Gå til innhold

Kulturo: Meninger rundt Kulturo


Jan

Anbefalte innlegg

Skribler litt om Kulturo, en side som jeg mener har potensial, men som en kar skrev i en post. "Tror ikke jeg hadde lest kulturo om det ikke var tilknyttet diskusjon.no".

 

 

Design

 

Tek.no-nettverket kjører samme layout forutenom litt forskjellig fargevalg her og der. Siste nytt, tester, prisguide og forum. Oversiktlig og pent. Det er også lett å hoppe fra side til side ved bruk av snarveiene over sidens logo. Kulturo har vært en søsterside av (nå, fellesportalen)"Tek.no" i et par år, men det er par mangler.

For det første skjønner jeg ikke hvorfor Kulturo bestemte seg for å ha en egen meny. Deler av den er ok, som anmeldelser og nyheter. Hva er "Features" ? "Diskuter" istedenfor "Forum"? Det passer ikke helt overens med høyre marg, hvor det står "Siste fra forum". Flisespikkeri? Mulig, men det er litt halvgjort.

 

Det er ikke like smertefritt å hoppe fra spill til mobil, som det er mobil akam til kultur. Da kan man gjerne si, "Kulturo hører ikke med Tek.no." Hvorfor blir da nyheter fra Kulturo vist på samme måte på forumet som Tek.no-sidene? Og hvorfor finner man søstersaker og søstersider i høyre marg? Litt smør på flesk, kanskje?

 

Øverst i høyre marg finner man sidens søkefunksjon. SØK heter den. Bak "Søk på Kulturo.no" dukker det opp en knapp som sier SØK. Alle gode ting er tre.

Nederst på samme område dukker trailere opp. Jeg vet ikke hvor lenge de har råtnet på forsiden. En dukket opp 28/06.

 

"Aktuelt"-menyen midt på siden passer dårlig overens med selve utseendet på Kulturo, som da er en merkelig fargeklatt. "Aktuelt"-boksen krasjer også litt med "Les også" øverst til venstre. I bunn og grunn kan man si at designet gir lite pusterom. Nyheter blir kastet på deg i hytt og pine dandert med rosa, svart, blå og hvit skrift.

 

Innhold

 

Vi vil strebe mot å anmelde flest mulig av filmene og platene som kommer ut i Norge, og samtidig levere anmeldelser som er både interessante, velskrevne og informative.

Vi vil ikke bare vise leserne hvilke filmer og plater vi mener de skal vie oppmerksomhet, men også hvor de bør kjøpe dem. Med en stor prisguide med flere store nettbutikkers priser liggende inne, kan brukerne våre lett finne ut hvor produktet kan kjøpes billigst.

Ved å legge vekt på kvalitet, kunnskap og grundighet i det redaksjonelle arbeidet håper vi på å kunne fremstå som et godt alternativ til de tabloide riksavisene og de mindre, uavhengige nettstedene.

 

Prisguiden ble nevnt med varme ord. Brukerne kunne lett finne ut hvor produktet kunne kjøpes billigst. Aner ikke hvor mange ganger brukere spør om hvor den og den filmen er billigst. Jeg prøvde iallefall. Gikk inn på prisguide, trykte film og fikk ingen mulighet til å søke på en film direkte. Aha, tenkte jeg når jeg så "Avansert søk". Klikket meg så videre og fikk valget mellom bildeformat og region. Nei, jeg måtte pent gå ut igjen og se om der etter en søkefunksjon. Joda, der var det en. Søkte på Magnolia. En EP fra 2005 dukket opp på førsteplass.

 

http://prisguide.kulturo.no/product.php?product_id=29444

Dum og dummere til 1 ,- på DVDhuset. Linken fungerer ikke. Går så inn på DVDhuset. Der koster den 99 og er ikke på lager.

 

 

 

Eksempel på DVD-anmeldelse

 

Konklusjon

”Falskmyntnerne i Sachsenhausen” er en underholdende og rørende film som gir oss en ny og interessant historie om nazistenes forbrytelser under andre verdenskrig. Samtidig handler den like mye om mellommenneskelige relasjoner og ikke minst det å stå ovenfor et særdeles vanskelig valg. Der andre krigsfilmer blir for langdryge, klarer denne filmen å holde spenningen ved like hele veien. Utgivelsen får minus for et spinkelt ekstramateriale, men selve filmen er severdig nok til at du bør gå til anskaffelse av denne DVD-en.

7/10

 

Bold: Javel?. Videre: Trekk for ekstramaterialet? Hvorfor ikke ha en annen skala? En for ekstramaterial, en for selve filmen? Trengs det karakter når man har konklusjon? Vektskålen er litt pussing, synes nå jeg. Og hvorfor avrunde med undertittelen "KONKLUSJON!!" ?

 

Så har vi "Beste X"-liste. Poenget med å slenge ti typiske plakater på ti sider? Brukervennlighet? Berikende?

Klassikeren, plate fra 2003, som i tillegg ikke matcher "Utrolig", noe som er en av betydningene til "klassiker". Kjekkere å oppdage perler fra 50-60-70-80-tallet enn hva man hørte gjennom grunnskoleårene.

 

Litt mindre skrivefeil, litt mer fylde på nyhetene, litt frempå og nytt design så holder jeg munnen lukket. Mangel på utfordring er kanskje det jeg tenker på. Nå slakter jeg kanskje Kulturo, men så jeg tar ikke betalt for mine meninger (samt pussige setningsvalg og kanskje til og med en skrivefeil her og der).

Endret av Jan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva kan du forvente av en side hvor alle artikkelen i praksis er skrevet i dugnadsånd? Nå skal jeg ikke slå alle under en kam, det kan da hende at noen av de har en relevant utdannelse eller kompetanse innen journalistisk, film og/eller musikk, men jeg vil ikke tro at disse er i flertall.

 

Den beste måte å beskrive siden på er vel som en blogg i nettavisdrakt.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg kulturo kunne vært litt mer med i svingene.

 

Ta f. eks. trailere, de havner på kulturo lenge etter at de har kommet på andre sider, og noen ganger så henger kulturo så langt etter andre at de kommer med "første bilde fra <film>" etter at teasere (korte trailere) har kommet ut.

 

Dette skjedde forige uke, da kulturo ga ut artikkel om første bilde fra Terminator 4 dagen etter at teaseren hadde kommet ut.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar
Hva kan du forvente av en side hvor alle artikkelen i praksis er skrevet i dugnadsånd? Nå skal jeg ikke slå alle under en kam, det kan da hende at noen av de har en relevant utdannelse eller kompetanse innen journalistisk, film og/eller musikk, men jeg vil ikke tro at disse er i flertall.

 

Den beste måte å beskrive siden på er vel som en blogg i nettavisdrakt.

 

Slenger meg på med en liten kommentar til dugnadssiden. Hardware nettverket er vel nå eid av edda media så vidt jeg vet og man kan vel forvente litt mer proffe saker og hyppigere oppdatering enn en som lager det på kjøkkenbenken.

 

Når det er sagt så kjenner jeg ikke kulturo godt nok enda, for meg som ser etter film nyheter har det liksom ikke vært naturlig å oppsøke kulturo som kilde der. Og spesielt ikke hvis nyhetene er gamle.

 

ps: det jeg savnet var RSS feed fra nyhetsdelen. Men det er det kanskje lite av på de andre sitene også.. :-)

Lenke til kommentar
Hva kan du forvente av en side hvor alle artikkelen i praksis er skrevet i dugnadsånd? Nå skal jeg ikke slå alle under en kam, det kan da hende at noen av de har en relevant utdannelse eller kompetanse innen journalistisk, film og/eller musikk, men jeg vil ikke tro at disse er i flertall.

 

Den beste måte å beskrive siden på er vel som en blogg i nettavisdrakt.

 

Slenger meg på med en liten kommentar til dugnadssiden. Hardware nettverket er vel nå eid av edda media så vidt jeg vet og man kan vel forvente litt mer proffe saker og hyppigere oppdatering enn en som lager det på kjøkkenbenken.

 

Når det er sagt så kjenner jeg ikke kulturo godt nok enda, for meg som ser etter film nyheter har det liksom ikke vært naturlig å oppsøke kulturo som kilde der. Og spesielt ikke hvis nyhetene er gamle.

 

ps: det jeg savnet var RSS feed fra nyhetsdelen. Men det er det kanskje lite av på de andre sitene også.. :-)

 

Nå har nok Kulturo flere feeds en resten av sidene i "nettverket", http://www.kulturo.no/feeds/.

Nyhetene er nok ikke blodferske da hovedfokuset ligger på anmeldelser, og jeg regner med at du sammenligner med hele internetten. Da er det vanskelig for en norsk side å faktisk være først ute så veldig ofte. Men sett mot andre norske sider er vi ofte tidlig ute.

Lenke til kommentar
Innhold

 

Vi vil strebe mot å anmelde flest mulig av filmene og platene som kommer ut i Norge, og samtidig levere anmeldelser som er både interessante, velskrevne og informative.

Vi vil ikke bare vise leserne hvilke filmer og plater vi mener de skal vie oppmerksomhet, men også hvor de bør kjøpe dem. Med en stor prisguide med flere store nettbutikkers priser liggende inne, kan brukerne våre lett finne ut hvor produktet kan kjøpes billigst.

Ved å legge vekt på kvalitet, kunnskap og grundighet i det redaksjonelle arbeidet håper vi på å kunne fremstå som et godt alternativ til de tabloide riksavisene og de mindre, uavhengige nettstedene.

 

Prisguiden ble nevnt med varme ord. Brukerne kunne lett finne ut hvor produktet kunne kjøpes billigst. Aner ikke hvor mange ganger brukere spør om hvor den og den filmen er billigst. Jeg prøvde iallefall. Gikk inn på prisguide, trykte film og fikk ingen mulighet til å søke på en film direkte. Aha, tenkte jeg når jeg så "Avansert søk". Klikket meg så videre og fikk valget mellom bildeformat og region. Nei, jeg måtte pent gå ut igjen og se om der etter en søkefunksjon. Joda, der var det en. Søkte på Magnolia. En EP fra 2005 dukket opp på førsteplass.

 

http://prisguide.kulturo.no/product.php?product_id=29444

Dum og dummere til 1 ,- på DVDhuset. Linken fungerer ikke. Går så inn på DVDhuset. Der koster den 99 og er ikke på lager.

Prisguiden hadde vi store ambisjoner for, og har det fortsatt. Mye av problemet ligger i at den tekniske løsningen overhodet ikke ble laget med filmer i bakhodet og derfor sliter vi på den fronten. Nå skal prisguiden renoveres totalt og da vil mye av det vi savner (tro meg, ingen i redaksjonen i Kulturo selv vil påstå at prisguiden faktisk er brukanes på film pr i dag) komme på plass.

 

Eksempel på DVD-anmeldelse

 

Konklusjon

”Falskmyntnerne i Sachsenhausen” er en underholdende og rørende film som gir oss en ny og interessant historie om nazistenes forbrytelser under andre verdenskrig. Samtidig handler den like mye om mellommenneskelige relasjoner og ikke minst det å stå ovenfor et særdeles vanskelig valg. Der andre krigsfilmer blir for langdryge, klarer denne filmen å holde spenningen ved like hele veien. Utgivelsen får minus for et spinkelt ekstramateriale, men selve filmen er severdig nok til at du bør gå til anskaffelse av denne DVD-en.

7/10

 

Bold: Javel?. Videre: Trekk for ekstramaterialet? Hvorfor ikke ha en annen skala? En for ekstramaterial, en for selve filmen? Trengs det karakter når man har konklusjon? Vektskålen er litt pussing, synes nå jeg. Og hvorfor avrunde med undertittelen "KONKLUSJON!!" ?

Dette med en karakter, ingen karakter, egen karakter for ekstramateriale ... alt slikt kan diskuteres i all uendelighet og det vil alltid være uenighet.

Vi som driver Kulturo har gang på gang nevnt i diskusjonstrådene for anmeldelser at man ikke skal se seg blind på karakteren. 1/10 betyr ikke at filmen er dårlig for deg. Karakter er en tabloidisering som er lettere å selge for de mindre interesserte så det er mer eller mindre for å utvide nedslagsfeltet til de som faktisk ikke gidder lese hele anmeldelser. Beskrivelsen av følelselene rundt filmen/albumet sett fra anmelders ståsted gir en mye klarere pekepinn hvorvidt det er en god film for deg en hva en karakter (om så delt opp i tusen delkarakterer) noensinne vil klare. Så ikke ta så tungt at det er en karakter der. Det virker som du er en av de karakteren ikke er myntet mot, så prøv å ignorer den. Selv om det nok er vanskelig ja :)

 

Så har vi "Beste X"-liste. Poenget med å slenge ti typiske plakater på ti sider? Brukervennlighet? Berikende?

Klassikeren, plate fra 2003, som i tillegg ikke matcher "Utrolig", noe som er en av betydningene til "klassiker". Kjekkere å oppdage perler fra 50-60-70-80-tallet enn hva man hørte gjennom grunnskoleårene.

 

Litt mindre skrivefeil, litt mer fylde på nyhetene, litt frempå og nytt design så holder jeg munnen lukket. Mangel på utfordring er kanskje det jeg tenker på. Nå slakter jeg kanskje Kulturo, men så jeg tar ikke betalt for mine meninger (samt pussige setningsvalg og kanskje til og med en skrivefeil her og der).

Topplistene er av våre absolutt mest leste saker, og til syvende og sist er vi nødt til å levere tall for å kunne f.eks få mer fylde på nyhetene (alt koster tid og penger). Topplister er populært og folk ønsker de, og "alle" lager de. Det er kun plakatlistene som har vært over 10 sider, et valg som absolutt er oppe for diskusjon - og til stadighet blir diskutert.

Klassikeren var et forsøk som kanskje ikke gikk heeelt 100% slik vi så for oss heller, det ble nok litt mer mainstream en vi hadde håpet, men når vi har sagt A så skal vi da si Å og faktisk fullføre spalten med sine totalt 50 oppføringer.

Lenke til kommentar
Klassikeren var et forsøk som kanskje ikke gikk heeelt 100% slik vi så for oss heller, det ble nok litt mer mainstream en vi hadde håpet, men når vi har sagt A så skal vi da si Å og faktisk fullføre spalten med sine totalt 50 oppføringer.

Korleis kunne det ikkje bli mainstream når lista vart stemt fram av lesarane?

Lenke til kommentar
Hva kan du forvente av en side hvor alle artikkelen i praksis er skrevet i dugnadsånd? Nå skal jeg ikke slå alle under en kam, det kan da hende at noen av de har en relevant utdannelse eller kompetanse innen journalistisk, film og/eller musikk, men jeg vil ikke tro at disse er i flertall.

 

Den beste måte å beskrive siden på er vel som en blogg i nettavisdrakt.

 

Slenger meg på med en liten kommentar til dugnadssiden. Hardware nettverket er vel nå eid av edda media så vidt jeg vet og man kan vel forvente litt mer proffe saker og hyppigere oppdatering enn en som lager det på kjøkkenbenken.

 

Når det er sagt så kjenner jeg ikke kulturo godt nok enda, for meg som ser etter film nyheter har det liksom ikke vært naturlig å oppsøke kulturo som kilde der. Og spesielt ikke hvis nyhetene er gamle.

 

ps: det jeg savnet var RSS feed fra nyhetsdelen. Men det er det kanskje lite av på de andre sitene også.. :-)

 

Nå har nok Kulturo flere feeds en resten av sidene i "nettverket", http://www.kulturo.no/feeds/.

Nyhetene er nok ikke blodferske da hovedfokuset ligger på anmeldelser, og jeg regner med at du sammenligner med hele internetten. Da er det vanskelig for en norsk side å faktisk være først ute så veldig ofte. Men sett mot andre norske sider er vi ofte tidlig ute.

 

tja først ute med norske nyheter burde dere vel klare. Altså nyheter som release på det norske markedet.

 

MEn det andre er nok som jeg skrev at dere fremstår som en nyhetsside, og du bekrefter at dere primært leverer anmeldelser.. burde det da ikke vært frontet anneledes?

 

Skal ikke være bare negativ :-) synes det er flott med stoff på norsk innen kultur sektoren. Enda bedre hadde det vært om dere kunne samarbeidet med hard core steder som f.eks avforum for å fått til en enhetlig nettsted med nyheter, stoff og skikkelig diskusjoner

Lenke til kommentar
Vi fremstår ikke slik vi ønsker nå nei. Det var ikke ment at designet skulle forbli uendret i to år slik det omtrent har vært. Progresjonen på den fronten har ikke levd opp til planene.

 

Er ikke avforum rettet mot teknisk utstyr, og "hard core" på den fronten - ikke kulturfronten?

 

jo de er nok det. Og det var poenget mitt.. isteden for at jeg må oppsøke to steder for ulike aspekter ved min film hobby i forhold til utstyr, programvare, nyheter og oppslagsverk. Så kunne jeg kanskje fått alt et sted.

Sikkert en ønskedrøm, men hadde gjort ting lettere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...