Gå til innhold

Fjenstyrt kamera på åteplass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror nok at selv 50mm kan fort bli for lang. 24mm, 28mm eller 35mm er mitt forslag

Sigma 30/1.4 kanskje? Men makro hadde seriøst vært digg, men det krever en enorm planlegging hvis jeg skal ha tilstrekkelig forstørrelse. Da må jeg vite akkurat hvor havørnen vil være. Men det kommer jo også til å bli en del måker, kråker og ravner - det er jo også yndete fotomotiv. Artig å ha noen å "prøve ut på" før havørna kommer! :)

Lenke til kommentar

Ja, men ekstremt vanskelig å få et godt resultat. Hvis jeg kjøper 60mm makro er det for å utnytte makro-muligheten med stor forstørrelse. Hvis ikke kunne jeg likegodt bare kjøpt en 50/1.8.

 

Poenget mitt er at hvis jeg skal ha en makro, skal jeg rigge kameraet på en sånn måte at havørnen vil befinne seg akkurat på nærgrensen. Og dét er vanskelig. Ellers forsvinner poenget med makro, hvis du skjønner.

Lenke til kommentar
Spennende prosjekt som jeg gleder meg til å se resultatet av.

350D kan du fjernstyre fra en bærbar pc med en usb-kabel, men de er som regel ikke så veldig lange.

 

Bare å kjøpe noen av disse det: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323781

 

Edit: Kan jo legge til at når man bruker såpass mye energi på et slikt prosjekt kan være greit med et kamera som tar 5 bps, altså 30D, kontra 350D sine 3 bps.

Endret av lurfelus
Lenke til kommentar
Hehe, det hadde vært kult ja, men jeg ser ikke poenget. Det gir meg ikke særlig større glede enn å se bildene når de blir tatt.

 

Får jeg kompatibel AF gjennom PCen hvis jeg velger å gjøre det på den måten?

Hehe, er nok ikke det meste motivet for LV via PC-en, men kult er det likevel ja.

EOS Utility aktiverer AF før den utløser ja. En av de kjekke tingene med EOS Utility.

Lenke til kommentar
Spennende prosjekt som jeg gleder meg til å se resultatet av.

Takker, jeg håper jeg ikke skuffer deg for mye. ;)

 

350D kan du fjernstyre fra en bærbar pc med en usb-kabel, men de er som regel ikke så veldig lange.

Hvor lange er de lengste under 500kr? Skulle gjerne hatt minst 10 meter, helst 15 eller 20.. :)

Lenke til kommentar
Bare å kjøpe noen av disse det: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323781

Så hvis jeg kjøper 3 sånne får jeg 15 meter kabel? Kvalitetstap?

 

Edit: Kan jo legge til at når man bruker såpass mye energi på et slikt prosjekt kan være greit med et kamera som tar 5 bps, altså 30D, kontra 350D sine 3 bps.

Prosjektet baseres ikke på bildene tatt fra riggen med det utplasserte kameraet. I all hovedsak kommer jeg til å fotografere med 300mm'en fra kamuflasjen. Det utplasserte (fjernstyrte) kameraet skal egentlig bare fungere som en test. Og jeg tviler på at jeg ikke får gode bilder pga. bare 3 bps. Hvilken praktisk forskjell har det? Jeg har 8,5 bps på kameraet i kamuflasjen. Jeg regner også med at bildene fra det utplasserte kameraet (la oss kalle det cam2) er av "take it or leave it"-typen. I det måken / kråken / havørnen bøyer seg over kameraet (jeg regner med at det blir ganske oppovervendt) har jeg en sjanse til å ta bildet. Da er det ikke forskjellen mellom 3 og 5 bps som utgjør forskjellen på et vellykket og et mindre vellykket resultat - ihvertfall i mine øyne.

 

Er noen uenig vil jeg GJERNE høre det! :)

 

I tillegg regner jeg faktisk med at kameraet er ødelagt i løpet av prosjektet, faktisk.

 

Hehe, er nok ikke det meste motivet for LV via PC-en, men kult er det likevel ja.

EOS Utility aktiverer AF før den utløser ja. En av de kjekke tingene med EOS Utility.

Trenger ikke LV nei..

 

Så den autofokuserer før den tar bildet, altså hver gang før den eksponerer?

 

Den der er bra. Det er den Terje har.

Tror faktisk jeg velger løsningen med den bærbare PCen, men er jammen ikke sikker. Litt ekstra stress å ta med seg PCen ut i vinterkulden hver gang, men jeg tror jeg får bedre uttelling i.o.m. at jeg kan endre på innstillingene på PCen (eller?)... Ellers så må jeg bruke P-modus... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...