Gå til innhold

Hvor mye i bot for å skrense litt på asfalt med moped?


kevinedomm

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Var en gruppe gamlinger som var ute og gikk på vei til en kirke igår, og jeg skulle til å slakke ned farten for å svinge inn et sted, men det er kraftige skivebremser bak på scooteren, og jeg holdt litt langt ut i bremsehåndtaket, så jeg låste bakhjulet et lite sekund med et uhell, som resulterte i en 30cm langt bremsespor og litt hyling fra bakdekket.

 

Da ropte han ene gamlingen at han skulle ringe politiet, noe han gjorde, så når jeg var på vei tilbake igjen så kunne jeg se politibilen uten at den så meg, så jeg så bort mot kirken og så at den stoppet ved gamlingene, så jeg peiste på og kom meg vekk i en fart.

 

Idag ser jeg at det kom i avisen (politilogg) og at de tar gladelig imot tips.. de kalte det "uvettig kjøring med moped nær kirke"

 

Hva faen, er det så alvorlig å få en liten skrens på bakhjulet? Er det virkelig sååå alvorlig?

 

Hva kan man evt. ventet seg i bot?

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt kontakt med politisjanonen i ditt nermiljø. for og forklara det at bakbresen låste seg og lagde sporet. Du får neppe noe bot. Men en vet aldrig. kanskje dem vil se scooteren din. å du blir kanskje tatt for trim:P vis du har det da:P

 

Men det beste er og stille opp selv på kontoret. for det er alltid noen som vet noe. ;)

Lenke til kommentar

En ting jeg stusser over. Hvis du har en orginal scooter, og får ufrivillig skrensing ved oppbremsing er det noe galt?

 

Enten fremprovoserer du skrens, eller så bremser du teoretisk feil..

Du skal jo bruke forbremsen mer enn bakbremsem, og vekten skyves litt frem. Da skal du hvertfall ikke klare å få skrens om du ikke absolutt vil :p

 

Og, hvis du mener du var uskyldig.. Hvorfor dro i full fart vekk fra stedet? Bedre å legge seg flat å si at det var et uhell med en gang.

 

Virker som en helt vanlig ting for en 16åring dette, artig å prøve og tøffe seg litt på mopeden når man akkurat har fått lappen.

Samme gjorde jeg også da jeg var 16 og akkurat hadde fått mopedførerbevis ;)

Lenke til kommentar
En ting jeg stusser over. Hvis du har en orginal scooter, og får ufrivillig skrensing ved oppbremsing er det noe galt?

 

Ja, det er jo litt underlig å få bakhjulsskrens i en oppbremsing før sving. Et vennlig råd til trådstarter er å bruke forbremsen mer. Forbremsen er den primære bremsen på tohjuling.

 

AtW

Lenke til kommentar

Om han ikke er veldig godt kjent med mopeden så skjønner jeg at

det er fort gjort å låse bakhjulet litt..

Han slapp etter kort tid opp, fordet han skjønte at det ikke skulle være sånn :)

 

Er for øvrig helt enig i at man må bruke forbrems mer noe som også står i

teoriboka, ca. 70/30 (70% forran, og 30% bak ;) )

Lenke til kommentar
En ting jeg stusser over. Hvis du har en orginal scooter, og får ufrivillig skrensing ved oppbremsing er det noe galt?

 

Enten fremprovoserer du skrens, eller så bremser du teoretisk feil..

Du skal jo bruke forbremsen mer enn bakbremsem, og vekten skyves litt frem. Da skal du hvertfall ikke klare å få skrens om du ikke absolutt vil :p

 

Og, hvis du mener du var uskyldig.. Hvorfor dro i full fart vekk fra stedet? Bedre å legge seg flat å si at det var et uhell med en gang.

 

Virker som en helt vanlig ting for en 16åring dette, artig å prøve og tøffe seg litt på mopeden når man akkurat har fått lappen.

Samme gjorde jeg også da jeg var 16 og akkurat hadde fått mopedførerbevis ;)

Jeg er fullt klar over at frembremsen skal brukes mer enn bakbremsen, men det er jo bare logisk..

 

Var masse smågrus i den svingen, så ville ikke bruke forbremsen så mye, er så utrolig lett å tryne da med scooter..

 

Tja, jeg har hatt lappen en liten stund nå, og hva skal være så tøft med å ødelegge bakdekket sitt på en 50cc scooter da???? Totalt meningsløst..

 

Uansett, bremsene tar som F på den scooteren, og holdt litt langt ute på håndtaket, så det sier vel seg selv..

 

Gikk til lensmannskontoret igår, og fikk også høre at de hadde påstått at jeg hadde blodtrimmet moped og kjørte gris rundt i området.. og ja, det var min scooter de mente, men forklarte meg så alt gikk bra, jeg kjørte jo for F bare bort til en venn, og så tilbake igjen... kjipe gamle folk.

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar
Om han ikke er veldig godt kjent med mopeden så skjønner jeg at

det er fort gjort å låse bakhjulet litt..

Han slapp etter kort tid opp, fordet han skjønte at det ikke skulle være sånn :)

 

Er for øvrig helt enig i at man må bruke forbrems mer noe som også står i

teoriboka, ca. 70/30 (70% forran, og 30% bak ;) )

 

70/30 vil jeg også si er i overkant konservativt om man har gode bremser og dekk. Nå er riktignok scootere relativt baktunge, men selv det tatt i betraktning ville jeg tillagt frambremsen mere vekt om man skal bremse hardt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...