Gå til innhold

Fjenstyrt kamera på åteplass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ingen som har foreslått Pocket Wizards?

Gir det bedre fleksibilitet enn radiosender?

Nå er jo ikke PW stort annet enn en radiosender da. Brukes jo normalt til trådløs blitssynkronisering, men kan festes i blitsskoen å funke som fjernutløser. Aldri prøvd det selv, men sett filmer av det. Kan be Zettec teste det ut. Da har du rekkevidde på mange hundre meter, som du i tillegg kan bruke til trådløs blitssynk.

Lenke til kommentar

Noen som har noen innspill på hvordan jeg kunne vært litt kreativ med å kamuflere det utplasserte kameraet? Smart å kunne kamuflere det, samtidig som det beskytter mot vær og vind.

 

Slik som Tom sa:

 

Men jeg foreslår at du tar frem sløydkunnskapene. Lag en feik stein e.l. som er hul slik at kamera er inne i det. Så på TV hvor gutta ha laget en elefant-bæsj som de hadde kamera i.

 

Kanskje noe slikt som dette... . Men jeg skal jo ha den helt opptil åtet.. Kanskje jeg kan kamuflere det inni en fisk? :roll:

 

Tuuusen takk for alle innspill og hjelp jeg har fått! Resultater kommer! ;)

Lenke til kommentar

Det hadde nok faktisk funket det også! Men hvordan hadde det sett ut på bildene fra 300mm'en i kamuflasjen, hvis det plutselig lå en gigantisk elefantbæsj på åteplassen?

 

Jeg ønsker jo i utgangspunktet et ganske lavt kamerastandpunkt - hva med å grave utstyret halvveis ned i jorda, med beskyttelse rundt og litt mose oppå? :)

Lenke til kommentar
Det hadde nok faktisk funket det også! Men hvordan hadde det sett ut på bildene fra 300mm'en i kamuflasjen, hvis det plutselig lå en gigantisk elefantbæsj på åteplassen?

 

Jeg ønsker jo i utgangspunktet et ganske lavt kamerastandpunkt - hva med å grave utstyret halvveis ned i jorda, med beskyttelse rundt og litt mose oppå? :)

 

Sånn quick and dirty tror jeg at jeg hadde brukt en slik tett transportkasse i plast, og festet en sånn liten pod i bunn av den så kamera står stødig. Lagd hull i kassen så objektivet kan se ut, og kanskje limt en tynn plexiglass/glass plate foran hullet med Sicaflex. Da bør kamera være sikret for det meste, og du kan kamuflere/male boksen så det passer deg. Og du kan legge noe tungt oppå/inni den så den står stødig.

Lenke til kommentar
1. Hvilket kamera burde jeg kjøpe? Burde jeg kjøpe et billig kamera og regne med at det blir ødelagt (D40 / 350D), eller et dyrere og mer robust kamera og håpe på at det overlever? Fóringen skal skje om vinteren, så kameraet burde på en eller annen måte håndtere litt snø. Det bør helst ikke dø den første dagen, da prosjektet skal vare gjennom hele vinteren.

2. Hvilket objektiv burde jeg kjøpe? Her lurer jeg også på om jeg skal velge den billige eller dyre typen, i likhet med spørsmålet om kamera. Burde jeg satse på vidvinkel for å gi en spennende effekt? Hva med fisheye? Eller burde jeg kanskje bruke normalbrennvidder, f.eks. 50mm?

1. Olympus E-1. Koster 2500 kroner brukt for tiden.

2. 14-54 burde fungere, koster heller ikke mye. Burde kunne fås for 2000-2500.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Jeg vet ikke hvordan det sammenlignes. Men jeg kjenner til tilfeller med kamera med stativ som faller ned to meter, lander på en stein og triller ut i en rennende elv, og ikke plukkes opp før det har gått to-tre minutter fordi det var vanskelig å komme til. Som fortsatt fungerer.

 

Vanlig regnvær er ikke noe problem, kulde bringer de samme problemene som med et hvilket som helst annet speilrefleks, men det sier seg selv.

 

Poenget er at det er en veldig billig løsning om du finner det brukt.

Lenke til kommentar
Noen som har noen innspill på hvordan jeg kunne vært litt kreativ med å kamuflere det utplasserte kameraet? Smart å kunne kamuflere det, samtidig som det beskytter mot vær og vind.

 

Slik som Tom sa:

 

Men jeg foreslår at du tar frem sløydkunnskapene. Lag en feik stein e.l. som er hul slik at kamera er inne i det. Så på TV hvor gutta ha laget en elefant-bæsj som de hadde kamera i.

 

Kanskje noe slikt som dette... . Men jeg skal jo ha den helt opptil åtet.. Kanskje jeg kan kamuflere det inni en fisk? :roll:

 

Tuuusen takk for alle innspill og hjelp jeg har fått! Resultater kommer! ;)

Da blir det vel hakket i hjel..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...