Gå til innhold

Kontroll av oppsett til ny alt mulig stasjonær pc (9000,-)


Anbefalte innlegg

Først så kan jeg vel si at jeg startet med nadeem's oppsett i denne tråden.

 

Mitt oppsett er:

Produkt Pris/stk.

Antec P182 990,-

Asus P5Q-E 1043,-

Asus HD 4850 512 MB 1340,-

Intel Quad Q6600 1239,-

Nec AD-7203S 189,-

OCZ Gold 4096 MB DDR2 621,- *2

OCZ 600 Watt 490,-

Western Digital 750 GB 710,- *2 Byttet til F1 disker (7200rpm)

Zalman CNPS9700 NT 418,-

Totalsum 8371,-

 

Min Handlevogn

 

Har også tenkt til å overføre min gamle raptor 10000rpm 74Gb hdd til OS

 

Er dette et bra oppsett?

Ja, hva skal du bruke maskinen din til da..

Jeg vet ikke :blush: Av og til så prøver jeg å lære meg Photoshop. Så den blir brukt litt til det. Andre ganger så konverterer jeg hd filmer til min PS3. Maskinen vil også bli brukt mye til streaming til nevnte leketøy. Andre ting verdt å nevne: Prøver ofte nye spill, men spiller nesten aldri (kanskje fordi jeg har en gammel pc nå?) og maskinen står på 24/7.

-Har mest lyst til å kjøpe meg en Q9450, men om jeg går for Q6600 så kan det fort bli leking med klokking av prossesor.

-Hvorfor 8Gb RAM: Fordi jeg har lyst (utrolig dårlig argument, men det er sant)

-Har ingen planer om å kjøre sli (eller crossfire. Husker aldri forskjellen)

-Setter alltid pris på en stille pc

 

Enkelte av delene har også blitt plukket ut for å kunne kjøpe alt i samme nettbutikk. Pr dags dato er det Amentino med en pris på 8601,-

 

Får jeg valutta for pengene her, er noe riv ruskende galt og er det noen steder jeg kan spare/ eventuelt bør bruke mer penger?

 

 

-80ball

 

edit: Kommer ikke til å kjøre noen form for RAID, og skal sef. bruke et 64bit OS (Vista Ultimate 64)

Endret av 8ball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har du valgt 5400rpm disker? Ta heller 2 av disse.

Velg også en Corsair psu. De er svært stillegående og av god kvalitet.

Din gamle Raptor trenger du egentlig ikke. Den er ikke merkbart raskere enn Samsung F1.

Du kan lese en fin test av disker her.

Din Raptor 74Gb er ikke med i testen,men Raptor X er der og er sammenlignbar med din.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Hvorfor har du valgt 5400rpm disker? Ta heller 2 av disse.

Tror kanskje jeg kan ha sett litt feil der ja. Går for F1 jeg :thumbup:

 

Velg også en Corsair psu. De er svært stillegående og av god kvalitet.

Har ingen preferanser til psu'en. Leste bare at den jeg har valgt var stille og billig +ganske grei. Nå trenger jeg jo sikert ikke mer enn halvparten av de 600watt'ene jeg har nå, men føler at det er greit å ha noe å gå på. Skal kikke litt mer på psu valget mitt

Er Corsair VX 550W et bedre valg? Er i allefall noen hundre kroner dyrere.

 

 

Din gamle Raptor trenger du egentlig ikke. Den er ikke merkbart raskere enn Samsung F1.

Der ble jeg litt oversaket. Men det er jo selvfølgelig en mindre grunn til å ta den med om det ikke gir noe gevinst. Spørsmålet da blir jo om det er best å ha OS på en partisjon på en ny F1 disk, eller en egen 3år gammel raptor disk?

 

Takker for innspillet. Du reddet meg fra et pinlig hardisk kjøp der :blush:

Lenke til kommentar
Kjøp heller 4870 og raskere ram feks corsair dominator som kjører på 1ghz

Dette er den andre tråden jeg kommenterer dine innlegg Dundersalt.

Du har sett at trådstarter har et budsjett å forholde seg til?

Likevel slenger du ut anbefalinger på komponenter som sprenger budsjettet hans.

 

8ball: SilentPcReview er nok den beste siden å lese tester på hvis du ønsker gode og stillegående komponenter. Corsair VX 450 er lik VX 550 og SilentPcRewiev sier: The new Corsair VX450W is not aimed at the dual-video card, power-demanding, PC gaming user, but for a much bigger audience: Everyone else. The VX450W delivers clean, stable power that's much more than adequate for the vast majority of PC systems today. Like the HX series, it's among the quietest fan-cooled PSUs we've tested. They are very energy efficient, matching and even surpassing many of 80 Plus certified models we've tested. Link til testen.

 

Din gamle Raptor vil nok kanskje være fin å ha OS på,men med tanke på ekstra støy og varme er det en vurderingsak. Du kan jo prøve begge deler.

Lenke til kommentar
MortenK:

 

 

handlekurven:

Totalsum 8371,-

 

 

Fra topic:

 

oppsett til ny alt mulig stasjonær pc (9000,-)

 

 

Kan hverken se hvordan det sprenger budjsettet eller hva ditt problem er.

Lag da en handlekurv og legg til HD4870 og 8Gb 1066 Corsair Dominator ram. Er du ennå under 9000 kr? Nei...det var problemet mitt. ;)

Lenke til kommentar

No offense Dundersalt. Det er bare det at mange slenger ut anbefalinger uten å ha lest innleggene skikkelig. Eller ikke tenkt seg om og bare slenger ut anbefalinger om en komponent de vet er bra.

 

Jeg har vært her på forumet en stund og har lært mye av det. Mange har endt opp med en pc til halvparten av det de trodde var nødvendig og er strålende fornøyd.

Ingen vits i å kjøpe en overkill pc man egentlig ikke har bruk for. ..right? ;)

Lenke til kommentar
Kjøp heller 4870 og raskere ram feks corsair dominator som kjører på 1ghz

Regner med at det vil gi meg høyere FPS og raskere loading time på spill? 4870 var med i første utkastet mitt til ny pc. Det utkastet havnet på 15000, så da tok jeg fått på sparekniven. Som sagt i første post, så spiller jeg lite. Syntes det er gøy å prøve demoer, for å se hva det går i. Men det er lenge siden jeg har spilt et helt spill, eller spilt et spill i flere timer. Så da valgte jeg 4850. Så om det er kun FPS som blir bedre, så er det ikke så interessant å bytte.

Når det gjelder minne, så er jeg mer usikker. Som Morten K så fint sier

Ingen vits i å kjøpe en overkill pc man egentlig ikke har bruk for. ..right?
.

Vil pc'en bli raskere med f.eks 4Gb ram på 1ghz, enn 8Gb på 800mhz. Tenker da ikke først å fremst på spill, men mer på at det står på nok programmer i bakgrunnen å gjør diverse tunge ting.

Husker da jeg kjøpte pc for 3år siden. Da var 2Gb ram nesten overkill. Men de to siste årene, så har det vist seg at det ikke er mer enn akkurat nok. Det er kanskje derfor at jeg har lyst til å gå for "overkill" på ram'en denne gangen også.

(det er jo sef. ikke noe problem å kjøpe 4GB nå, å 4 nye senere)

 

 

Kikket på linken din Morten K. Men hvordan finner man ut av hvor mye watt maskinen din egentlig trenger, eller kommer til å trenge når den skal "gi litt gass".

Tenker da på at VX450W gir fra seg 35db på 350w og HX 520 "bare" har 25db på 350watt.

Er 350watt mye?

Regner med at jeg forstår deg riktig, og du anbefaler meg VX450W til mitt oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...