Gå til innhold

Fjenstyrt kamera på åteplass


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tenkt en del på en finurlig idé en del i det siste. Idéen går ut på å plassere et fjernstyrt kamera like vel åtet jeg skal legge ut. På åteplassen forventer jeg i all hovedsak havørn, men hønsehauk og kongeørn kan også komme som en bonus. Men jeg baserer alt på havørna.

 

I den forbindelse trenger prosjektet en del planlegging. Jeg skal sitte på 15-18m avstand med 1D Mark II og 300/2.8L for å fange situasjoner av hele havørna. I tillegg trenger jeg et lite og billig kamera, og også et objektiv, samt fjernstyring av noe slag (jeg har absolutt 0 peiling på slikt).

 

Jeg ser for meg at dette kan bli et meget spennende prosjekt hvis jeg klarer å gjennomføre det. Men skal jeg det, trenger jeg deres hjelp!

 

Åtet jeg skal bruke skal være fisk. Havørnen vil ikke ha mulighet til å ta med seg fisken noe sted, så den må "ribbe" fisken på bakken. Det åpner for muligheter for meg!

 

Det jeg lurer på, i første omgang, er:

 

1. Hvilket kamera burde jeg kjøpe? Burde jeg kjøpe et billig kamera og regne med at det blir ødelagt (D40 / 350D), eller et dyrere og mer robust kamera og håpe på at det overlever? Fóringen skal skje om vinteren, så kameraet burde på en eller annen måte håndtere litt snø. Det bør helst ikke dø den første dagen, da prosjektet skal vare gjennom hele vinteren.

2. Hvilket objektiv burde jeg kjøpe? Her lurer jeg også på om jeg skal velge den billige eller dyre typen, i likhet med spørsmålet om kamera. Burde jeg satse på vidvinkel for å gi en spennende effekt? Hva med fisheye? Eller burde jeg kanskje bruke normalbrennvidder, f.eks. 50mm?

3. Hvor burde jeg plassere riggen slik at den ikke kommer med i bildene fra 300mm'en fra kamuflasjen?

4. Hva bør jeg fjernstyre med? Kan jeg f.eks. ta med meg bærbar PC med ledning og bruke den som fjernstyring? AF forestiller jeg meg er viktig.

 

Jeg tror jeg kan få ganske spennende resultat ut av dette - men det avhenger av at jeg klarer å gjennomføre prosjektet. Det hadde vært ekstremt stilig å fått et supernærmt portrett av en havørn som bøyer seg over fisken med åpent nebb.

 

Takker for all hjelp, alle innspill, all kritikk og alle tips jeg kan få!!! Også negative innspill om hvorfor jeg evt. ikke kan gjennomføre dette, hva jeg gjør galt og hva dere synes jeg burde gjøre.. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal legge ut fisk fra oktober / november til langt ut i mars / april. Kameraet skal selvfølgelig ikke stå ute hele tiden, men når jeg selv er i kamuflasjen. Regn og snø kan fort bidra til at kameraet blir ødelagt når det står ute en hel helg. Paraply er utelukket ( :p ). Det skal stå på et ministativ som fort kan velte f.eks. i vinden. Da kan kameraet (og objektivet) fort få seg en smell. Eller hvis jeg setter kameraet innimellom en stor haug med fisk kan det fort få seg en smell av havørna.

 

Bare se hva som skjedde med Nikonen til Terje Sylte: http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bild...manbefalinger=1

 

Det kameraet ble brukt til å ta vidvinkelbilder av åteplassen, men jeg vil enda nærmere - helt oppi åtet!

 

---

 

Personlig tror jeg at jeg går for billigvarianten, rett og slett fordi jeg ikke tør ta sjansen på at et dyrt kamera (40D elns) blir ødelagt.

En 350D med en Peleng fisheye tror jeg hadde vært artig! Men hvordan skal jeg fjernstyre den!? :)

Lenke til kommentar

Kan vel alltids lage deg en boks som kamera og sender kan ligge trygt i.

 

I en av fotobøkene mine har fotografen gjennomført temaet i tråden her. En stund siden han gjorde det, men da ble det brukt en 20mm på analogt SLR og utløst med en IR-sender om jeg ikke husker feil.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
350D e.l. holder lenge. Men jeg foreslår at du tar frem sløydkunnskapene. Lag en feik stein e.l. som er hul slik at kamera er inne i det. Så på TV hvor gutta ha laget en elefant-bæsj som de hadde kamera i.

Neineinei, det gir bare negativ virkning!!!

 

LOL! :!:

 

(forresten tatt av min yndlingsfotograf, Stian Holmen :love: )

 

(resultatet, når fuglen er FORAN vidvinkelen)

 

Men jeg vil mye nærmere enn dette, og fisheye tror jeg er bra. Jeg vil HELT opp havørnen når den river magesekken ut av fisken. Hvis dere skjønner.. :)

 

Men idéen er bra den, jeg må vel gjøre det på den måten, så ikke kameraet står 100% uskjermet for vær, vind, måker, kråker, ravn og havørn. :)

 

Må vel bli en god trådløs utløser, med lang rekkevidde og styrke.

Får jeg AF på den måten?

 

Her er forresten hva Stian Holmen skriver om prosjektet hans:

 

"Utrolig mye prøving og feiling for å eksponere korrekt når man ikke kan se underveis. Skuffelsene har nok vært fler enn oppturene, men dette ble da ikke så aller verst.

Likte spesielt det lave kamerastandpunktet, og Flatangers vakre kystnatur."

 

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=95076

 

Aahh, med IR-fjernkontroll også vettu! :)

Lenke til kommentar
Jeg skal legge ut fisk fra oktober / november til langt ut i mars / april. Kameraet skal selvfølgelig ikke stå ute hele tiden, men når jeg selv er i kamuflasjen. Regn og snø kan fort bidra til at kameraet blir ødelagt når det står ute en hel helg. Paraply er utelukket ( :p ). Det skal stå på et ministativ som fort kan velte f.eks. i vinden. Da kan kameraet (og objektivet) fort få seg en smell. Eller hvis jeg setter kameraet innimellom en stor haug med fisk kan det fort få seg en smell av havørna.

 

Bare se hva som skjedde med Nikonen til Terje Sylte: http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bild...manbefalinger=1

 

Det kameraet ble brukt til å ta vidvinkelbilder av åteplassen, men jeg vil enda nærmere - helt oppi åtet!

 

---

 

Personlig tror jeg at jeg går for billigvarianten, rett og slett fordi jeg ikke tør ta sjansen på at et dyrt kamera (40D elns) blir ødelagt.

En 350D med en Peleng fisheye tror jeg hadde vært artig! Men hvordan skal jeg fjernstyre den!? :)

Skjønner. Har du vurdert 30D da? Mye mer solid, og nei, de koster ikke stort om dagen..

Lenke til kommentar

Tja, 30D, kunne funket det, men vil ikke merke forskjell i bildekvalitet uansett.

 

Denne ser interessant ut, og jaggu meg i Bergen også!

 

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=94043

 

Både 350D og 30D er tatt ut av produksjon for lenge siden, og vil da være vanskelig å få tak i nytt. Prøv på brukt 30D

Tror det må bli en brukt 350D eller 30D ja.. Skal ha optikk i tillegg, så... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...