Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Drikke for første gang, noen spørsmål.


Gjest estragon

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_N00b_*

Hei, forsøker og poste denne her..

 

Skal drikke for første gang på en fest om ikke så altforlenge og bare lurer litt..

Har jo vert borti før at andre som drikker for første gang tar helt av og ikke holder styringen. Så det jeg lurer på er om jeg kan merke når jeg byner og bli full og stoppe da? Merker man det før man kommer så langt at man mister kontrollen?

 

Sier seg vel selv hvorfor jeg velger gjestefunksjon :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første gang så kjenner du ikke når du begynner og bli full før du er det, dvs du kommer til og drikke for mye. Sannsyneligvis spy og drite deg ut. Dette ligger i oss, vi vil liksom ha mer hele tiden fordi vi ikke kjenner hvor mye vi tåler.

 

Skjedde ihvertfall meg de første gangene!

 

men men lykke til

Lenke til kommentar

Det er ikke lurt å drikke en hel del alkohol mens du bare sitter i sofaen. Med en gang du reiser deg og begynner å bevege kroppen kicker blodsirkulasjonen i gang på ordentlig og da kan du gå på en smell. Kommer ann på hva og hvor mye du drikker selvsagt. (Fin nybegynnerfeil)

 

Hvis du drikker lav-prosents alkohol vil du merke at du blir gradvis fullere og klare å ikke "miste kontrollen". Sprit er litt skumlere sånn sett (Vær forsiktig med sprit; Synes ikke du burde drikke sprit første gang du drikker.).

 

Ha det gøy på fest og husk; drikk kun så mye som DU føler deg komfortabel med å drikke! :)

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg har drukket altfor lenge, slik at det er blitt sånn. Likevel:

 

Jeg mener det er bullshit at folk "mister" kontrollen når de er fulle. Alle VET hva de gjør i det tidspunktet de er fulle (selv om de kanskje ikke husker det dagen etter), men noen gir mer eller mindre faen. Og det er dette man klarer fint å kontrollere hvis man bare vil. Du tar fremdeles valg i fylla. Det er ingenting som skjer automatisk.

Endret av BagBiter
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg har drukket altfor lenge, slik at det er blitt sånn. Likevel:

 

Jeg mener det er bullshit at folk "mister" kontrollen når de er fulle. Alle VET hva de gjør i det tidspunktet de er fulle (selv om de kanskje ikke husker det dagen etter), men noen gir mer eller mindre faen. Og det er dette man klarer fint å kontrollere hvis man bare vil. Du tar fremdeles valg i fylla. Det er ingenting som skjer automatisk.

 

Er det sprit og "smeller" som det ofte gjør første gang. Så mister du fort kontrollen, det er helt anderledes når du har drukket sprit hver helg i 3 år en første gang du gjør dette. Kroppen er ikke vandt med alkohol før du gjør den til det.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg har drukket altfor lenge, slik at det er blitt sånn. Likevel:

 

Jeg mener det er bullshit at folk "mister" kontrollen når de er fulle. Alle VET hva de gjør i det tidspunktet de er fulle (selv om de kanskje ikke husker det dagen etter), men noen gir mer eller mindre faen. Og det er dette man klarer fint å kontrollere hvis man bare vil. Du tar fremdeles valg i fylla. Det er ingenting som skjer automatisk.

Jeg kan forsovit være relativt enig i det du sier. I øyeblikket du er full så vet du egentlig hva du gjør, men dømmekraften er svakere, du får brått litt bedre selvtillit og blir ærlig. Det vil med andre ord si at du gjør og sier forskjellige ting du antageligvis ikke ville gjort om du var edru. Så den standard unnskyldningen: "Jeg var full", er egentlig bare bullshit ja.

 

Men sett fra flere sider: Det går jo fint ann å drikke seg snydens, slik at du er på grensen til å blacke ut, bare ligge der å spy mens du kjører karusell eller noe.

 

Tips til trådstarter: Drikk lavprosents alkohol. Øl eller rusbrus er en fin ting. Om det er absolutt første gangen din ville jeg anbefalt deg at du tar med deg ca 8 enheter om du skal komme på en fest, drikke og bli full. Vil du la det gå langt utover går du til innkjøp av 12. Med enheter mener jeg feks 12 øl, 12 rusbrus osv.

 

Det som er med lavprosent alkohol er at du fint merker at du blir full, gradevis oppover. Problemet er at det er første gangen du drikker og du vet ikke hvor grensen går. Det er en personlig ting å finne ut. Pass også på drikkepress. Hvis personer vet om at det er første gangen du drikker har de lett for å pushe deg til forskjellige ting. "Ta det her!" "Drikk mer" osv.

 

Et siste tips til deg er at du ikke bør legge deg når du er beruset. Jeg mener ikke lett brisen eller noe, men når du er full. Sjangsen for at du kommer til å kjøre karusell er stor. Altså, du merker at alt går rundt i senga. Senga lever, kjører rundt i ring, opp og ned osv. Da spyr du, garantert. Så ta deg selv i nakken og sitt oppe litt til du blir litt edru. Ikke noe problem når du har drukket ØL. Ta deg gjerne noe mat, cola og vann når du skal sitte oppe litt for å bli edru. Og husk, skal du unngå fyllesyken så drikk en del vann før du legger deg. Da slipper du også å bli dehydrert.

Men lykke til, du kommer helt sikkert til å få en strålende kveld:)

 

Mvh

 

Jørgen Pedersen

Lenke til kommentar

Ta det rolig. Ikke bare sitt i ro når du drikker som J-Core sier. Den smellen er ekkel! Ta deg gjerne en kopp kaffe mens du holder på, og drikk litt vann.

 

Vær forsiktig med å smake på sprit. Det er vedlig lett at du tar noen store sluker, sier: "kjenner ikke en dritt!", og heller innpå enda en gang. Det er ikke lurt, for du kjenner som regel ikke effekten med en gang. Nesten som å spise for fort. (Spiser du for fort, blir du ikke umidelbart mett, det sier 'pang', der og.)

 

Sist men ikke minst: Før du legger deg så drikk MASSE vann! Alkohol er vanndrivende, noe som er den største grunnen til den abnormale hodepinen du får neste dag. Drikker du masse vann, så løser du dette problemet ganske greit.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg har drukket altfor lenge, slik at det er blitt sånn. Likevel:

 

Jeg mener det er bullshit at folk "mister" kontrollen når de er fulle. Alle VET hva de gjør i det tidspunktet de er fulle (selv om de kanskje ikke husker det dagen etter), men noen gir mer eller mindre faen. Og det er dette man klarer fint å kontrollere hvis man bare vil. Du tar fremdeles valg i fylla. Det er ingenting som skjer automatisk.

 

Amen! Enig i den. Selv mener jeg at folk blir fulle og tenker "Jaja, samme hva jeg gjør nå, for jeg kan jo bare skylde på fylla i morgen om noe blir flaut." og kliner til. Jeg har den samme tanken selv (men velger sjeldent å "benytte" meg av situasjonen).

 

Til trådstarter: Om du aldri har drukket før blir det nok en morsom opplevelse. Jeg syns du bare bør drikke øl (eller Cider, om du foretrekker) og ikke noe med høyere alkoholprosent den første gangen. Ta en om gangen så kjenner du selv når du har fått nok :) Om du blir "for full" så ta deg noen slurker vann og slapp av bare så går det fort over :) (følg også rådet til J@cob så ordner det seg)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

gode enkle råd:

 

Spis alle måltidene den dagen du skal drikke

 

Drikk sakte

 

Hold deg i bevegelse mens du drikker, med andre ord ikke sitt i ro hele tiden, ta litt spaserturer, ut å få litt luft, osv.

 

Drikk et glass vann imellom vær drink/øl

 

Annet enn det så må du bare prøve å merke når du blir godt brisen og ro ned da.. hvis du føler at du blir litt mer full enn du vil være så ta det rolig og drikk masse vann.. Det er også veldig lurt å spise/drikke litt før du legger det til å sove, og vent helst med å sov til du kjenner at rusen har begynt på nedoverturen sin.

 

Hvis du gjør alt det skulle du klare å drikke ganske så ansvarlig samtidig som du unngår en del av hangoveren. :)

 

Andre småtips kan være å unngå shots siden du ikke er vant med å drikke. Spesielt ting som Tequila+Salt. Går rett i blodet ditt før du vet ordet av det.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg har drukket altfor lenge, slik at det er blitt sånn. Likevel:

 

Jeg mener det er bullshit at folk "mister" kontrollen når de er fulle. Alle VET hva de gjør i det tidspunktet de er fulle (selv om de kanskje ikke husker det dagen etter), men noen gir mer eller mindre faen. Og det er dette man klarer fint å kontrollere hvis man bare vil. Du tar fremdeles valg i fylla. Det er ingenting som skjer automatisk.

 

Amen! Enig i den. Selv mener jeg at folk blir fulle og tenker "Jaja, samme hva jeg gjør nå, for jeg kan jo bare skylde på fylla i morgen om noe blir flaut." og kliner til. Jeg har den samme tanken selv (men velger sjeldent å "benytte" meg av situasjonen).

 

 

Jeg er stort sett tilhenger av den jeg også, og uansett hvor full man er klarer man å skille hva man absolutt ikke kan gjøre, eller hva man kan gjøre. Da tenker jeg f.eks på folk som skylder på fylla dersom de er utro. Det er bare bullshit, såpass alvorlige ting klarer man å ha kontroll på! MEN, det er faktisk mulig å miste kontrollen ganske mye. Fikk oppleve det da jeg våknet opp etter den verste blackout'en jeg har hatt hittil. Fikk fortalt at jeg hadde gjort et par ting (ikke av alvorlig karakter, men nok til at jeg ble rimelig flau over meg selv) som jeg ikke husket dritten av.

 

Trådstarter: Det er mulig jeg bare ikke klarte å lese det, men hvor gammel er du ? De første gangene jeg drakk, så gikk det i rusbrus. Men begynte tidlig å ta med et par øl også, for det er greit å lære seg å like øl. Det er eksempelvis myyye billigere enn å drikke seg full på rusbrus o.l. Men som andre har sagt, ikke drikk så fort, hold deg litt i bevegelse (slå deg gjerne løs på dansegulvet:)), og drikk vann og spis før du går og legger deg :) Kos deg!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_N00b_*

Takker for mange svar! da skal jeg nok klare meg. Tenkte og ikke ta det helt ut, og greit og slippe "dage derpå" :p så fint med tips!

jeg er et sted mellom 19 og 22 år gammel..

Lenke til kommentar
Gjest Guest_chief_*

Kan fint slippe dagen derpå om du får i deg ekstra mye vitaminer og vann, samt greit med mat samme dag som du skal drikke. Drikk sakte. Du vil kjenne det når det kicker inn.

Lenke til kommentar

Første gangen jeg drakk mistet ikke jeg kontrollen. Var vel i 13 årsalderen og jeg var 140 høy og 45 kg så er ikke det det står på. Nå tok jeg det veldig rolig og jeg var på ferie hos min et år eldre gamle fetter som var på fest med noen venner så fikk jeg være med. Husker ikke hvor mye jeg drakk men det var vel 2-3 halvlitere med cider og et par øl. Jeg tok det veldig rolig og drakk ganske sakte og jeg merket ikke noe i det hele tatt. På den tiden var jeg redd for at foreldrene mine skulle merke noe :p

 

Den andre gangen derimot var vel i 14. års alderen og venna mine hadde begynt å drikke og da måtte jeg selvfølgelig være like kule som dem. Jeg var svært nyskjerrig på hvordan det å være full føltes så jeg sørget for å skaffe meg nok av alkohol. Jeg vil ikke si jeg mistet kontrollen, for du har jeg hadde jo hele tiden kontroll på det jeg gjorde, bortsett fra da jeg sovna når jeg skulle gå ned trappa, var bare dømmekraften som var rimelig på bånn. Den kvelden drakk jeg vel 10-12 5.8% og endel jaegershots.

 

Men hvis du holder deg unna sprit, egentlig er det ikke nødvendig bare ta det rolig for det tar litt tid før alkoholen virker. Har skjedd med meg et par ganger at jeg tar shot etter shot uten å kjenne noe så jeg bare fortsetter å bøtte nedpå og etter en liten stund er jeg helt kake. Men drikker du pils skal det mye til for at du mister kontrollen uansett hvor mye du drikker, du vil ihvertfall merke det i god tid at du begynner å bli full.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...