Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innkjøp av Aprilia RS 50


Scarn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det du trenger å vite? Hvordan de funker mekanisk, hva som er lov og ikke lov, hva man må gjennom for å få lappen eller hva?

 

Skulle til dømes gjerne visst detaljert kva plombering, effektanlegg var og korleis det fungerar. Eg skulle òg gjerne lest litt meir om trimming.

 

Og etterkvart når eg har fått vite meir, så skulle eg hatt forslag til lettsykkel, for eg tvilar på at eg kjem til å gå for moped. Det er jo ikkje lov å køyre meir enn >45km/t lovlig med 50ccm har eg forstått? Kor fort kan eg køyre lovlig med lettsykkel?

Lenke til kommentar

tralala. www.mopedportalen.no ! :)

 

men uansett:

trimming er ulovlig, ja. ikke lov å kjøre fortere enn 45km/t.

 

plombering er stoppinger som sitter i eksosanlegget ditt for å dempe effekten på mopeden, altså plomberingene som gjør at den går sakte. fjerner du disse plomberingene i svanehalsen (i eksosanlegget) vil mopeden gå betydelig fortere. dette er ulovlig og blir sett på som trimming.

 

effektanlegg er et eksosanlegg, som oftest uten plomberinger. effektanlegget gjør så mopeden går enda fortere enn om du skulle hatt et uplombert eksosanlegg. når du gjør dette må du også bytte dyse (forgasser) så mopeden får litt mer bensin. dyser koster ikke mer enn et par hundre kroner. effektanlegg kan komme opp i rundt 2000 kr nytt.

har aldri byttet eksosanlegg/fjerna plomberinger selv, men du trenger visstnok ikke være mekaniker for å gjøre dette.

 

boten for trimming er forresten 4200 kr + avskilting.

Lenke til kommentar
tralala. www.mopedportalen.no ! :)

 

men uansett:

trimming er ulovlig, ja. ikke lov å kjøre fortere enn 45km/t.

 

plombering er stoppinger som sitter i eksosanlegget ditt for å dempe effekten på mopeden, altså plomberingene som gjør at den går sakte. fjerner du disse plomberingene i svanehalsen (i eksosanlegget) vil mopeden gå betydelig fortere. dette er ulovlig og blir sett på som trimming.

 

effektanlegg er et eksosanlegg, som oftest uten plomberinger. effektanlegget gjør så mopeden går enda fortere enn om du skulle hatt et uplombert eksosanlegg. når du gjør dette må du også bytte dyse (forgasser) så mopeden får litt mer bensin. dyser koster ikke mer enn et par hundre kroner. effektanlegg kan komme opp i rundt 2000 kr nytt.

har aldri byttet eksosanlegg/fjerna plomberinger selv, men du trenger visstnok ikke være mekaniker for å gjøre dette.

 

boten for trimming er forresten 4200 kr + avskilting.

 

Tvilar på at det blir noko trimming på meg då..

 

Men uansett.. Fekk nettopp vite at pappa hadde kjøpt el-scooter. Av merket Q-Bike. Den står no i garasjen :p Den skal nok holde for meg med det første, men eg trur nok at eg etterkvart skal ha meg lettsykkel. Den skal visstnok gå 45km/t++ og kan køyre fleire mil før den må ladast om igjen. Det var litt stilig, den er jo fullstendig stillegåande :p

 

Eg lurer på om det går an å vere 2stk på ein moped/scooter? Så vidt eg veit er det ikkje lov. Eg kan køyre moped/scooter om eg tar lettsykkel-lappen, sant?

Lenke til kommentar

Er visst lov dersom han som sitter bakpå er under 10år og ikke veier mer enn mopeden tåler. Ja, du får mopedlappen når du tar lett.

 

Tenkt noe på hva slags type sykkel du har lyst på da? Siden du ikke skal trimme, er nok en sykkel med 4-takts motor å anbefale. Dersom du har tenkt å trimme litt (Noe som anbefales sterkt for å øke kjøregleden!) er 2-takt tingen.

 

Er ingen fartsbegrensning på lett-mc sertifikatet. Det fins derimot enkelte lettsykler med fartsbegrensning. F eks noen KTM-er har 70km/t og mange nye Apriliaer har 120km/t.

Lenke til kommentar
Ja, du får mopedlappen når du tar lett.

 

Det går vel ikkje an omvendt då? :innocent:

 

Tenkt noe på hva slags type sykkel du har lyst på da? Siden du ikke skal trimme, er nok en sykkel med 4-takts motor å anbefale. Dersom du har tenkt å trimme litt (Noe som anbefales sterkt for å øke kjøregleden!) er 2-takt tingen.

 

Eg har faktisk ikkje peiling. Ikkje noko cross opplegg. Turtallskick eller noko sånt. Rundt 20.000kr.

Lenke til kommentar
ny eller brukt? ville ikke kjøpt det billigste var jeg deg.. kjøp deg en skikkelig hjelm til 2-3000 kr, finn.no, mc-utstyr.no osv :) hvilken hjelmstørrelse som er riktig til deg finner du på agv.com :) (gjelder agv`s hjelmer så klart)

 

Kva med denne ?

 

Kva er eigentlig forskjellen på denne og denne ? Altså.. Kvalitetsmessig..

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar

hjelmer har jeg egentlig ikke sånn særlig peiling på, men har hørt fra endel at det ikke lønner seg å kjøpe det billigste du finner. jeg vil f.eks tro at den hjelmen til 2890kr er veldig behagelig å ha på seg, i forhold til den billigste, med tanke på støy, dugg osv.

 

uten plombering vil som sagt sykkelen høres mer sint/kvassere ut ja.

Lenke til kommentar

Spørs alt etter hvor godt vedlikeholdt den er det...

 

:thumbs: Cagiva mito! :dribble:

 

2007_Cagiva_Mito_1r.JPG

 

ny eller brukt? ville ikke kjøpt det billigste var jeg deg.. kjøp deg en skikkelig hjelm til 2-3000 kr, finn.no, mc-utstyr.no osv :) hvilken hjelmstørrelse som er riktig til deg finner du på agv.com :) (gjelder agv`s hjelmer så klart)

 

Kva med denne ?

 

Kva er eigentlig forskjellen på denne og denne ? Altså.. Kvalitetsmessig..

Faen, må jo nesten prøve på hjelmen før du bare kjøper den...

Lenke til kommentar

Kor kan eg eigenleg finne ein strøken Aprilia? Kva er det ein ny Aprilia rs 125 kostar? Årsmodellen for min del spelar ei fin lita rolle.. Eg har sett på den Nettbutikk-guiden som er sticky, men der fant eg fint lite. Har lite lyst å importere frå utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...