Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmelde taxisjåfør, uten bilnr. Vits?


Anbefalte innlegg

Leste i papirutgaven av BA om saken som er linket til litt lenger opp, og der uttalte en av sjefene i taxiselskapet der at de ved hjelp av GPS har lagret informasjon om hvor taxien har kjørt hele kvelden. Avhengig av hva slags system taxiselskapet du brukte har, og hvor mye de er "villige" til å grave, kan det hende at de kan finne ut av hvilken taxi som kjørte den veien du skulle på det tidspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det mye tull, gitt. Jeg jobber på sentralen til et av Norges største taxiselskaper, og selv om man når man ringer om hittegods får beskjed at man ikke kan spore taxituren uten kvittering, så stemmer ikke det. Det krever bare store ressurser. Enhver taxisentral er pliktig å registrere en rekke opplysninger om løyvene sine daglig. Du kommer langt ved at du husker hvilket selskap det gjelder, dessverre er det mer problematisk at du tror du ikke vil greie å peke ham ut.

 

Uansett, all informasjon hjelper. Hvis dere husker ca tidsrom, biltype (i alle fall farge), ca pris og strekningen som ble kjørt, så vil IT-avdelingen til det aktuelle selskapet trolig kunne snevre de aktuelle bilene ned til én eller veldig få biler. Spesielt beløpet (dvs. det de to første betalte før du ble alene) kan være avgjørende.

 

Har kjørt en del taxi selv og tror bare du kan glemme å anmelde det. Du vet ikke hvilken taxi det var eller hvem som kjørte. Du har heller ingen kvittering eller noe referansenummer.

 

Dette skjedde på en lørdagskveld i Norges hovedstad med flere hundre taxier i den mest travle perioden....

 

Anmeld gjerne saken, men slik som omstendighetene er så har du ikke noen sjangs for å få noen dømt. Det er ingen oversikt som sier hvor man tar opp kunder, og med mindre du kastet et blikk på takstameteret som fortalte deg nøyaktig når sjåføren startet turen eller stoppet den så stiller du svakt.

Joda, dataloggene på sentralene er rimelig omfattende. Start- og sluttsone og muligens også GPS-pos. blir lagret for alle turer, ikke bare bestilte. Selvfølgelig er det flere hundre biler ute, men når du fjerner alle bilene fra de andre selskapene, alle som var i andre områder på det gjeldende tidspunktet, alle sjåfører med annen etnisitet, feile biltyper, de som var ledig, og i tillegg ser at cirka-beløpet stemmer, så er det nok ikke mange kandidater igjen.

 

Med andre ord - det er ikke håpløst, jeg håper politiet finner den skyldige. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det gikk bra idag, men hun damen sa at dessverre blir mange sånne saker henlagt. Men de skulle gjøre sitt beste. Sendt en skriftelig klage til selskapet, men har ikke hørt en tøddel av de.

Tar det for lang tid før de svarer, sier vel det også noe om den generelle holdninga til selskapet. Gi de en uke og har du ikke hørt noe da, ville jeg ha vurdert å offentliggjøre navnet på selskapet. God mat for journalister det her og svært dårlig mat for selskapet om det kommer ut.

 

Du kan forresten også velge og gå til sivilt søksmål om politianmeldelsen blir henlagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Her var det mye tull, gitt. Jeg jobber på sentralen til et av Norges største taxiselskaper, og selv om man når man ringer om hittegods får beskjed at man ikke kan spore taxituren uten kvittering, så stemmer ikke det. Det krever bare store ressurser. Enhver taxisentral er pliktig å registrere en rekke opplysninger om løyvene sine daglig. Du kommer langt ved at du husker hvilket selskap det gjelder, dessverre er det mer problematisk at du tror du ikke vil greie å peke ham ut.

 

Uansett, all informasjon hjelper. Hvis dere husker ca tidsrom, biltype (i alle fall farge), ca pris og strekningen som ble kjørt, så vil IT-avdelingen til det aktuelle selskapet trolig kunne snevre de aktuelle bilene ned til én eller veldig få biler. Spesielt beløpet (dvs. det de to første betalte før du ble alene) kan være avgjørende.

 

Har kjørt en del taxi selv og tror bare du kan glemme å anmelde det. Du vet ikke hvilken taxi det var eller hvem som kjørte. Du har heller ingen kvittering eller noe referansenummer.

 

Dette skjedde på en lørdagskveld i Norges hovedstad med flere hundre taxier i den mest travle perioden....

 

Anmeld gjerne saken, men slik som omstendighetene er så har du ikke noen sjangs for å få noen dømt. Det er ingen oversikt som sier hvor man tar opp kunder, og med mindre du kastet et blikk på takstameteret som fortalte deg nøyaktig når sjåføren startet turen eller stoppet den så stiller du svakt.

Joda, dataloggene på sentralene er rimelig omfattende. Start- og sluttsone og muligens også GPS-pos. blir lagret for alle turer, ikke bare bestilte. Selvfølgelig er det flere hundre biler ute, men når du fjerner alle bilene fra de andre selskapene, alle som var i andre områder på det gjeldende tidspunktet, alle sjåfører med annen etnisitet, feile biltyper, de som var ledig, og i tillegg ser at cirka-beløpet stemmer, så er det nok ikke mange kandidater igjen.

 

Med andre ord - det er ikke håpløst, jeg håper politiet finner den skyldige. Lykke til.

 

Heisann. Det var virkelig ikke meningen å komme med feilaktig informasjon. Etter det jeg har hørt fra taxisjåfører og andre som har jobbet på taxisentraler så forsto jeg det slik at GPS-posisjon kun ble lagret når man trykket inn nødknappen i taxien. At start og slutt sone ble lagret i sentralen var jeg ikke obs på så det er også et poeng.

 

Som du da sier så er det større mulighet til å finne sjåføren enn jeg først antok, men jeg har enda til gode å høre om at politiet virkelig har undersøkt slike data for å finne synderen. Jeg antar at saken vil bli henlagt, men den bør anmeldes.

 

Skulle virkelig ønske at politiet tok slike saker på alvor og fikk satt en skikkelig støkk i slike sjåfører!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner i alle fall til at politiet stadig har henvendelser om turer, både data- og plass-/praieturer i forbindelse med kortsvindling. Av førstehånds erfaring vet jeg også at de (i alle fall her jeg bor) stadig tar kontakt med oss - og de andre selskapene, går jeg ut i fra - i forbindelse med rømte og etterlyste personer, personer som rømmer i taxi fra åsted etc. Har selv flere ganger med hell hjulpet politiet å få tak i de rette bilene, og mine overordnede, samt IT-avdelingen, sitter på flere ressurser enn meg som vanlig kundebehandler.

 

For all del, politiet kan helt sikkert bli flinkere, men helt håpløse er de ikke. Sentralene blir aktivt brukt i arbeidet deres - forhåpentligvis også til å oppklare overgrepstilfeller som dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vært i dialog med selskapet via mail.

"Att: Ida E.

 

Viser til tidligere korrespondanse.

 

Vi har forsøkt å søke i våre logger etter drosjer som har kjørt aktuelle distanse, uten å lykkes med å finne rett bil. Dette kan skyldes GPS dekning eller rett og slett at drosjen tilhørte et konkurrerende selskap.

 

Uansett synes vi det er sterkt beklagelig dersom en sjåfør tilknyttet næringen har opptrådt på en slik måte som beskrevet.

 

 

Med vennlig hilsen

- "

 

Politiet har også samarbeidet smått med de, men har nå lagt saken på hylla.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Politiet i Norge har andre prioriteter enn slikt som dette. Har selv anmeldt noen i klassen på ungdomskolen for tyveri av klokker, mobiler, busskort, penger og verdisaker, selv om jeg hadde sett dette med egne øyne og var villig til å vitne henla de saken.

 

Det er valg i 09' og det finnes partier som er sterkt engasjert i å bedre Politiet, det er desverre ikke de rød-grønne når de ble valgt, nå handler det kun om å dytte mest penger inn i statskassen.

 

Velkommen til Norge!

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Vært i dialog med selskapet via mail.

"Att: Ida E.

 

Viser til tidligere korrespondanse.

 

Vi har forsøkt å søke i våre logger etter drosjer som har kjørt aktuelle distanse, uten å lykkes med å finne rett bil. Dette kan skyldes GPS dekning eller rett og slett at drosjen tilhørte et konkurrerende selskap.

 

Uansett synes vi det er sterkt beklagelig dersom en sjåfør tilknyttet næringen har opptrådt på en slik måte som beskrevet.

 

 

Med vennlig hilsen

- "

 

Politiet har også samarbeidet smått med de, men har nå lagt saken på hylla.

Kanskje ikke så merkelig at de tilsynelatende er aktive i sitt søk etter vedkommende sjåfør og tar rutinemessig avstand fra vedkommendes handlinger, men "desverre vi kan ikke hjelpe deg..." Hvis det viser seg at sjåføren er fra deres selskap. kan de faktisk bli erstatningsansvarlige på objektivt grunnlag (arbeidsgiveransvaret) for sine ansattes handlinger. Det lønner seg rett og slett ikke for dem å finne drittsekken. Han blir kanskje straffet, men erstaningen må kanskje selskapet betale hvis han selv ikke har midler.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...