Gå til innhold

Hente andres pakker på posten


Unhealer

Anbefalte innlegg

God dag.

 

Det har seg slik at min søster bestilte en pakke for meg for en god stund siden. Nå har det kommet en hentelapp i postkassen og jeg har planer om å hente pakken i morgen. Min søster, som den egentlig er adressert til, er bortreist fram til den 12. August. Har jeg muligheten til å hente denne pakken, eller må jeg vente til min søster kommer hjem?

 

Har posten lov å gi bort pakken til andre enn personen som bestilte pakken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dette kan bli vanskelig, dessverre. Kan hende at de tillater at din søster ringer ned til det lokale postkontoret for å informere, dog er ikke dette noen sikkerhet for at det faktisk er henne som ringer. Som regel må en ha med skriftlig tillatelse for å få utført slike tjenester i andres navn. (Gjelder også f. eks uttak i bank.) Der må det stå noe slikt som "jeg gir herved Ola Nordmann tillatelse til å hente ut pakke (pakkenr.) for meg." med medfølgende dato og signatur fra henne.

 

Dette er imidlertid om en skal være helt A4 i forhold til regler. Jeg ville gått ned på posten og forklart dem situasjonen så kan dere sikkert ordne med en slags avtale.

 

Red: De under meg ser ut til å ha en annen erfaring. ;)

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Etter min erfaring skal det gå helt fint, uten å måtte ringe eller ha skriftlig tillatelse.

Henter pakker til broren min på postkontoret til stadighet og skriver under på kvitteringen i mitt navn.

Så det skal da gå helt fint, har gjort dette veldig mange ganger.

 

På brevpakker som er for store for postkassen, spør de etter navnet mitt, og de reagerer ikkje på at det er et annet navn enn på pakken.

Dere har vel også samme etternavn siden dette er søsteren din.

Lenke til kommentar

Her på Majorstua får du i hvertfall ikke det. Pakken må være i ditt navn, og du må vise leg. med bilde. Mulig de har hatt problemer med tyveri av pakker?

 

Men for en del år siden, da jeg bodde på kollektiv på Ryen gikk det fint. Jeg hentet faktisk 4 pakker i 4 ulike navn der en gang og de sa ikke noe som helst. (For ordens skyld. Det var en pakke til meg, og 3 pakker til andre på kollektivet - altså med samme adresse)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Tror alt kommer an på hvor velvillig postkontoret og den ansatte på plassen man henter dem ut på er. Noen krever sikkert at hun personlig må hente dem eller at du har fullmakt. mens andre plasser som kanskje kjenner familien din ikke er så nøye. Men du kan alltid snakke med søsteren din og gi posten telefonnummeret hennes også dersom det er behov for det.

Lenke til kommentar

Hvis det er et eget felt på pakkelappen for legitimasjon må navnet på pakken stemme overens med den personen som henter pakken. Hvis navnet ikke stemmer må man ha med en signert fullmakt e.l.

 

Posten har klare regler på dette området. Vanlige pakkelapper for servicepakker fra f.eks komplett o.l krever ikke legitimasjon. Kommer du med pakkelappen så får du ut pakken. Det samme gjelder for vanlig brevpost.

Lenke til kommentar
Posten har klare regler på dette området. Vanlige pakkelapper for servicepakker fra f.eks komplett o.l krever ikke legitimasjon. Kommer du med pakkelappen så får du ut pakken. Det samme gjelder for vanlig brevpost.

Som allerede nevt varierer dette fra postkontor til postkontor. Majorstuen postkontor krever leg. ved hente av alle pakker.

Lenke til kommentar

Faren min har bestilt ting for meg på nettet, og da har jeg fått det sporingsnr slik at jeg kan spore den selv. Når pakken står ankommet, så har jeg tatt med meg nr og hentet pakken, uten pakkelapp. Kun nr.

Aldri hatt problemer med det, og de har ikke spurt om leg. Og jeg er jente, så tror ikke det skal være problemer med å få ut pakker som er til det andre kjønn heller. :nei:

Lenke til kommentar
Posten har klare regler på dette området. Vanlige pakkelapper for servicepakker fra f.eks komplett o.l krever ikke legitimasjon. Kommer du med pakkelappen så får du ut pakken. Det samme gjelder for vanlig brevpost.

Som allerede nevt varierer dette fra postkontor til postkontor. Majorstuen postkontor krever leg. ved hente av alle pakker.

Da vil jeg anta at det er noe spesielt som ligger til grunn for dette.

Lenke til kommentar

Regelen om at alle kan hente ut pakker bare de har lappen er et problem. Hvis en uærlig sjel får med seg at postmannen legger en hentelapp i kassa di har han plutselig fått seg en gratis laptop eller noe. Greia er at det da dreier seg om en tyverisak hvor Posten har lite ansvar, og hentelappen må regnes som et verdipapir. Rekommanderte sendinger, derimot, må man ha både leg, fullmakt og adressatens leg med seg for å hente for noen, og denne sikkerheten tar de seg godt betalt for. Å gjøre vanlig pakkepost sikrere truer salget.

Bestiller man noe dyrt og bor i et belastet nabolag kan det være en ide å velge oppkrav selv om det koster et par tiere ekstra. Da er det verste skurken kan gjøre å kjøpe tingen i stedet for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...