen er.

 

 

Symptoms

1. Hallucination: Seeing, hearing, tasting, smelling, and feeling things, which are not there.

2. Delusions: Thoughts that do not make sense.

3. Improper behavior: Person does things that do not make sense.

4. Formal thought disorder: Thoughts are confused and mixed up.

This can cause a person to say things that do not make sense, and to think in illogical ways.

1) Du hører ikke Gud si trosbekjennelsen til deg. Sansene dine tar ikke imot dem på en skeiv måte.

2) Hvorvidt "it makes sense" er veldig subjektivt. Det de mener med delusions er tanker som bare spinner rundt og mangler tilknytning til noe som helst.

3) Å be kan sammenlignes med å meditere. De fleste som ber føler seg bedre etterpå. Makes sense?

4) Definitivt ikke. Om de ikke mikser sammen litt fra kristendommen, islam og litt fra Mona Lisa.

Lenke til kommentar
At antaller er ca 1% kommer trolig av at religion offesielt ikke benevnes som Schizofreni, men som livssyn.

dersom disse symtomene har blitt vektlagt på alle samfunnsgrupper uten unntak, villa tallene trolig ha sett andeledes ut. Et annet poeng er at 1% er trolig registrerte schizofrene og ikke et fastsvar på hvor mange det faktisk er, eller hvor mange som har Schizofrene tendenser.

 

Som du burde ha fått med deg nå er poenget likhetstrekkene ved symptomene og hvorfor teskelen til å diagnosere religiøse er langt lengere dersom vrangforestillingene er relatert religion.

 

Hva er forskjellen:

1. Religiøse Per ber til gud i steden for å gi sin dødssjuke datter blodoverføring.

2. Ateisten Line er går med kyskhetsbelte slik at muslimer ikke skal klare å tvangsomskjære henne.

Om man lider av schizofreni lider man. Lider Kjell Magne Bondevik? Jeg er fullt klar over at det sannsynligvis er mørketall når det kommer til schizofreni men nå mener du at den ene prosenten heller burde bli 40-70%. Jeg har vanskelig for å tro at det fins så enorme mørketall. En annen ting å merke seg er at kun fordi noen har blitt lært noe som er "feil", for eksempel lært at de skal være kristne, så er de ikke sinnsyke. Bare misinformert.

 

Jeg sier det igjen, schizofreni er mer enn bare vrangforestillinger/hallusinasjoner.

Ja jeg vet at schizofreni er mer enn bare vrangforestillinger/hallusinasjoner...føler jeg har sagt dette flere ganger nå :ermm:

Misinformert er du dersom du har fått fortalt at Ola Normann vant OL i 1984 når han egentlig vant i 1976.

Dersom du tror Bush er antikrist og av den grunn frykter han eller ønsker/prøver å drepe han, har du schizofreniiske tendenser.

Jeg forstår ennå ikke hvorfor du maser om yttergrensene :dontgetit:

Mellom sort og hvit er det en laaaaaang gråtoneskala og slik jeg ser det ligger religiøsitet ofte i mørkegrå sonen.

Det vi snakker om er at religiøsitet har likhetstrekk ved symptomer hos schizofrene.

 

Du mener du kan bevise at religiøsitet og religiøs lære ikke er vrangforestillinger?

Dersom du kan det blir det hele meget spennende, da det vil snu hele tråden på hodet.

Lykke til!

 

Her er en enkel trosbekjennelse:

 

"Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.

Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn, vår Herre, som ble unnfanget

ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet,

død og begravet, fór ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen,

sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse,

legemets oppstandelse og det evige liv."

 

Å tro på dette kvalifiseres til punkt 2 og 4.

Hvor punkt 1 og 3 kommer inn i bildet er avhengig av hvor sterk det religiøse overbevisningen er.

 

 

Symptoms

1. Hallucination: Seeing, hearing, tasting, smelling, and feeling things, which are not there.

2. Delusions: Thoughts that do not make sense.

3. Improper behavior: Person does things that do not make sense.

4. Formal thought disorder: Thoughts are confused and mixed up.

This can cause a person to say things that do not make sense, and to think in illogical ways.

 

1) Du hører ikke Gud si trosbekjennelsen til deg. Sansene dine tar ikke imot dem på en skeiv måte.

2) Hvorvidt "it makes sense" er veldig subjektivt. Det de mener med delusions er tanker som bare spinner rundt og mangler tilknytning til noe som helst.

3) Å be kan sammenlignes med å meditere. De fleste som ber føler seg bedre etterpå. Makes sense?

4) Definitivt ikke. Om de ikke mikser sammen litt fra kristendommen, islam og litt fra Mona Lisa.

1. ekstreme kristne føler "guds kraft" den hellige ånd og guds nærvær og tror de snakker i tunger.

 

2. Flott du legger ord i munnen på forfatteren på wikipedia :D

Det er ikke automatisk likhetstegn mellom Schizofrene og en hatt med ord.

Schizofrene slik jeg har opplevd de kan være svært overbevisende og lever seg 110% inn i sin egen verden.

Schizofrene kan godt leve et "helt normalt liv" og virke tilsynelatende normale, men når man kommer inn på visse temaer, tar de helt av. Deriblandt fremmedfrykt, religion, konspirasjonsteorier, bibelske konspirasjonsteorier og dommedagsprofetier.

 

3. De ber fordi de ønsker hjelp eller å overbringe en beskjed til noe som ikke er der. -Makes sense?

En bønn kan ha en falsk effekt fordi man reflekterer over en bestemt ting og kan av denne grunn oppleve en indre ro. Dersom man tror at denne øvelsen gir ro pga. gud, er det er vrangforestilling.

 

4. hva? -Den tok jeg ikke :nei:

Du mener at det feks. det kristne hevder "Makes sense" og at det er basert på en logisk tankegang?

Dette forutsetter en dokumentasjon på at alle andre religioner samt ateist sier "do not make sense" og at deres tankegang er ulogisk.

Dette av den enkle grunn at vi snakker og forskjellige oppfattninger av virkeligheten.

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
At antaller er ca 1% kommer trolig av at religion offesielt ikke benevnes som Schizofreni, men som livssyn.

dersom disse symtomene har blitt vektlagt på alle samfunnsgrupper uten unntak, villa tallene trolig ha sett andeledes ut. Et annet poeng er at 1% er trolig registrerte schizofrene og ikke et fastsvar på hvor mange det faktisk er, eller hvor mange som har Schizofrene tendenser.

 

Som du burde ha fått med deg nå er poenget likhetstrekkene ved symptomene og hvorfor teskelen til å diagnosere religiøse er langt lengere dersom vrangforestillingene er relatert religion.

 

Hva er forskjellen:

1. Religiøse Per ber til gud i steden for å gi sin dødssjuke datter blodoverføring.

2. Ateisten Line er går med kyskhetsbelte slik at muslimer ikke skal klare å tvangsomskjære henne.

Om man lider av schizofreni lider man. Lider Kjell Magne Bondevik? Jeg er fullt klar over at det sannsynligvis er mørketall når det kommer til schizofreni men nå mener du at den ene prosenten heller burde bli 40-70%. Jeg har vanskelig for å tro at det fins så enorme mørketall. En annen ting å merke seg er at kun fordi noen har blitt lært noe som er "feil", for eksempel lært at de skal være kristne, så er de ikke sinnsyke. Bare misinformert.

 

Jeg sier det igjen, schizofreni er mer enn bare vrangforestillinger/hallusinasjoner.

Ja jeg vet at schizofreni er mer enn bare vrangforestillinger/hallusinasjoner...føler jeg har sagt dette flere ganger nå :ermm:

Misinformert er du dersom du har fått fortalt at Ola Normann vant OL i 1984 når han egentlig vant i 1976.

Dersom du tror Bush er antikrist og av den grunn frykter han eller ønsker/prøver å drepe han, har du schizofreniiske tendenser.

Jeg forstår ennå ikke hvorfor du maser om yttergrensene :dontgetit:

Mellom sort og hvit er det en laaaaaang gråtoneskala og slik jeg ser det ligger religiøsitet ofte i mørkegrå sonen.

Det vi snakker om er at religiøsitet har likhetstrekk ved symptomer hos schizofrene.

 

Du mener du kan bevise at religiøsitet og religiøs lære ikke er vrangforestillinger?

Dersom du kan det blir det hele meget spennende, da det vil snu hele tråden på hodet.

Lykke til!

 

Her er en enkel trosbekjennelse:

 

"Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.

Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn, vår Herre, som ble unnfanget

ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet,

død og begravet, fór ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen,

sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse,

legemets oppstandelse og det evige liv."

 

Å tro på dette kvalifiseres til punkt 2 og 4.

Hvor punkt 1 og 3 kommer inn i bildet er avhengig av hvor sterk det religiøse overbevisningen er.

 

 

Symptoms

1. Hallucination: Seeing, hearing, tasting, smelling, and feeling things, which are not there.

2. Delusions: Thoughts that do not make sense.

3. Improper behavior: Person does things that do not make sense.

4. Formal thought disorder: Thoughts are confused and mixed up.

This can cause a person to say things that do not make sense, and to think in illogical ways.

 

1) Du hører ikke Gud si trosbekjennelsen til deg. Sansene dine tar ikke imot dem på en skeiv måte.

2) Hvorvidt "it makes sense" er veldig subjektivt. Det de mener med delusions er tanker som bare spinner rundt og mangler tilknytning til noe som helst.

3) Å be kan sammenlignes med å meditere. De fleste som ber føler seg bedre etterpå. Makes sense?

4) Definitivt ikke. Om de ikke mikser sammen litt fra kristendommen, islam og litt fra Mona Lisa.

1. ekstreme kristne føler "guds kraft" den hellige ånd og guds nærvær og tror de snakker i tunger.

 

2. Flott du legger ord i munnen på forfatteren på wikipedia :D

Det er ikke automatisk likhetstegn mellom Schizofrene og en hatt med ord.

Schizofrene slik jeg har opplevd de kan være svært overbevisende og lever seg 110% inn i sin egen verden.

Schizofrene kan godt leve et "helt normalt liv" og virke tilsynelatende normale, men når man kommer inn på visse temaer, tar de helt av. Deriblandt fremmedfrykt, religion, konspirasjonsteorier, bibelske konspirasjonsteorier og dommedagsprofetier.

 

3. De ber fordi de ønsker hjelp eller å overbringe en beskjed til noe som ikke er der. -Makes sense?

En bønn kan ha en falsk effekt fordi man reflekterer over en bestemt ting og kan av denne grunn oppleve en indre ro. Dersom man tror at denne øvelsen gir ro pga. gud, er det er vrangforestilling.

 

4. hva? -Den tok jeg ikke :nei:

Du mener at det feks. det kristne hevder "Makes sense" og at det er basert på en logisk tankegang?

Dette forutsetter en dokumentasjon på at alle andre religioner samt ateist sier "do not make sense" og at deres tankegang er ulogisk.

Dette av den enkle grunn at vi snakker og forskjellige oppfattninger av virkeligheten.

1) Nå er ikke denne diskusjonen om ekstreme kristne. De kan du dra fram i alle diskusjonene dine. Men de er ikke representative for den store majoriteten.

2) "Slik du har opplevd schizofrene?" På meg virker det som du aldri har snakket med en eneste schizofren i livet ditt. Du kommer med masse rare antagelser, som av min personlige erfaring ikke stemmer i det hele tatt. Av beskrivelsen din virker det som du snakker om folk med mild sosial angst som klarer å bryte seg ut av skjellet sitt når de virkelig har noe å si som de vet mye om, noe som er forholdsvis vanlig i ungdomstiden.

3) Alt som er feil er ikke en vrangforestilling. Det de gjør gir mening.

4) "Formal thought disorder: Thougths are confused and mixed up". Tenk moderne kunst med masse fargesprakende farger. Eller Picasso's bilder. Det er vanskelig å forklare hva det betyr. Du må nesten oppleve det. Men det er i alle fall ikke religion. Religion har du lært inn. Om det som står i bibelen er "Confused and mixed up" er forfatteren schizofren, ikke leseren.

Lenke til kommentar
1) Nå er ikke denne diskusjonen om ekstreme kristne. De kan du dra fram i alle diskusjonene dine. Men de er ikke representative for den store majoriteten.

2) "Slik du har opplevd schizofrene?" På meg virker det som du aldri har snakket med en eneste schizofren i livet ditt. Du kommer med masse rare antagelser, som av min personlige erfaring ikke stemmer i det hele tatt. Av beskrivelsen din virker det som du snakker om folk med mild sosial angst som klarer å bryte seg ut av skjellet sitt når de virkelig har noe å si som de vet mye om, noe som er forholdsvis vanlig i ungdomstiden.

3) Alt som er feil er ikke en vrangforestilling. Det de gjør gir mening.

4) "Formal thought disorder: Thougths are confused and mixed up". Tenk moderne kunst med masse fargesprakende farger. Eller Picasso's bilder. Det er vanskelig å forklare hva det betyr. Du må nesten oppleve det. Men det er i alle fall ikke religion. Religion har du lært inn. Om det som står i bibelen er "Confused and mixed up" er forfatteren schizofren, ikke leseren.

 

Du må lære deg til å lese det du quoter!

 

Å tro på dette:

"Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.

Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn, vår Herre, som ble unnfanget

ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet,

død og begravet, fór ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen,

sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse,

legemets oppstandelse og det evige liv."

...kvalifiseres til punkt 2 og 4.

Hvor punkt 1 og 3 kommer inn i bildet er avhengig av hvor sterk det religiøse overbevisningen er.

-dypt religiøse/virkelige religiøse/ekstremister, kall det hva du vil.

 

Når det gjelder den personen jeg viser til så er han midt i 50 åra og jeg har selv sett diagnosen uten å gå nærmere inn på det. Men det er flott at du velger å skyte antagelser ut av luften isteden for å svare på spesifikke spørsmål :thumbup:

 

Igjen: Jeg sier ikke at religiøse er en gjeng som knasker vival og prøver å gnage av seg tvangstrøyen.

Jeg sier at religiøsitet passer inn under symptomer for Schizophrenia.

Du ser ikke forskjellen?

 

Dersom jeg tror at muslimene er reptilske aliens som skal ta over verden og spise mennesker.

Videre skriver jeg en bok om det.

Deretter leser du boken og tror jeg har rett.

Du begynner så å frykte mulsimer pga. det jeg har skrevet og tilpasser livet ditt som om "mine skrifter" har vært fakta.

 

Hva er så forskjellen på vår vrangforestilling?

Lenke til kommentar
1) Nå er ikke denne diskusjonen om ekstreme kristne. De kan du dra fram i alle diskusjonene dine. Men de er ikke representative for den store majoriteten.

2) "Slik du har opplevd schizofrene?" På meg virker det som du aldri har snakket med en eneste schizofren i livet ditt. Du kommer med masse rare antagelser, som av min personlige erfaring ikke stemmer i det hele tatt. Av beskrivelsen din virker det som du snakker om folk med mild sosial angst som klarer å bryte seg ut av skjellet sitt når de virkelig har noe å si som de vet mye om, noe som er forholdsvis vanlig i ungdomstiden.

3) Alt som er feil er ikke en vrangforestilling. Det de gjør gir mening.

4) "Formal thought disorder: Thougths are confused and mixed up". Tenk moderne kunst med masse fargesprakende farger. Eller Picasso's bilder. Det er vanskelig å forklare hva det betyr. Du må nesten oppleve det. Men det er i alle fall ikke religion. Religion har du lært inn. Om det som står i bibelen er "Confused and mixed up" er forfatteren schizofren, ikke leseren.

 

Du må lære deg til å lese det du quoter!

 

Å tro på dette:

"Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.

Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn, vår Herre, som ble unnfanget

ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet,

død og begravet, fór ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen,

sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse,

legemets oppstandelse og det evige liv."

...kvalifiseres til punkt 2 og 4.

Hvor punkt 1 og 3 kommer inn i bildet er avhengig av hvor sterk det religiøse overbevisningen er.

-dypt religiøse/virkelige religiøse/ekstremister, kall det hva du vil.

 

Når det gjelder den personen jeg viser til så er han midt i 50 åra og jeg har selv sett diagnosen uten å gå nærmere inn på det. Men det er flott at du velger å skyte antagelser ut av luften isteden for å svare på spesifikke spørsmål :thumbup:

 

Igjen: Jeg sier ikke at religiøse er en gjeng som knasker vival og prøver å gnage av seg tvangstrøyen.

Jeg sier at religiøsitet passer inn under symptomer for Schizophrenia.

Du ser ikke forskjellen?

 

Dersom jeg tror at muslimene er reptilske aliens som skal ta over verden og spise mennesker.

Videre skriver jeg en bok om det.

Deretter leser du boken og tror jeg har rett.

Du begynner så å frykte mulsimer pga. det jeg har skrevet og tilpasser livet ditt som om "mine skrifter" har vært fakta.

 

Hva er så forskjellen på vår vrangforestilling?

Religiøsitet passer sikkert inn i symptomer for mange mentale sykdommer. Det samme gjør nok ateisme, eller bare å være helt normal. De fleste religiøse lider av like mye vrangforestillinger og hallusinasjoner som du og meg.

Lenke til kommentar

Nå har vi diskutert rimelig lenge så jeg føler nesten at du kan gi noe konkrete svar istede for å ro :hrm:

 

Jeg gjentar:

Dersom jeg tror at muslimene er reptilske aliens som skal ta over verden og spise ateister og skylle de ned med kristenmanns blod.

Videre skriver jeg en bok om det.

Deretter leser du boken og tror jeg har rett.

Du begynner så å frykte mulsimer pga. det jeg har skrevet og tilpasser livet ditt som om "mine skrifter" har vært fakta.

 

Hva er så forskjellen på vår vrangforestilling?

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Religiøsitet passer sikkert inn i symptomer for mange mentale sykdommer. Det samme gjør nok ateisme, eller bare å være helt normal. De fleste religiøse lider av like mye vrangforestillinger og hallusinasjoner som du og meg.

 

Kan du forklare hva det er med ateisme som passer med noen symptomer for noen mentale sykdommer?

Lenke til kommentar
Religiøsitet passer sikkert inn i symptomer for mange mentale sykdommer. Det samme gjør nok ateisme, eller bare å være helt normal. De fleste religiøse lider av like mye vrangforestillinger og hallusinasjoner som du og meg.

 

Kan du forklare hva det er med ateisme som passer med noen symptomer for noen mentale sykdommer?

http://en.wikipedia.org/wiki/Pessimism#Psy...gy_of_pessimism

 

Det er sikkert en psykisk sykdom hvor en av symptomene er overdreven pessimisme.

 

Nå har vi diskutert rimelig lenge så jeg føler nesten at du kan gi noe konkrete svar istede for å ro :hrm:

 

Jeg gjentar:

Dersom jeg tror at muslimene er reptilske aliens som skal ta over verden og spise ateister og skylle de ned med kristenmanns blod.

Videre skriver jeg en bok om det.

Deretter leser du boken og tror jeg har rett.

Du begynner så å frykte mulsimer pga. det jeg har skrevet og tilpasser livet ditt som om "mine skrifter" har vært fakta.

 

Hva er så forskjellen på vår vrangforestilling?

Du fikk den, jeg tror den. Rent psykisk feiler det ikke meg noe bare fordi det jeg tror er ganske vilt. Bare tenk på alle de småguttene som tror at kvinner får orgasme av å suge en mann, akkurat som i pornofilm! Lider de av schizofreni-symptomer? Kan det sammenlignes med schizofreni?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...