Gå til innhold

Beste erstatning til 790i


Albatron

Anbefalte innlegg

Etter mye om og men har jeg bestemt meg for å investere i ett nytt hovedkort. Kjøpte 790i ULTRA noen dager etter release og er ikkke fornøyd. PCen låser seg fast på et helt random tidspunkt. T.o.m. etter bytte av CPU, RAM, HDD og GPU. Finjustert bios, har også flasha til nyeste versjon. Blei litt mer stabilt med høyere RAM volt, men care på det nå.

Vil ha forslag til beste erstatning.

Det må være 775 sokkel, ddr3 støtte og SLI støtte. Helst ikke over 2,5k,- men trenger nytt.

Kan det være lurt å vente til x58? Om de vil ha SLI støtte?

 

takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har du prøvd å oppdatere biosen på hovedkortet ditt? Jeg har selv et 790i Ultra hk, og det virker flott etter litt oppdateringer av bios.

 

Hadde samme problem som deg med at det låste seg, og det som gjorde ting stabilt var å ha oppdatert bios, og stille inn spenning og timinger av minne manuellt og ikke ha ting på AUTO. Prøv det før du bytter hk =)

 

Comanders

Lenke til kommentar

Har oppdatert til nyeste bios versjon fra xfxforce.com ja. Stilt på minne volt bare, også skrudd av noen prosessor funksjoner, sånn Idle greier ogsånn. Men ossen timings skal jeg ha da? og evt. cpu volt? Har e8400 uklokket på 3ghz.. (333x9). Minne er av typen Corsair XMS3 2x2gb 1333mhz som kjører på standard timings og mhz. Eneste jeg har tweaka på er minne volt som sagt. Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

 

BIOS versjon er P04 btw, så det hadde kommet P06 nå. Den du har Comanders?

Endret av Albatron
Lenke til kommentar
Har oppdatert til nyeste bios versjon fra xfxforce.com ja. Stilt på minne volt bare, også skrudd av noen prosessor funksjoner, sånn Idle greier ogsånn. Men ossen timings skal jeg ha da? og evt. cpu volt? Har e8400 uklokket på 3ghz.. (333x9). Minne er av typen Corsair XMS3 2x2gb 1333mhz som kjører på standard timings og mhz. Eneste jeg har tweaka på er minne volt som sagt. Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

 

BIOS versjon er P04 btw, så det hadde kommet P06 nå. Den du har Comanders?

 

Vel, jeg har ikke det hovedkortet du har.. Kjører Striker 2 extreme, men er 790i Ultra. Hadde selv problemer med det. Oppdater til siste bios, og still inn volt og timings til det minnet er ment for, eks, min er 9-9-9-24. HK mitt viste 7-7-7-20, da det sto på auto. Still også inn Volt til Default og ikke auto. Les på pakka til rammen om timings og volt.

Lykke til =)

 

Comanders

 

PS: Raptor 150-X hdd kan noen ganger ikke helt støtte 790i Ultra. har selv litt problemer med det ennå, men kommer vel ny oppdatering om ikke lenge =)

Endret av Commanders
Lenke til kommentar

Om du må ha SLi og stabilt og DDR3 så havner du samme stilling som sist, er bare ett svar og det er 790i med alle problemene.

Eneste løsningen nå er å "bla" igjennom en masse 790i kort, gjerne av samme type til du er heldig og får "bingo" sånn at du får ett av de som funker.

 

Ellers kan du bytte ut CPU og RAM og kjøpe Skulltrail for å få en stabil varmeovn med SLi støtte, eneste Intel alternativet som finnes for tiden.

Om du bytter RAM til DDR2 kan du gamble på 780i men det er nesten like ille som 790i når det gjelder bingo biten.

 

For å få det stabilt må du skrote SLi og kjøre Intel sitt X48 med DDR3, eller P45, X38 med DDR3 minne, alle kontrollerne støtter det brikkesett messig så det er HK leverandør som avgjør hva brikkesettet skal fores med.

Ellers er det mulig X58 får SLi men det er en helt ny sokkel og da må du ha ny CPU siden minnekontrolleren da reiser inn i CPU'en ala hva AMD har i sine Athlon 64 og Phenom CPU'er.

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for svar.

 

Når det gjelder RAM Volt og timings var auto på 1,5v men skrudde den opp til 1,7v. Blei mer stabilt, men låser seg helt random. Prøvd å kjøre litt forskjellige programmer for å se om det er noen fellesnevnere ved kræsjinga, men ingen hittil. Timings var stilt på auto (9-9-9-24), og det sto også på Corsair sine hjemmesider, men tok vekk auto og satte dem manuelt på 9-9-9-24.

Har ingen volt innstilling som heter default :(

 

Når det gjelder HK valg så tror jeg jeg bare skal vente til X58 kommer ut. Vet at jeg må kjøpe ny CPU, men det er verdt det. Bytte ut min dual core. Får håpe det blir SLI på X58. Skulltrail blir altfor dyrt dessverre.

 

Om du finner ut noe om det med Raptor X komp. iforhold til 790i så si ifra. Da tester jeg med OS på en annen hdd.

Lenke til kommentar

hei,

 

satt å mekka litt. og fant ut at det som gjør mitt hk ustabilt er volt til cpu og NB. Det var en innstilling som stod på auto som jeg satte til default. Over_Voltage.jpg----= Innstilligene som gjør hk mitt stabilt er:

- Cpu GTL_REF0 Ratio - Default

- Cpu GTL_REF1 Ratio - Default

- Cpu GTL_REF2 Ratio - Default

- Cpu GTL_REF3 Ratio - Default

- NB GTL_REF Ratio - Default

 

Sjekka at du ikke har noen innstillinger som du ikke kan sette på default i stedet for auto?

 

Vel, da ser det ut til at du har fått noe riktig med ram timings og NB. Tror det kanskje er en innstilling som gir strøm til cpu og NB som gjør det ustabilt. Sjekka nettet for BIOS innstilliger?

 

Comanders

Endret av Commanders
Lenke til kommentar

Leste litt på de sidene Agrop, men hjelper dessverre ikke så mye når min bios er ulik den på Asus sine HKer.

Men uansett, her ser du mine innstillinger. Har ingen innstilling som heter Default. Bare Auto, eller manuelle innstillinger.i201307_06082008163.jpg

i201306_06082008162.jpg

 

Din BIOS ser ut til å ha mer avanserte og fin-innstillinger enn min.

Endret av Albatron
Lenke til kommentar

Ifølge Corsair så står det bare "Tested at 1,7v". Ingenting mer om hva de er sertifisert for.

Låsinga gikk over til bluescreen når jeg skrudde opp volten til 1,75v.. Tenkte å sjekke dump fila, men ingen løsninger kom ut av det heller. Vet ikke om det kan være verdt å prøve høyere? Eller lavere? Hvor høy volt er E8400 sertifisert for? 1,4v eller noe? Prøvde å finne det, men kom ikke så langt.

Lenke til kommentar

Satte den ivertfall til 1,2v nå. Men jeg synes min CPU temp er høy iforhold til normalt.. Bruker OCZ Vendetta II kjøleren med Noctua pasta. Den er montert slik at luftstrømmen skal gå bra igjennom, men alikevel holder den seg på 45+ i Idle. Kanskje pga Dominator vifta? men men. Har ingen innstillinger for NB volten. Det du ser på øverste screen er alt jeg kan stille på når det gjelder system voltages.

Er ikke særlig fornøyd over dette.

Lenke til kommentar

syntes at 1.16v Vcore var lite på E8400. Min kjører på 1.3150, men er stabil opp til 1,430 på Abit IP-35E hk.. Test litt høyere på CPU :) Min cpu temp ligger på 45 Idle, så ikke noe høy din heller. Har Big typhoon cpu vifte btw :) Første gang jeg satt sammen denne pcen var den veldig ustabil takket være E8400 som er en såpass ny prosessor på markedet. Men siste bios update fikset det ;) Kan være noe å tenke på siden både hovedkortet ditt er litt.. tja hva skal man kalle det? Lite gjennomført? :) Kanskje det ikke liker 45 nm prosessorer :p

Lenke til kommentar

Jo, var innpå tanken men så testa jeg med min gamle CPU.. (E2160) og likevel fikk den lock-ups. Så da kan det bare være hovedkortet eller hdd som nevnt tidligere, men siden mange andre har lignende problemer med brikkesettet så var vel jeg også et offer i den saken. Men lite gjennomført er jeg totalt enig i. Får vel håpe noen seinere BIOS oppdatering fikser detta, men når jeg velger 1,35v så går den bare opp til 1,2v o.l. Med andre ord, den stiller seg lavere enn det jeg setter den til. Måtte langt opp for i det hele tatt å komme til 1,3 og når jeg først kom dit var CPUen på nær 60 i Idle. Så ny kjølepasta skal kanskje påføres.

Men uansett, når det gjelder Volt innstillinger til NB så synes jeg det er dårlig utført når de ikke har innstillinger til dem her. Om ikke jeg har oversett noen knapp hvor man velger avanserte innstillinger da.

Endret av Albatron
Lenke til kommentar

Har satt det meste på manulle innstillinger. Slik at jeg unnviker å ha auto innstilling på ting. EKs. Sette mhz på linked/synced istedenfor auto. Har blitt mye mer stabil av det. Lock-ups skjer nå 1 gang hver 2. uke kanskje. Tror det kan ligge i minnekontrollerene eller BIOS sin auto funksjon. Jeg tror jeg går for nytt HK og CPU når X58 og Nehalem kommer ut. Får bare leve med det inntil videre, om ikke ny BIOS oppdatering skulle rette på det seinere.

Uansett, takk for hjelp og posting hittil ;)

Lenke til kommentar

Har faktisk funnet en fellesnevner for lock-ups. Og det er når jeg ser på film i VLC. Nesten hver gang det har skjedd har jeg hatt VLC oppe, uten å legge merke til det. Så også fler på toms hardware forum som hadde samme problem. Så nå gjenstår det bare luke ut hvorfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...