Gå til innhold

Hvordan i hel***** bruke linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ein heterofil gut kan ikkje gifte seg med ein annan gut og så be han ta ein

kjønnsoperasjon for å verte jente fordi det er det han vil ha.

Bent

Nice sammenligning, og helt korrekt, men for de som gidder sette seg inn i ting før man diskuterer saker så finner di ut at det finnes hundrevis av forskjellige distroer til linux, med varierende bruksommeråde, og varierende brukervennlighet.

 

Det finnes faktisk linux-distroer som er nesten kliss lik windows, feks Xandros, og alt skal da være nesten like enkelt som i windows, men poenget med å ikke bruke windows må jo være at det ikke er windows ;)

 

Poenget er at jo mer lik Windows en distro er, jo flere av windows problemer får den.

 

Det det å produsere brukervennlig graffik og interface som gjør windows resurskrevende og ustabil, og skal man ha linux likedan så vil den få samme problemer.

 

Moralen er at vil man ha windows, så bruker man windows, hvis man vil ha kontroll selv, så bruk linux, av en eller annen form, kansje av den enkle grunn at kildekoden er fritt tilgjengelig og alle kan finne og fikse feil, istedet for å tie ihjel feilene som blir funnet inntill de blir så åpenbar at man MÅ gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Er man en avansert bruker vil denne linjen: "$sudo vi /etc/X11/XF86Config-4" være helt kurrant å bruke.

 

Er man totalt blank er jo kanskje denne tilnærmingen i windows lettere:

"win+e" > "d:" > "Warez" > "CMR 3" > høyreklikk på "deviance.nfo" > "Open with" > "choose program" > "Notepad" > "always open with this program" (check) > "OK"

 

 

Vel... i såfall foretrekker jeg fortsatt Windows. Skjønte ikke bæret av den Linux linja. :-D Da vil jeg heller bruke pekefingeren og bruke 10 sekunder mer på å gjøre det på den måten.

 

Du skriver Avansert bruker. Må man være avansert bruker for å bruke Linux så er ikke det mer brukervennlig for de som er "totalt blanke".

Lenke til kommentar

Afseth: enten forsto du poenget mitt ang. brukervennlighet, eller så kom du frem til samme konklusjonen selv :lol:

 

Den linux linja er ENKEL hvis man skjønner LOGIKKEN i linux. Ja, LOGIKKEN! Gjenta etter meg: "Logisk" - BRA!

 

En kommando i linux består av programmet/scriptet/etc. man vil eksekvere, så parametere og så fila/etc. man vil eksekvere kommandoen på, derfor:

$ > betyr at en vanlig bruker skriver dette (ikke root)

 

sudo > su er kommandoen for å bli "root" (#). sudo er et script som lar en vanlig bruker gjøre dette uten å logge inn som root (bruk kommandoen #visudo for å editere rettighetene til brukere)

 

vi > en tekstbasert notepad for linux. VELDIG kurrant å bruke

 

/etc/X11/XF86Config-4 > inneholder informasjonen som brukes når linux starter opp det grafiske systemet (aka. X)

inneholder informasjon om tastatatur, mus osv. og skjermkortet kan konfigureres via et script (xf86config) som gjør grovarbeidet for deg. Mange distroer har egne script for dette.

 

__________________________

ang. woody: fikk ikke til skjermkortet uansett hva jeg gjorde, + mange andre bugs. Så nå venter jeg på neste versjon slik at jeg kan bruke openbox med kommandoen apt-get på triggeren :D (selv om jeg ikke har adsl)

 

og reboot er for pyser :D

 

[edit: det ble IKKE slik som jeg ville, mye redigering her ja....] :evil:

Lenke til kommentar
Afseth: enten forsto du poenget mitt ang. brukervennlighet, eller så kom du frem til samme konklusjonen selv :lol:

 

Den linux linja er ENKEL hvis man skjønner LOGIKKEN i linux. Ja, LOGIKKEN! Gjenta etter meg: "Logisk" - BRA!

 

(forklaring...)

 

 

Hurra :woot: Har nettopp fått min første lesson i Linux. Forsto litt mer nå. Er nok ikke så ille når man har lært seg det. Men jeg synes fortsatt at pek og klikk er enklere. Og ettersom man kan det i Linux så kan man sikkert gjøre noe lignende der som i Windows.

Lenke til kommentar

pico?

har ikke engang pico jeg :D

 

Nå gjorde du meg nysjerrig, så nå blir jeg nødt til å kjøre opp package-manageren min (som klikker villman hvis HDC (DVD'en) er mount'a :wink:

 

(faen og [nå står det sikkert søren der, det det skulle stått var faen, ehh fa@en] glemte å unmounte den)

 

uansett, har ikke pico, hverken på distro-platene eller innlagt............... 8)

 

gotta get away

Lenke til kommentar

Men jeg foretrekker nano istedenfor pico :)

 

Er det noen store forskjeller? :roll:

Det er ikke så veldig stor forskjell på dem, men hvis man skal ha pico så må man ofte legge inn pine i samma slengen, og det trenger jeg ikke. Også er pico under en strengere lisens enn nano.

 

Det tok litt tid å bli vant til å skrive nano istedenfor pico, i overgangsperioden ;)

Lenke til kommentar

Til dere som sier at Linux ikke er brukervennlig: Vel, det kommer vel litt ann på brukeren.. Jeg antar at hvis dere først er innom hardware.no sine forumer så er dere tech-savy nok til å kunne bruke et linux-os..

 

Nå det er sagt, hvis du vil ha et brukervennlig os, ta en titt på nyeste versjon av Suse med kde-3.1 og nyere. Stort mere "brukervennlig" (les: fornuftig pek og klikk) blir det ikke. Eksempel: Min venn har en konto på høyskolen, med kun få museklikk har han oprettet en snarvei i sitt hjemmeområde på sin lokale maskin som tar han rett til hjemmeområdet på høyskolen (via ftp). Ingen passord, ingen tekstkommandoer.. BTW, suse har også en versjon som booter opperativsystemet fra cd, Live Eval, med minnimal installasjon. Dermed kan du kjøre to opperativsystemer på samme maskin, enkelt:) Og nevnte jeg at det er _pent_?

 

Selv bruker jeg Debian og blackbox.. (man må elske en windowmanager som bruker så lite minne og plass på disken, og ingenting slår apt-get..).

 

applet - Jeg har talt

Lenke til kommentar

Mine siste tanker om emnet: Jeg tror ikke at linux vil få noe serlig inflytelse hos den vanlige bruker før X/GNOME/KDG blir såpass brukervenlige som windows og mac osx, desverre er det slik at de fleste ikke orker å lære seg 6-7 forskjellige programerings språk for å kunne starte opp maskina.... :/

 

Ærlig talt. Nå må folk ta å skjønne forskjellen på "brukervennlig" og nybegynnervennlig": Det er IKKE samme sak. X skal i seg selv forøvrig ikke være "brukervennlig" slik som du skriver, X er bare arkitekturen som tillater for eksempel Gnome og KDE å kjøre.

 

Windows er forøvrig et helvete hva brukervennlighet angår, nybegynnervennlig er det bare fordi det er så mange som bruker det, og fordi folk blir indoktrinert i tankemåten så å si fra fødselen av.

 

Jeg skjønner at det er mange ting som er fremmed i Linux - det er ingenting galt med det. Det du opplever er rett og slett at du har begynt å bruke en *helt* annen plattform enn det windows er. Linux er ikke, og er heller ikke ment å være, en "windows i annen innpakning". Det er et *halt annet OS*, som det tar tid å lære skikkelig. Ha litt tålmodighet, og du vil etterhvert skjønne hvordan ting fungerer. Ikke forvent å skjønne alt over natta, det er ikke slik det fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...