Gå til innhold

Finnes dopede gitarevner?


Nuust

Anbefalte innlegg

Finnes det fremstående gitarister som har dopet seg for å kunne utvikle raskere fingre, samt bruk av kjemikalier for å kunne utvikle større sans for musikk? Satt og tenkte over dopingskandalene i Tour de France da jeg spilte på gitaren. Hadde vært interessant å sett om folk faktisk gjorde det og klarte å leve med det uten symptomer til andre helsefarlige konsekvenser over tid.

Endret av Nuust
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel slik at noen narkotiske stoffer tar fram en god del mer fantasi, og hvis man da er musikalsk kan man lage sykt mye kødd i beruset tilstand.

 

Tror ikke det finnes noe sånn.. "sportslig" doping ala steroider du kan ta for å få bedre musikksans eller sterkere fingre.

Lenke til kommentar
Finnes det fremstående gitarister som har dopet seg for å kunne utvikle raskere fingre, samt bruk av kjemikalier for å kunne utvikle større sans for musikk? Satt og tenkte over dopingskandalene i Tour de France da jeg spilte på gitaren. Hadde vært interessant å sett om folk faktisk gjorde det og klarte å leve med det uten symptomer til andre helsefarlige konsekvenser over tid.

 

Nei. Eventuelt dop som ville gjøre at en fikk mer energi/beveget seg raskere ville gjøre at en mistet konsentrasjonen mer. En må tenke litt logisk å kategorisere hvor det er mest hensiktsmessig å bruke dop. Musikk? Nei. Idrett? Ja. Så videre hvilke idretter en kunne trenge dop, i hvilken kategori.

Lenke til kommentar
Nei. Eventuelt dop som ville gjøre at en fikk mer energi/beveget seg raskere ville gjøre at en mistet konsentrasjonen mer. En må tenke litt logisk å kategorisere hvor det er mest hensiktsmessig å bruke dop. Musikk? Nei. Idrett? Ja. Så videre hvilke idretter en kunne trenge dop, i hvilken kategori.

 

Det er klart at man bør være logisk og omtenksom i dopbeslutninger om man skal kunne ha suksess med middelet. Har man ikke planlagt slikt er man sannsynligvis ute i ubalansert jævlighet. Men jeg tror ikke man trenger å være så veldig konkluderende på at det aldri er hensiktsmessig å bruke stoffendrende kroppsmidler i musikkverdenen, eller i hvilken som helst annen form for retning. Altså, hadde det ikke vært for at idrett har det ordet det har på seg, hadde selve hensikten med å dope seg i idrett også hatt en annen verdi.

 

På en annen side finnes det jo litt mange (antakeligvis flere enn vi vet) kombinasjoner man kan gjøre med kroppen i forhold til hva det nå måtte være. F.eks. at man nødvendigvis ikke mister konsentrasjon under dopet (skulle gjerne hatt et annet ord på det) tilstand, til tross for at man som oftest får en unaturlig metabolisme. For oss allmenne er "Gud vet hva" alt vi har å si om emnet, med mindre noen av oss har litt mer kunnskap. Så sett bort ifra narkotika og den såkalte rockelivsstilen ser jeg etter oppegående mennesker som vet hva de vil når kjemiske stoffer inhaleres, hvordan de skal utføre handlinger, hvilke endringer som skjer, hensikten med det hele og hvor historien slutter.

 

Det er vel slik at noen narkotiske stoffer tar fram en god del mer fantasi, og hvis man da er musikalsk kan man lage sykt mye kødd i beruset tilstand.

Det vil jeg kalle svært overflatisk. Men vi har visst likt utfallet fra artistene. :p

 

Går rykter om at klassiske utøvere tar beroligende midler, så de ikke skal være så nervøse når de spiller konsert, men man blir jo ikke noe bedre av det da

Det er ikke så usannsynlig. Hvor flink man er måles jo etter hvor naturlig flink man er, og ikke i bruk av midler. Jeg hørte også om band som brukte et middel kalt Xanax for å være mer overbevisende framfor andre, maskulint middel.

 

Så var det å gå rundt å ikke være så flink likevel etter at man har brukt midler. Bruke midlene til å bli flinkere på nærmere naturlig basis.

Endret av Nuust
Lenke til kommentar

Min personlige erfaring er at moderate mengder alkohol (1-2 halvlitere) hjelper noe på mine gitarevner. Mest sannsynlig fordi jeg slapper av og lar ting flyte mer. Det skulle imidlertid ikke være noe i veien for å klare akkurat det samme med en liten mental innsats.

Endret av Flygg
Lenke til kommentar

Nuust, tror du missforsto meg litt. Hva har man egentlig å hente på å dope seg inne musikk, da det er evig mye mer enn om du kan spille så og så fort på gitaren som bestemmer om du lykkes/blir rik, men i idrett holder det å være jævlig rask eller utholden. En faktor, ett dop.

Lenke til kommentar

Greit. :)

 

Hva har man egentlig å hente på å dope seg inne musikk, da det er evig mye mer...

Enkelte vet hva man kan hente i det, og det er slike folk jeg er interessert i å høre om. De som, gjennom din forklaring, vet om det evige, evige mer. Jeg har ikke hørt om slike folk.

Lenke til kommentar

Vell, alle i Motley Crue driver med heroin og det har de gjort helt siden de fikk penger med det, de er ikke spessielt flinke til og spille instrumenter noen av dem.

 

Se på slipknot, der er det bare Sid Wilson som driver med dop, og det er for det meste party dop fra "dj" kveldene hans.

 

Ikke så mange black metal band som driver dop heller, og de spiller relativt fort med tremolo picking.

Lenke til kommentar
Går rykter om at klassiske utøvere tar beroligende midler, så de ikke skal være så nervøse når de spiller konsert, men man blir jo ikke noe bedre av det da

 

Dette er helt sant. Jeg er selv innenfor den klassiske musikkverdenen og har hørt om store utøvere som har brukt

blant annet beta blokker for å roe nervene før en konsert. Dette er jo på en måte doping. En av de største utfordringene profesjonelle musikere møter i en konsertsammenheng er jo stress og nervøsitet. De kan som oftest det de skal spille ut og inn på øverommet, men i en slik situasjon kan mye skje. Ved da å ta slike medikamenter vil de jo kunne prestere bedre enn uten...

Lenke til kommentar

Nesten alle de store rockebandene på 60-70 tallet brukte jo dop av ymse slag. Man blir jo utrolig kreativ av marihuana og lsd, derfor mange kunstnere og forfattere også bruker det. Men har liten tro på at man faktisk blir BEDRE på gitar av dop, mulig det hjelper på nervene, og at man blir mere "inne" i sangen. Black Sabbath sa jo i et intervju at de aldri gikk på scena uten et par trekk på pipa først.

Lenke til kommentar

Nei du blir ikkje fysisk bedre til å spele gitar av å bruke eit narkotikum/dop, men som nevnt tidlegare, du blir mykje meir kreativ. Ja faktisk så synes eg nesten musikken er litt avhegig av narkotika. Det berre er sånn. Narkotika gjerne lsd gjer musikken så mykje meir interessant. Dette gjelder også kunst: må nesten bare nevne at det er veldig mange kunstere som bur eller har budd i Christiania. F.eks Oddvar Torsheim, for dei som kjenner til denne karen.

Og seff, så er det mange artister som ødelegger seg på narkotika.

Endret av xersess
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...